در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم جدیدی به نام رنک برین (RankBrain) معرفی کرد،این سیستم بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شده است که از الگوریتم های یادگیری ماشینی پیروی می کند.برای مثال در الگوریتم های یادگیری ماشینی در صورتی که RankBrain یک کلمه یا عبارت جدید رو به رو شود ماشین میتواند حدس بزند که کدام کلمات یا عبارات دارای یک معنای یکسان هستند و نتیجه را نیز بر همین اساس فیلتر کنند و کنترل پرسوجوهای جستوجو را آسان نماید.
در عمل، رنک برین قادر به یادگیری و تشخیص الگوهای جدید است و می تواند معنای عبارات و واژهها را بهتر تشخیص داده (پیشرفته تر از الگوریتم مرغ مگس خوار) و با بازخوردی که از کاربران گوگل دریافت میکند، نتایجی را به آنها نمایش دهد که بیشترین تشابه را به آن واژه ای که دنبال آن بودهاند داشته باشد. در واقع این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا حدسهای بهتری از نظر معنایی در خصوص عبارات جستجو کاربران بزند.
میزان اهمیت الگوریتم رنک برین
رنک برین جز ی از ۱۰۰ ها سیگنال مثبتی است که در یک الگوریتم قرار می گیرد که معین کند کدام یک از نتایج روی صفحه جستجوی گوگل قرار بگیرند و دارای چه رتبه ای باشد است.
تصویر زیر دیاگرام عملکرد الگوریتم رنک برین را نمایش می دهد.
طبق اعلام گوگل الگوریتم رنک برین را به عنوان سومین فاکتور مهم بعد از بک لینک و محتوا برای رتبه بندی سایتها در صفحه نتایج موتور جستجوی خود معرفی کرده است.
اکنون Google RankBrain وظیفه پاسخ دهی به پانزده درصد از کل جستوجوهای آنلاین را برعهده دارد و یکی از مهمترین سیگنال ها از صدها سیگنال بهکار رفته برای رتبهبندی جست و جو است.
عملکرد الگوریتم رنک برین چگونه است؟
این الگوریتم مشابه الگوریتم مرغ مگسخوار از جهت تشریح معنایی عبارات کلیدی است ولی با این تفاوت که بسیار عملکرد پیچیدهای دارد. همانگونه که بیان کردیم الگوریتم رنک برین یک سبک تشریح عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آنها را از نظر معنایی تشریح مینماید. و همچنین مقیاسهای شخصی کاربر جستجو کننده مانند: مکان جغرافیایی جستجو کننده، سوابق جستجو و… توجه کرده و سپس سایر فاکتور های رتبهبندی مناسب با عبارت جستجو شده را معین کرده و سایت ها را با رتبهبندی در صفحه نتایج نمایش میدهد.