الگوریتم گوگل پنگوئن به مقصود مقابله با روشهای سئو کلاه سیاه و فعالیتهای اسپم مدیران وب سایت ها ارائه شده است.گوگل با اعمال این الگوریتم با سایت های که به روشهای ساختگی و عمدتاً کلاه سیاه مبادرت به لینک سازی کرده بودند مورد مجازات قرارداد و رتبه سایت های متخلف را در کلمات کلیدی زیادی در صفحه نتایج جستجو کاهش داد.
گوگل میکوشد به واسطه الگوریتم پنگوئن از بالا آمدن سایت های که با لینک های اسپم و بیکیفیت به صدر نتایج جستجو جلوگیری کند.ارائه این الگوریتم سبب شد راهبردهای لینک سازی مورد تغییر و تحولات اساسی شده و فعالان حوزه سئو به دنبال روشهای مبتکرانه و موثر تر برای ایجاد لینک گام بردارند.
لیست زیر مرور کوتاهی بر آپدیت های الگوریتم گوگل پنگوئن است:
- رونمای از الگوریتم پنگوئن ۱.۰ در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۲
- انتشار نسخه ۱.۱ در تاریخ ۲۶ مِه سال ۲۰۱۲
- انتشار نسخه ۱.۲ در تاریخ ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲
- انتشار نسخه ۲.۰ در تاریخ ۲۲ مِه سال ۲۰۱۳
- انتشار نسخه ۲.۱ در تاریخ ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳
- انتشار نسخه ۳.۰ در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴
- انتشار نسخه ۴.۰ در تاریخ ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶
عوامل موثر بر افت رتبه توسط پنگوئن
- استفاده از روش سئو کلاه سیاه Black hat SEO
- بهینهسازی بیش از حد و یا همان Over optimization
- رعایت نکردن اصول لینک سازی و چگالی بالا Anchor text
- محتوا ضعیف و تکراری
- خرید و فروش لینک
- لینک های اسپم
ویژگیهای الگوریتم گوگل پنگوئن ۴
پوشش سراسری در دنیا
این الگوریتم بهبه صورت همزمان برای تمامی کشورها و زبانهای مورد پشتیبانی گوگل اعمال شده است.
اثرگذاری لحظهای
اثرگذاری الگوریتم گوگل پنگوئن به صورت لحظهای است بدین معنا که از هر لحظه گوگل سایت مورد هدف و سایت های لینک دهنده به آن را ایندکس کند به فاکتور های الگوریتم پنگوئن 4 رجوع کرده و رتبه سایت در صورت نیاز تغییر میدهد.
رهای سریع از جریمه اعمال شدن
همانگونه که اثر گذار این الگوریتم گوگل لحظهای است.سایتی که بر آن جریمه اعمال شده است مدیر وی سایت میتواند سریعاً بک لینک های بیکیفیت را از طریق سرچ کنسول گوگل حذف نماید و سپس گوگل پس از ایندکس کردن مجدد سایت را از جریمه اعمالشده خارج مینماید.
جزیی بودن جریمه
الگوریتم پنگوئن 4 صفحههای که بک لینک های اسپم و بیکیفیت دارند مورد جریمه قرار میدهد نه کل سایت را.
از این پس الگوریتم پنگوئن جز هسته اصلی الگوریتم های رتبهبندی موتور جستجوی گوگل شده و ماهیت فیلتری بر روی نتایج جستجو را نداد.