تست A/B راه حل بسیار عالی برای شناسایی بهترین روشهای بازاریابی و تبلیغاتی آنلاین است. با استفاده از تست A/B قادر خواهیم بود تمام پروسه بازاریابی آنلاین را از محتوای سایت گرفته تا ارسال ایمیلهای تبلیغاتی و کلیکی را زیر نظر داشت.
اگر تست A/B به درستی اجرا شود میتوانند تأثیرات مطلوب و باب میل یک مجموعه در فرآیند بازاریابی آنلاین داشته باشد. تعیین میزان اثربخشی تبلیغاتی که انجام دادهاید و ترکیب آنها سبب میشود تا کمپین های تبلیغاتی شما موفقیت و سودآوری به دنبال داشته باشد. به همین سبب تصمیم داریم در این مطلب باهم دیگر به شیوهای اجرای تست A/B نگاهی کاربردی داشته باشیم.
برنامهریزی برای تست A/B باید چگونه باشد؟
ابتدا چیزی که در برنامهریزی برای تست A/B لازم و ضروری است تعیین نمودن قسمتی است که قصد دارید آن را آزمایش کنید. پس از اینکه تعیین کردید چه چیزی مورد آزمون قرار گیرد. زمان آن رسیده است که فهرستی از متغیرهای حاضر در این تست را نیز فراهم کنید. برای مثال جهت تست دکمههای فراخوان مطلوب است این متغیرها را در نظر داشته باشید:
- محل قرارگیری دکمه فراخوان
- متنی که برای فراخوان استفاده کردهاید
- رنگ دکمه فراخوان و محیط پیرامون آن
برای رسیدن به مطلوبترین نتیجه ممکن لازم است چندین بار تست A/B را با متغیرهای مختلف آزمایش کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.توصیه میکنیم برای حصول نتیجه دقیق و روشن قبل از انجام آزمون نتیجهای که وفق مراد شماست آن را مشخص کنید.
در کنار مواردی که بیان کردیم قبل از انجام سنجش باید راندمان آمار کنونی سایت را نیز داشته باشید تا بتوانید این آمار را با نتایج به دست آمده مقایسه کنید.
در مواردی نیز امکان دارد تا نتایج به دست آمده از گزینههای A را در مقابل گزینههای B قرار دهید این موارد را باهم آزمایش کنید.
این عمل سبب میشود آگاه شوید که کدامیک از گزینههای مورد نظر شما راندمان بهتری نسبت به نتایج بهتری دارد. از جهت دیگر نیز میتوان مواردی که در گزینه A مورد استفاده قرار دادهاید به عنوان مرجع قرار دهید. (در این مورد باید متغیرهای که در حال حاضر استفاده میشود را کنار بگذارید.) و از متغیرهای در گزینه B استفاده نمایید.
تست هادی که متغیرهای متعددی دارند را باید به صورت همزمان انجام دهید. به این دلیل که نمیتوان یک متغیر را امروز مورد تست قرار داده و تست متغیر بعدی را به فردا موکول کرد؛ زیرا امکان دارد متغیرهای بهکاررفته امروز برای فردا تغییر کنند. در مقابل باید به صورت همزمان میزان ترافیکی که از متغیرها دریافت میکنید به صورت مساوی تقسیم کنید.
تست A/B میتوانند زیربنای کارزار بازاریابی شما را بهبود دهد.
ما با در نظر داشتن یک جامعه آماری پیشفرض و جمعآوری دادههای تجربی میتوانیم بهترین روش بازاریابی آنلاین برای مجموعه تحت رهبری ما راندمان ایده آلی دارد را شناسایی کنیم اگر تست A/B به درستی اجرا شود تأثیر زیادی در اصول پایهای کارزارهای بازاریابی ما خواهد داشت این مورد را هنگامی متوجه خواهید شد که یک متغیر چندین بار بهتر نسبت به یک متغیر دیگر عکسالعمل نشان دهد به بهای انجام تست A/B پی خواهید برد.
از جهتی دیگر انجام تست A/B به صورت پیوسته سبب ارتقا و پایدار بودن بیشتر اصول زیربنایی کارزارهای آنلاین یک مجموعه خواهد شد. بیشک اطلاع یافتن از بازخوردهای مثبت و منفی سبب میگردد تا به آسانی تصمیمگیری کرد و در کمپین های بعدی متمرکز تر روی مواردی که بازخوردخوبی داشته است کارکنید.
مواردی که در تست A/B باید اجرا شوند:
به جرئت میتوان گفت که در پروسه بازاریابی آنلاین میتوان همه موارد را آزمایش نمود عنوان, دکمههای فراخوان, متن, تصاویر و سایر موارد را باید پیوسته مورد آزمون قرار دهید. به عبارت ساده هر چیزی که قابلتغییر را میتوان آزمود.
اجرای تست A/B بر روی این قسمتهای سایت پیشنهاد میشود:
- عنوان صفحه
- دکمه فراخوان
- هر چیز گرافیکی که ارتباط مستقیمی با فروش داشته باشد
- متونی که برای توضیح محصول نوشته میشود
موادی که بیان کردیم باید در ایمیلها نیز مدنظر قرارگرفته شود. به خصوص تبلیغات متنی (تبلیغات متنی گوگل ادوردز) در تبلیغات متنی به دلیل این که پارامترهای کمتری وجود دارد در حین تست A/B کافی است عنوان یا پیشنهادی که در تبلیغ مطرح میشود را تغییر دهید.
آزمایش مواردی که به کاربران هدیه میدهند اهمیت زیادی دارد برای نمونه هنگامی که میخواهید برای گروه A یک هدیه رایگان در نظر بگیرید؛ و قرار است به گروه B تخفیف دهید باید اطمینان داشته باشید گروه بازدیدکنندگان برابری داشته باشند.
برای انجام آزمایش A/B وقت کافی صرف کنید
تست A/B را نمیتوان در یک زمان کوتاهی اجرا کرد. باید با توجه به بازدید که دارید امکان دارد آزمون شما به این چند یا چندین هفته به طول انجامد.
عدم در نظر گرفتن زمان کافی برای آزمایشها سبب عدم دقت در نتایج به دست آمده خواهد شد علت این هم نبوده مخاطبان کافی در زمان انجام آزمایش است. از جهتی دیگر نیز انجام آزمایش در بازه زمانی بلندمدت شود کاهش دقت در نتایج به دست آمده خواهد شد. در این مواقع به دلیل تغییر شرایط متغیرها به راحتی قادر به انجام محاسبه دقیق نتایج نخواهید شد.