استفاده از ابزارهای سئو نقشی کلیدی برای موفقیت کسبوکارهای اینترنتی را ایفا میکند.ابزارهای سئو بیش از آن چیزی که در فکر میکنند اهمیت دارند،تفاوت شما با رقبای خود در استفاده از ابزارهای است که در حوزه سئو از آن استفاده میکنید.
برای آنکه بتوانید محیط وب را هر چهبهتر و مؤثرتر مدیریت کنید و در موتورهای جستجو بتوانید بهتر ظاهر شوید باید از ابزارهای سئو استفاده کنید.در این مقاله به سراغ یکی از قویترین و بزرگترین ابزارهای بهروز و ضروری سئو رفتهایم، ابزاری که هر متخصص سئو و مدیر سایتی باید با آن آشنایی داشته باشد.
سایت Ahrefs
یک کارشناس سئو برای مدیریت دادههای باید از ابزاری خوب و کارآمدی در این زمینه استفاده کند. ابزارهای که سایت Ahrefs ارائه میکند یک پکیجی بینظیر و بدون عیب و نقص است که نمودارهای مختلفی را پشتیبانی میکند و به عملکرد هر چهبهتر کمپین سئو که تدارک دید کمک شایانی میکند.
- Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای بصری بررسی بک لینک است.
- این ابزار معیارهای شناخت کلمات کلیدی مهم مثل میزان جستجو کلمه کلیدی، رتبهبندی، دشواری کلیدواژه و ترافیک را جدا از مسئولیت دامنه و رتبه ULR، بررسی میکند.
- یکی از قابلیتهای قابلتوجه ابزار سایت Ahrefs ، امکان جستجوی کلمات کلیدی در نوار جستجو است. با این روش بهصورت خودکار فهرستی از محبوبترین صفحات وب بر اساس کلیدواژه جستجو شده نمایش داده میشود. با این روش کاربر آماری مثل میزان جستجوی کلیدواژه در کشورهای مختلف، تاریخچه موقعیت، میزان دشواری و میزان ارتباط کلیدواژه را در اختیار خواهد داشت.
- بخش جستجوی محتوا به کاربر کمک میکند تا محتوای مربوط به کلمه کلیدی جستجو شده و عناوین انتخابی را بررسی کند.
- شما میتوانید به کلیدواژهها برچسب یا تگ اضافه کنید و این برچسبها را فیلتر و دستهبندی کنید، این کار مدیریت کمپینهای چندگانه را آسانتر میکند.
- همه قابلیتها در نسخه آزمایشی بهصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد که بسیار کاربردی است.
سایت Ahrefs شش ابزاری اصلی در اختیار شما قرار میدهید که در ادامه مطلب به معرفی امکانات و روش کار آنها را میپردازیم.
- ابزار تحلیل رقبا Competitive Analysis
- ابزار جستجوی کلمات کلیدی Keyword Research
- ابزار جستجوی بک لینکها Backlink Research
- ابزار بررسی محتوا Content Research
- ابزار بررسی رتبه سایتها Rank Tracking
- ابزار نظارت بر وبسایت Web Monitoring
ابزار تحلیل رقبا Competitive Analysis
این ابزار بخشی از ابزار Site Explore است؛ که به شما این امکان را میدهد که به بررسی وضعیت ترافیک سایت (به تفکیک ترافیک ارگانیک و ترافیک دریافتی گوگل ادوردز) و بک لینکهای خارجی آن بپردازید.از این ابزار میتوانید برای تحلیل سایت خود و سایتهای رقبا استفاده کنید.
ابزار تحلیل ترافیک وبسایت کمک میکند تا بدانید سایت شما و رقبا چه میزان بازدید دارید.
به کمک ابزار بررسی بک لینک میتوانید لینکهای دریافتی سایت و رقبا را بهدقت بررسی کنید.این ابزار اطلاعات و جزئیات زیادی در دسترس شما قرار میدهد.ازجمله این دادهها میتوان به آدرس صفحه دریافت لینک،فالو یا نوفالو بودن،کلیدواژه ، نوع و کیفیت بک لینکها اشاره کرد.
در اصل این ابزار کارآمد سایت Ahrefs علاوه بر مزایای مختلفی که دارد.امکان خوبی برای پیدا کردن بهترین صفحات برای لینک سازی است.
ابزار جستجوی کلمات کلیدی Keyword Research
سادهترین ویژگی این ابزار آن است که به شما اجازه میدهد وضعیت رتبهبندی یکی کلمه کلیدی را ازنظر دشواری و آسانی بررسی کنید. فاکتورهای مختلفی در این بخش مطرح میشود که به شما کمک میکند بدانید یک کلیدواژه چقدر جستجو میشود، چه رقبایی نتایج ابتدایی جستجو را به خود اختصاص دادهاند و دشواری رسیدن به رتبههای برتر جستجو چقدر است.
