هیت مپ

 

هیت مپ (HeatMap)، نقشه‌های حرارتی داده‌های گرافیکی و رنگی هستند که ما را قادر می‌سازند رفتار کاربران را شناسایی کنیم. در واقع نقشه حرارتی یکی از تست های کاربرد پذیری است که به ما یک دید گرافیکی از رفتار و حرکات بازدیدکنندگان را نمایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا محصول را در راستای اهداف خود جهت‌دهی کنیم.

 

تاریخچه هیت مپ

 

برای اولین بار در سال 1879 میلادی یک پژوهشگر فرانسوی به این نکته پی برد که مردم در هنگام مطالعه بر روی قسمتی از کلمات توقف می‌نمایند درحالی‌که از برخی کلمات دیگر به سرعت عبور می‌کنند. بعد ها دستگاهی به نام Eye Tracker ساخته شد که حرکات چشم را در زمان مطالعه زیر نظر می‌گرفت.

در سال 1980 میلادی از این روش برای بررسی توجه مردم به تبلیغات روزنامه‌ها و مجلات استفاده شد. هر چند که انجام این کار مستلزم صرف هزینه زیادی بود ولی آمار و اطلاعات به دست آمده باعث شد که روزنامه‌ها و مجلات با تغییر ساختار و طراحی خود بیش‌ترین بازدهی از تبلیغات را داشته باشند. بنابراین به‌کارگیری هیت مپ ها بسیار مهم و پرطرفدار شد.

 

آیا نشانگر ماوس معادل نگاه کاربر است؟

 

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که بیشتر از 88 درصد حرکات ماوس بر روی صفحات سایت ها با محل نگاه چشم به صفحه مطابقت می‌کند. بنابراین اگر حرکات و رفتار کاربران بر روی صفحات سایت را دنبال کنیم به اطلاعات ارزشمندی و مفیدی خواهیم رسید و یک هیت مپ تا اندازه‌ای دقیق در اختیار خواهیم داشت.

 

نقشه حرارتی چه کاربردی برای سایت ها دارد؟

 

این نکته را به یاد داشته باشید هر چه زمان بیشتری را صرف جمع‌آوری اطلاعات از کاربران سایت خود کنید هیت مپ سایت شما دقیق تر خواهد بود. هنگامی که هیت مپ سایت شما ایجاد می‌شود،الگویی را در دسترس خواهید داشت که معمولاً نقاط زرد و قرمز نشان‌دهنده توجه بیشتر کاربران به آن قسمت ها است.

باید نهایت استفاده از این نقاط استفاده کنید زیرا این داده‌ها به شما کمک می‌کند که در طراحی و چینش بخش های مختلف صحیح تصمیم گیرید. مطالب مهم یا تبلیغات را در نقاط صحیح قرار دهید. هنگامی که بدانید که کدام نقاط سایت شما بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد،تصمیم‌گیری برای بهبود سایت بسیار راحت و آسان خواهد بود.

بیشتر از نقشه حرارتی برای قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر و استفاده می‌شود. بررسی و تحلیل هیت مپ سایت های گوناگون نشان می‌دهد که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن تبلیغات است. سمت راست هم توجه زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و در خصوص هیت مپ های به دست آمده از موبایل ها و تبلت ها نیز صادق است.

با بررسی هیت مپ آگاه خواهید شد که نرخ کلیک در کدام بخش از سایت شما بیشتر است. اگر فروشگاه دارید بهتر است دکمه سبد خرید و پرداخت یا پیشنهاد های ویژه را در آنجا قرار دهید. قسمت های که توجه کمتری دارند را شناسایی کرده و اصلاح نماید.

کاربرد نقشه حرارتی تنها مختص سایت ها نیست. اگر اپلیکیشن نیز طراحی می‌کنید باید به هیت مپ توجه کنید و بخش های مهم تر را در نقاط که توجه بیشتری جلب می‌کند قرار دهید.

 

ابزارهای برای ایجاد HeatMap

 

یکی از ابزار های که می‌توانید به کمک آن نقشه حرارتی برای سایت خود ایجاد نماید سایت Hotjar است. کافی است در سایت ثبت‌نام کرده و کد ان را در داخل سایت خود قرار دهید و بعد از آن مانیتورینگ سایت آغاز خواهد شد. در راهنمای سایت Hotjar هشت تست نقشه حرارتی به همراه راه حل هر یک از آن ها ارائه شده است که توسط 3 نوع هیت مپ زیر قابل انجام است.

 

Click and Tap Heatmaps

Click and Tap Heatmaps

نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان از طریق سیستم دسکتاپ بر روی کدام نواحی بیش‌ترین کلیک را انجام داده‌اند. و یا از طریق موبایل یا تبلت کدام بخش های صفحه را بیشتر لمس کرده‌اند.

 

Move HeatMaps

Move HeatMaps

تنها برای سیستم های دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بررسی حرکات ماوس به شما نشان می‌دهد که کاربران به چه بخش های بیشتر توجه کرده‌اند.

 

Scroll HeatMaps

Scroll HeatMaps

نشان می‌دهد که تا کجای صفحه بیشتر اسکرول می‌شود. هنگامی که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان تا انتهای صفحه اسکرول می‌کنند و به دنبال هدف مورد نظر خود هستند به معنای این است که محتوای مهم سایت به خوبی در معرض دید قرار ندارد.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید
[تعداد آرا: 3 و میانگین امتیاز داده شده: 4.7]

پاسخ دهید

ایمیل شما محفوظ خواهد ماند. موارد ضروری مشحص شده ند *

ارسال دیدگاه