امروزه اکثر کسب و کار ها دارای سایت هستند و همین موضوع سبب شده در هر حیطه ای که فعالیت می کنید صدها سایت رقیب در حوزه فعالیتی شما باشند.از جهت دیگر 94 درصد کاربران قبل از این که محصول یا سرویسی را خریدار کنند در موتور های جستجو سرچ می کنند.بنابراین همه در تلاش هستند تا برای جذب مشتریان و سودآوری بیشتر سایت خود را در صفحه نتایج جستجو به رتبه های بالاتر برسانند که به این فرآیند سئو SEO گفته می شود.
سئو سایت دربرگیرنده دو بخش است:
سئو داخلی سایت Onpage که به کلیه پروسههای بهینه سازی داخلی سایت که به منظور کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور های جستجو انجام میگردد
سئو خارجی سایت Off-page که برعکس سئو داخل سایت بهینه سازی بیرونی سایت کاملاً خارج از سایت انجام میگردد،سئو خارجی در عمل شامل دریافت سیگنال های مثبت از سایت های دیگر به سایت خود است.
قسمت کثیری از سئو داخلی سایت وابسته به محتوای سایت و مقالات درج شده است.قطعاً به دفعات این جمله معروف را شنیدهاید که محتوا پادشاه است Content is the King و در واقع باید بدانید که محتوای سایت شما در حقیقت ارزشمندترین چیزی است که سایت شما دارد.
تا چندی پیش سئوکار ها با روش سئو کلاه سیاه قادر بودن سایت های مختلفی که دارای محتوای چندانی نبودن را با تکنیک های در مدت زمان کوتاهی به صدر نتایج جستجو گوگل بیاورند.ولی در حال حاضر گوگل با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم رنک برین تمام روش های مغایر با قوانین گوگل را به سرعت شناسایی کرده و جریمه گوگل را بر آن ها اعمال میکند.
اصول نوشتن متن سئو شده
زمانی که کاربری کلمهای را جستجو میکنید باید به طور دقیق نتایجی را مشاهده کند که نتیجه جستجوی او باشد و به هدف خود از جستجو دسترسی پیدا کنید نه سایت های غیر مرتبط به همین سبب گوگل تمام تلاش را بر این دارد تا بهترین نتایج را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش دهد.
برای این که بتوانید محتوای تولید کنید که مورد پسند گوگل باشد باید از اصول معینی پیروی کنید که در ادامه این نوشته به طور دقیق آن ها را بررسی خواهیم کرد.
انتخاب کلمه کلیدی
مطلب شما باید هدف معین داشته باشد. و از آغاز با یک موضوع مشخص شروعشده و همان را دنبال کند.پس اگر حوزه کاری شما مربوط به طراحی سایت است میتوانید از موارد مربوط به حیطه کاری خود به عنوان موضوع استفاده کنید.
با توجه این که جستجو های گوگل از کلمه کلیدی به سوی کلمات کلیدی در حال تغییر است بهتر است برای کلمهای مانند سئو به عنوان کلمه کلیدی انتخاب شود بلکه میتوان به جای آن از عباراتی مانند:
از این قبیل عبارات کلیدی استفاده کنید.زیرا دلیلی ندارد فردی به گوگل مراجعه کند و تنها عبارت سئو را سرچ نماید زیرا این عبارت به صورت کلی است و باید آن را جز به جز کرد و بخش کوچکی از آن را به عنوان هدف خود در تولید محتوا به کاربرد.
عنوان مطلب
عنوان مطلب یکی از مهمترین قسمت ها است.چون اولین قسمتی است که کاربر در صفحه نتایج جستجو گوگل و قبل از ورود به سایت شما مشاهده میکند.بنابراین باید عنوان صفحه ای را برای مطلب خود انتخاب کنید که مناسب و جذاب باشد و کاربران را ترغیب کنید که بر روی لینک سایت شما کلیک نمایند.
تصاویر
به کار بردن ویدیو،فایل صوتی و به ویژه تصاویر در سایت سبب خوانایی و انتقال بهتر مفاهیم به بازدیدکنندگان میشود.بنابراین برای مطالب خود یک یا چند تصویر مناسب و باکیفیت انتخاب کنید.
این کار به بازدیدکنندگان شما کمک شایانی در درک بهتر مطلب میکند اما گوگل و سایز موتور های جستجو نمیتوانند تصویر را ببیند بنابراین باید با مواردی که در زیر بیان میکنیم به آن ها کمک نماید که عکسی که در داخل مطلب وجود دارد در مورد چیست:
- بکار بردن کلمه کلیدی در نام فایل مانند learn-seo.png
- استفاده از کلمه کلیدی برای متن جایگزین عکس یا همان تگ alt
وقتی روبات های گوگل با تصاویر موجود در سایت شما رو به رو میشوند با خواندن نام فایل و تگ Alt متوجه میشوند که تصویر چه موضوعی را دارد و این عمل کمک بسزایی در کسب بهتر رتبه مقالات شما میکند.
استفاده از تگ های هدینگ
بهتر است در پاراگراف های اول و یا دوم مطالب خود کلمه کلیدی خود را به صورت تکی یا به صورت جمله با تگ اچ یک h1 مشخص کنید و در ادامه مطلب از تگ های h2 و h3 استفاده کند.
گوگل و سایر موتور های جستجو به تگ های هدینگ اهمیت زیادی میدهند و زمانی که به مطلبی میرسند از روی تگ ها تشخیص میدهند که هدف اصلی مقاله و کلمه کلیدی ان چه میباشد.