پایگاه دادههای ابزارهای سایت Ahrefs روزانه بیش از 3 میلیارد کلمه کلیدی را موردبررسی قرار میدهند و این پایگاههای داده بهطور مرتب بهروزرسانی میشوند.درنتیجه اطلاعات دقیقی از آن کلیدواژه در اختیار شما قرار میدهند.همچنین یکی از ویژگیهای مفید این سرویس این است که با توجه به گسترگی پایگاه داده خود، پیشنهادها مرتبط جالبی را با توجه به کلمه کلیدی مدنظر شما ارائه میدهد. پیشنهادی که میتواند در تصمیمگیری برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی بسیار مؤثر باشد.
این ابزار میتواند روندهای جستجو را در بازههای زمانی مختلف به شما نشان دهد. این ویژگی دیدگاهی عالی در مورد رفتار جستجوگرها به شما ارائه میدهد. همچنین Ahrefs شاید تنها ابزاری باشد که میزان کلیک روی هر نتیجه، نرخ بازگشت کاربر و جستجوی دوباره آن کلمه کلیدی و مواردی ازایندست را نیز به شما ارائه میدهد.
دیگر امکان مفید این ابزار توانایی بررسی رتبه صفحات سایت شما و رقبای در کلمات کلیدی مدنظر است. این امکان یک ویژگی عالی دارد که میتواند تاریخچه رتبه را نیز در نتایج جستجو نمایش دهد.
درنهایت در این بخش میتوانید تاریخچه جستجوهای خود برای سنجش کلمات کلیدی را نیز ذخیره کنید.
ابزار جستجوی بک لینکها Backlink Research
این ابزار نیز بخشی از ابزار Site Explore است؛ که به شما این امکان را میدهد که لینکهای دریافتی خود و رقبا را بهدقت بررسی کنید. درواقع این ابزار بخشی از ابزار تحلیل رقبا است که بهصورت تخصصی به بررسی موضوع بک لینکهای دریافتی میپردازد.
جالب است بدانید که سرویس Ahrefs طی هر 24 ساعت حدود 6 میلیارد صفحه وب را بررسی میکند؛ تا بتواند اطلاعات خود را هر 15 دقیقه یکبار بهروز کند. این کار عظیم با داشتن بیش از 38 هزار هسته سی پی یو در هزاران سرور این سرویس، فراهمشده است
پیشنهاد میکنم هر آدرس اینترنتی را که مهم است به این ابزار محول کنید و تمام لینکهای آنها به همراه اکثر معیارهای مهم سئو درباره آن دریافت کنید.
گزارشهای پیشرفته این بخش، ازجمله تقسیمبندی لینکهای دریافتی به گروههای مختلف بر اساس ویژگیهای مختلف و استفاده از فیلترهای دستی به شما اجازه میدهد اطلاعات عمیقتری درباره این لینکها به دست آورید.
ابزار بررسی محتوا Content Research
ابزار بررسی محتوای سایت Ahrefs به شما کمک میکند محتواهای باکیفیت را برای یکی کلمه کلیدی مشخص پیدا کنید. این ابزار با استفاده از میزان اشتراکگذاری یک محتوا در شبکههای اجتماعی، میزان لینکهای دریافتی و میزان دریافت کلیک از جستجوی ارگانیک، به ردهبندی انواع محتوا میپردازد.
در حقیقت این ابزار یک ابزار ویژه برای مدیران، تولیدکنندگان و بازاریابان محتواست. این ابزار به آنها کمک میکند که بدانند چه محتواهایی در یک موضوع خاص، نزد کاربران محبوبتر هستند. این محبوبیت همانطور که گفته شد بر اساس میزان موردتوجه قرار گرفتن محتوا در شبکههای اجتماعی مختلف و میزان لینک دریافتی از سایتهای دیگر بررسی میشود.
بههرحال یک نویسنده حرفهای بهخوبی میداند که مشاهده و بررسی بهترین مقالات در یک موضوع خاص، چقدر میتواند در نوشتن یک متن جدید درباره آن موضوع کمککننده باشد.
ابزار بررسی رتبه سایتها Rank Tracking
این ابزار قدیمیترین ابزار Ahrefs است که در طول زمان بهینهسازیهای بر روی آن انجامشده است. ازاینرو از بخشهای ریزودرشت بسیاری برخوردار است. اما به زبان ساده وظیفه این ابزار نظارت بر رتبهبندیهای سایت شما در طول دورههای زمانی مختلف و مقایسه عملکرد شما با رقبا است.
این ابزار رتبهبندیهای شمارا در گوگل بهطور مرتب بررسی کرده و گزارشهای تحلیلی و منظم را به ایمیل شما ارسال میکند.
ارائه رتبه شما در کلمات کلیدی مختلف بر اساس موبایل و دسکتاپ در بیش 170 کشور، ویژگی خاصی است که فقط این سرویس در اختیار شما میگذارد.
