هیت مپ (HeatMap)، نقشههای حرارتی دادههای گرافیکی و رنگی هستند که ما را قادر میسازند رفتار کاربران را شناسایی کنیم. در واقع نقشه حرارتی یکی از تست های کاربرد پذیری است که به ما یک دید گرافیکی از رفتار و حرکات بازدیدکنندگان را نمایش میدهد و به ما کمک میکند تا محصول را در راستای اهداف خود جهتدهی کنیم.
تاریخچه هیت مپ
برای اولین بار در سال 1879 میلادی یک پژوهشگر فرانسوی به این نکته پی برد که مردم در هنگام مطالعه بر روی قسمتی از کلمات توقف مینمایند درحالیکه از برخی کلمات دیگر به سرعت عبور میکنند. بعد ها دستگاهی به نام Eye Tracker ساخته شد که حرکات چشم را در زمان مطالعه زیر نظر میگرفت.
در سال 1980 میلادی از این روش برای بررسی توجه مردم به تبلیغات روزنامهها و مجلات استفاده شد. هر چند که انجام این کار مستلزم صرف هزینه زیادی بود ولی آمار و اطلاعات به دست آمده باعث شد که روزنامهها و مجلات با تغییر ساختار و طراحی خود بیشترین بازدهی از تبلیغات را داشته باشند. بنابراین بهکارگیری هیت مپ ها بسیار مهم و پرطرفدار شد.
آیا نشانگر ماوس معادل نگاه کاربر است؟
بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کارنگی ملون انجام شد و نتیجه به دست آمده نشان میداد که بیشتر از 88 درصد حرکات ماوس بر روی صفحات سایت ها با محل نگاه چشم به صفحه مطابقت میکند. بنابراین اگر حرکات و رفتار کاربران بر روی صفحات سایت را دنبال کنیم به اطلاعات ارزشمندی و مفیدی خواهیم رسید و یک هیت مپ تا اندازهای دقیق در اختیار خواهیم داشت.
نقشه حرارتی چه کاربردی برای سایت ها دارد؟
این نکته را به یاد داشته باشید هر چه زمان بیشتری را صرف جمعآوری اطلاعات از کاربران سایت خود کنید هیت مپ سایت شما دقیق تر خواهد بود. هنگامی که هیت مپ سایت شما ایجاد میشود،الگویی را در دسترس خواهید داشت که معمولاً نقاط زرد و قرمز نشاندهنده توجه بیشتر کاربران به آن قسمت ها است.
باید نهایت استفاده از این نقاط استفاده کنید زیرا این دادهها به شما کمک میکند که در طراحی و چینش بخش های مختلف صحیح تصمیم گیرید. مطالب مهم یا تبلیغات را در نقاط صحیح قرار دهید. هنگامی که بدانید که کدام نقاط سایت شما بیشتر مورد توجه قرار میگیرد،تصمیمگیری برای بهبود سایت بسیار راحت و آسان خواهد بود.
بیشتر از نقشه حرارتی برای قرار دادن تبلیغات در مکان های بهتر و استفاده میشود. بررسی و تحلیل هیت مپ سایت های گوناگون نشان میدهد که سمت چپ بالای سایت یکی از بهترین مکان ها برای قرار دادن تبلیغات است. سمت راست هم توجه زیادی را به سوی خود جذب میکند و در خصوص هیت مپ های به دست آمده از موبایل ها و تبلت ها نیز صادق است.
با بررسی هیت مپ آگاه خواهید شد که نرخ کلیک در کدام بخش از سایت شما بیشتر است. اگر فروشگاه دارید بهتر است دکمه سبد خرید و پرداخت یا پیشنهاد های ویژه را در آنجا قرار دهید. قسمت های که توجه کمتری دارند را شناسایی کرده و اصلاح نماید.
کاربرد نقشه حرارتی تنها مختص سایت ها نیست. اگر اپلیکیشن نیز طراحی میکنید باید به هیت مپ توجه کنید و بخش های مهم تر را در نقاط که توجه بیشتری جلب میکند قرار دهید.
انواع هیت مپ (heat map)
در ادمه به شما انواع نقشه حرارتی سایت را معرفی خواهیم کرد که میتوانید برای اندازه گیری فعالیت و عملکرد صفحه وب خود از آن استفاده کنید.