چگالی کلمات کلیدی
در متن محتوای که تولید میکنید باید کلمه یا کلمات کلیدی خود را چندین بار تکرار کنید ولی این تکرار را بیش از اندازه انجام ندهید زیرا سبب خواهد شد که گوگل به سایت شما حساس شده و فکر کند که قصد اسپم کردن دارید و آن هنگام سئو مطلب نتیجه عکس داده و گرفتار بهینه سازی بیش از حد یا در اصطلاح انگلیسی Over optimize میشود.و مطلب شما نمیتواند رتبه مناسبی کسب کند.
توجه داشته باشید که کلمه کلیدی را در قسمت های زیر در مطالب خود به کار ببرید:
- عنوان مقاله
- توضیحات متا
- پاراگراف اول
- با تگ H1
- متن جایگزین عکس alt tag
- پاراگراف آخر
در این قسمت ها کلمه کلیدی را بکار ببرید کافی است و اگر در میان متن هم چند بار در بخشهای مختلف کلمه کلیدی را به کار ببرید کافی است و سبب خواهد شد متن سئو شده شما طبیعی جلوه کند.
جمعبندی کلی:
برای این که مهارت های نوشتاری خود را تقویت کنید و مطالب شما در صدر نتایج جستجو گوگل باشد نیاز به تمرین کردن دارید هیچ موفقیتی بدون تلاش کردن امکانپذیر نیست.شاید نکاتی که در بالا بیان کردیم در ابتدای کار برایتان سخت باشد اما بعد از نگارش چند مطلب دیگر به صورت روتین در میآید و ناخودآگاه انها را رعایت میکنید و متن سئو شده خواهید داشت.
اگر سؤالی درباره نحوه نوشتن متن سئو شده و یا تجربیاتی در زمینه تولید محتوا و متن سئو شده دارید میتوانید آن را در قسمت دیدگاهها با ما در میان بگذارید تا کارشناسان لیما وب در کوتاهترین زمان به صورت دیدگاه یا مقاله با آن پاسخ دهند.
عالی بود ممنون
سلام
مطلب خوبی بود
ممنون مفید بود
تشکر
با تشکر فراوان از مقاله بسیار مفیدشما.
سوالی از خدمت شما دارم. ممنون میشوم اگر پاسخ بدین.
آیا اگر کلمه کلیدی را در عنوان نوشته قرار دهیم نیازی هست که عنوان نوشته را دوباره با تگ h1 در متن بازنویسی کنیم؟؟ آیا این کار موجب خطای تگ h1 تکراری نمی شود؟یا باید بعد از پاراگراف اول با تگ h2 کار را آغاز کنیم؟
سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.
با تشکر از راهنمایی های شما
مرسی بابت سایت خوبتون
اگه ممکنه این مقاله رو بصورت فیلم تهیه کنین و تو سایت قرار بدین ممنون
سلام دوست عزیز,
به زودی فیلم های آموزشی مختلفی در سایت قرار خواهیم داد.ممنون از پیشنهاد شما این مطلب رو به عنوان یکی از الویت ها در فیلم های اموزشی مد نظر قرار خواهیم داد.
چرا سئو سایت من بالا نمیاد؟؟؟
سلام خسته نباشید
نسبتا مقاله خوب و مفیدی بود
یه سوال داشتم از خدمتتون اینکه من سه ماه میشه سایتم رو راه اندازی کردم،ولی مطالب رو برای ایندکس سریعتر دستی تو وبمستر گوگل هم ایندکس میکنم اما بازم صفحه اول نمیاد،در حالی که به فرض من یه خبر مربوط به پاییز97 رو منتشر میکنم، ولی در در سرچ در صفحه ی اول و دوم و گاهی نیز سوم قرار ندارم و مطالب نامربوط و کهنه سایر سایت ها در صفحات اول و دوم قرار دارند
اینو چجوری میشه توجیه کرد؟
ممنون میشم پاسخ بدین به عنوان یه سئو کار
سلام دوست عزیز،
عوامل زیادی در کسب رتبه تاثیر گذار هستند باید بررسی دقیقی بشه که چرا نمیتونید جایگاه مورد نظر خودتون رو کسب کنید
سلام ممنون از مطالب خوبتون… بنده طراح یک سایت املاک هستم و مشکلی که دارم اینه چرا وقتی مثلا در گوگل سرچ می کنم :خرید اپارتمان در تهران میره روی پیج های پرت سایتم مثه پیج 126!!! و تمامی آگهی های آپارتمان در تهران منو نمیاره؟
سلام دوست عزیز،
برای این مورد نیاز به دسترسی به محتوا سایت و سرچ کنسول هست تا بررسی دقیقی شود تا پاسخ داده شود.
ضمن تشکر از مدیریت سایت بابت ارائه مطالب بسیار مفید،
پیشنهاد میکنم از صفحه “نویسندگی و ترجمه” خدمات یاب هم دیدن فرمایید:
متن قابل توجه وتاملی است دقت من رابیشتر کرد وانشالا بازم مقاله ه های تخصصی دررابطه باسئوراببینیم باتشکر
سوالم اینه برای سایت فروشگاهی قسمت ویدیو وپادکست هرکدام جداداریم وآیا برای سئوی این مطالب ۱_عنوان۲_توضیح۳_کلمات کلیدی۴_بک لینک داخلی مثلا به محصول مربوطه یابیش از یک بک لینک داخلی کافیست آیا بهتره برچسب وچیزهای دیگه اضافه کنیم اابته میدونم سوالم کلی ،چون برای موارد فوق که گفتم میخام بدم کدنویسی انجام بدن فقط اگر چیز دیگه ای لازمه حداقل جای آنرا درپنل باکدنویسی تعبیه کنم حالا استفاده کردن یانکردن بماند تا دوره ببینم
ممنون میشم از پاسخ شما
چه درایمیلم وچه دراینجا