درواقع این ابزار ارائهدهنده تجسمی دقیق از روند پیشرفت سئو سایت شما خواهد بود. به کمک رابط گرافیکی این ابزار میتوانید بهخوبی روند تغییرات در ترافیک، میانگین موقعیت کلمات کلیدی در نتایج جستجوی گوگل، پاسخ برجسته سایت و تعداد و وضعیت هرکدام و… را بهخوبی در طول زمان بررسی کنید.
یکی از ویژگیهای جالب این ابزار تقسیمبندی و توزیع موقعیت صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل است. این تحلیل به شما میگوید چند درصد از صفحات شما در رتبههای 1 تا 3، چند درصد در رتبههای 4 تا 10، 11 تا 50 و 51 تا 100 است.
در این ابزار Ahrefs میتوانید بهطور اختصاصی برای هر کلمه کلیدی خاص به بررسی میزان ترافیک و جزئیات آن بپردازید.
همچنین اگر وبسایت شما دارای Featured SERP باشد، میتوانید آمار ترافیک و جزئیات آن را برای 13 ویژگی زیر نیز دریافت کنید (منظور از Featured SERP نمایش نتایج به شکلی ویژه و متفاوت با شکل نمایش نتایج بهصورت سنتی در گوگل است.):
Featured snippet
Site links
Top stories
Image pack
Thumbnails
Adwords top
Adwords bottom
Shopping results
Knowledge card
Knowledge panel
Videos
Tweets box
People also ask
با استفاده از این ویژگی و در صورت استفاده از این شکل کدها برای نمایش ویژه نتایج وبسایت خود در گوگل، میتوانید تحلیلهای مختلفی را از عملکرد هرکدام از آنها ازنظر میزان ترافیک و… به دست آورید.
ویژگی دیگر ابزار بررسی رتبه سایتها در Ahrefs توانایی مقایسه 5 سایت از رقبا است. Ahrefs در سه حوزه کلیدی رتبهبندی پیشرفت، میزان ترافیک جستجو و Featured SERP ها، گزارشهای خوبی از مقایسه شما با رقبا تولید میکند.
ابزار زنگ هشدار سایت Alerts
این ابزار آخرین سرویس از مجموعه ابزارهای Ahrefs است؛ و همانطور که از نامش گویاست ابزاری برای اعلام هشدار بر اساس تغییرات رخداده روی لینکهای خارجی سایت شما است.
هرزمانی که شما یا رقبای شما یک لینک جدید دریافت کرده یا یک لینک شما شکسته میشود؛ ایمیل هشدار دریافت میکنید. این روش یکراه عالی برای پیگیری بک لینکهای ساختهشده و دریافتی است؛ که طی مرور زمان دچار مشکل نشوند.
در این قسمت همچنین میتوانید برای موارد دیگری مثل منشنهایی که در سایت شما و رقبا به یک کلمه کلیدی زده میشود؛ زنگ هشدار تعریف کنید.
چرا باید ابزار Ahrefs استفاده کنیم؟
خرید کانت Ahrefs با توجه به قیمت برابری دلار و ریال هزینههای زیادی دارد. درنتیجه بسیاری از مدیران سایتها به دلیل هزینه از آن استفاده نمیکنند. هرچند اگر یکبار تجربه استفاده از آنها را داشته باشید؛ به ارزشمندی شگفتانگیز آن پی میبرید.
آشنایی با ابزار Ahrefs کمک میکند دید بهتری به موضوعات پراهمیت سئو داشته باشید. سئو اگرچه فرآیندی نسبتاً ساده است؛ اما نیازمند نظمی مثالزدنی و توانایی تفکر همهجانبه است. ازاینرو در پروژههای بزرگ و حساس، کنترل همه موارد از عهده نیروی انسانی خارج است. اینجاست که سرویسهای مبتنی بر سئو قدرت خود را نشان میدهند.
ما در لیما وب از سرویسهای آنلاین متعددی برای بهبود پروسه سئو سایت مشتریان خود استفاده میکنیم؛ که در این مقاله آن را به شما معرفی کردیم.
تمام سعی ما بر این است سایر سرویسهای بینالمللی و مطرح درزمینهٔ دیجیتال مارکتینگ و سئو را بهمرور به شما معرفی کنیم. خوشحال میشوم اگر تجربه استفاده از Ahrefs و سایر سرویسهای سئو را داشتهاید؛ تجربه خود را با ما از طریق دیدگاهها در میان بگذارید.
دم شما گرم
ابزار رایگان و مشابه اچرفز موجود هست؟
با سلام
فکر نکنم ابزار رایگان مشابه Ahrefs وجود داشته باشه که چنین امکاناتی رو در طیف وسیعی ارائه بده.میتونید از ابزار زیر هم استفاده کنید
Searchmetrics
SpyFu
iSpionage
SERPstat
Conductor
SimilarWeb
ابزارش عالیه ولی قیمت خیلی بالاست