نقشه ردیابی اسکرول (Scroll Maps)
اسکرول مپ نوعی نقشه حرارتی وبسایت است که بهصورت بصری میزان پیمایش کاربران به پایین در یک صفحه را نشان میدهد؛ و از رنگها برای نمایش بیشترین و کمترین قسمت مشاهدهشده یک صفحه استفاده میشود. رنگهای گرم برای بخشهای محبوب و رنگهای سرد برای بخشهای کمتر مشاهدهشد است. نقشه ردیابی حرارتی اسکرول منحصراً مربوط بهرنگها نیست. در این نقشه درصدهایی داده میشود تا به شما اطلاع داده شود که چند کاربر در پایین صفحه جابجا شدهاند. همچنین یک درصد میانگین نیز محاسبه میشود تا بتوانید بهراحتی بخشی از صفحه را که بیشتر بازدیدکنندگان میبینند قبل از شروع پیمایش تجسم کنید.
در چه صفحاتی از Scroll Map استفاده کنیم؟
برای صفحههای طولانی و مهم سایت مانند صفحه اصلی سایت و لندینگ پیچ میتواند انتخاب مناسبی برای ساخت Scroll Map باشند؛ زیرا با استفاده از دادههای که از طریق این ابزار کاربردی به دست خواهید آورد میتوانید تصمیمات آگاهانهای بگیرید که مهمترین اطلاعات خود را در کدام بخش صفحه قرار دهید.
نقشه ردیابی کلیک (Click Maps)
این هیت مپ، جاهای که بازدیدکنندگان اغلب کلیک میکنند را ردیابی میکند. بدینصورت که هر قسمتی تعداد کلیک بیشتری دریافت کند به رنگ قرمز مشخص میشود. ازجمله این موارد میتوان به لینک دهیهای داخلی، منو هالو گو سایت، تصاویر و دکمههای CTA و هر چیزی که به نظر میرسید قابل کلیک باشد را میتوان نام برد.
نقشه ردیابی حرکت ماوس (Hover Maps)
این نوع هیت مپ مکانهایی را که کاربران نشانگر موس را در صفحه تکان میدهند، ردیابی میکند. نقاط بارنگهای گرم قسمتهایی را که کاربران در اکثر مواقع مکث کرده و موس خود را در آن نقطه قرار دادهاند را نشان میدهد.
به کمک این مدل نقشه حرارتی میتوان پی برد که کدام بخش از سایت موردتوجه کاربران بوده و کدام قسمت کمتر مشاهدهشده است. با آنالیز این دادهها میتوان قسمتهای مهم سایت خود مانند دکمههای CTA یا برنوشتههای تبلیغاتی را در آن قسمتها قرار دهید.
ابزارهای برای ایجاد HeatMap
یکی از ابزار های که میتوانید به کمک آن نقشه حرارتی برای سایت خود ایجاد نماید سایت Hotjar است. کافی است در سایت ثبتنام کرده و کد ان را در داخل سایت خود قرار دهید و بعد از آن مانیتورینگ سایت آغاز خواهد شد. در راهنمای سایت Hotjar هشت تست نقشه حرارتی به همراه راه حل هر یک از آن ها ارائه شده است که توسط 3 نوع هیت مپ زیر قابل انجام است.
Click and Tap Heatmaps
نشان میدهد که بازدیدکنندگان از طریق سیستم دسکتاپ بر روی کدام نواحی بیشترین کلیک را انجام دادهاند. و یا از طریق موبایل یا تبلت کدام بخش های صفحه را بیشتر لمس کردهاند.
Move HeatMaps
تنها برای سیستم های دسکتاپ مورد استفاده قرار میگیرد و با بررسی حرکات ماوس به شما نشان میدهد که کاربران به چه بخش های بیشتر توجه کردهاند.
Scroll HeatMaps
نشان میدهد که تا کجای صفحه بیشتر اسکرول میشود. هنگامی که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان تا انتهای صفحه اسکرول میکنند و به دنبال هدف مورد نظر خود هستند به معنای این است که محتوای مهم سایت به خوبی در معرض دید قرار ندارد.
ثبتنام در ابزار هاجر Hotjar و نصب افزونه Hotjar وردپرس
ابتدا باید یک حساب کاربری در سایت Hotjar ایجاد کنید.
طی مراحل ایجاد حساب کاربری ساده و آسان است. باید مراحل را پشت سرهم انجام دهید و سپس URL وبسایت خود را وارد کنید:
پس از انجام این کار، به داشبورد Hotjar دسترسی پیدا خواهید کرد. باید در اولین گام نقشه حرارتی سایت را به قالب اضافه نمایید.
در سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه Hotjar برای تنظیم هیت مپس سایت وجود دارد. برای اینکه افزونه کار خود را انجام دهد به شناسه Hotjar نیاز دارید که در گوشه پایین سمت راست همان صفحه قابلمشاهده است.
سپس شناسه Hotjar را کپی کرده و وارد پیشخوان وردپرس شوید. در قسمت تنظیمات وارد Hotjar شوید تا شناسه را در قسمت مربوط وارد کنید.
تغییرات را ذخیره کنید تا نقشه حرارتی سایت فعال گردد. اکنون به داشبورد Hotjar برگردید تا عملیات ردیابی کاربران را شروع کنید.
Crazy Egg
یکی از ابزارهای محبوب بین دیجیتال مارکتر برای ایجاد هیت مپ است این ابزار نقشه کلیکی، نقشه اسکرول و نقشه حرکتی را به کاربران خود ارائه میدهد.
Heatmap
سایت Heatmap ادعا میکند یکی از سادهترین ابزارها برای ساخت نقشه حرارتی سایت است. نصب آن بسیار آسان بوده و دارای نسخه رایگان 6 ماهه است. این ابزار دارای یک کد JavaScript بسیار کوچک است که بهصورت همزمان و بدون کند کردن وبسایت شما بارگیری میشود.
UserHeat
یک ابزار دیگر برای ایجاد نقشه هیت مپ سایت Userheat است برای سایتهای وردپرسی هم بهراحتی میتوان با نصب افزونه، از آن بهصورت رایگان استفاده کنید.
با توجه به اینکه در این آموزش با مفاهیم اولیه و ابزارهای ساخت Heatmap آشنا شدید، در ادامه میخواهیم با روشهای که با بهکارگیری هیت مپ میتوانید سئو سایت خود را بهبود ببخشید را معرفی کنیم.
1.در مورد هدف کاربران دادههای بیشتری کسب کنید
آنالیز و تحلیل بصری با نقشه حرارتی فرصتی منحصربهفرد برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رفتار کاربران به شما نشان میدهد. با استفاده از هیت مپس میتوانید دریابید که کدام بخش از صفحه نقش مهمتری را کاربران ایفا میکند.مخاطبان به کدام محتوا رغبت بیشتری دارند، در کدام قسمت بدون آنکه توقف کرده باشند صفحه را به سمت پایین اسکرول کردهاند و در کدام قسمت کاربران از سایت شما خارجشدهاند.
افزون بر این، بهواسطه نقشه حرارتی قادر خواهید بود که بدانید کدامیک از گزینهها فیلترهای منو بیشترین بازدید را داشتهاند که میتواند استنباط کنید که کاربران شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقهمند هستند.
این اطلاعات سپس میتوانند برای بهبود کمپینهای تبلیغاتی PPC، صفحات فرود و پستهای وبلاگ مورداستفاده قرار گیرند.شما میتوانید اطلاعات Heatmap را با اطلاعات جستجوی کاربران (گزارشهای سرچ کنسول گوگل و یا گوگل آنالیتیکس) مقایسه کنید تا کلمههای کلیدی جدیدی را پیدا کنید که درنهایت از آنها برای استراتژی تولید محتوا، کمپینهای تبلیغاتی، پستهای شبکههای اجتماعی و… استفاده کنید.
همچنین مقایسه اطلاعات نقشه حرارتی با دادههای کاربردی گوگل آنالیتیکس مانند بانس ریت و Dwell Time میتواند گزینه مناسبی برای درک بهتر نحوه تعامل کاربر با صفحات داخلی سایت شما باشد.
2.بهینهسازی صفحات برای بهبود تجربه کاربری
در اغلب موارد ساختار یک صفحه چیزی است که ما تلاش میکنیم با بهکارگیری بهترین نظرات به آن بپردازیم. بدون شک اهمیت المانهای مانند تگهای H2 و H3 و فضاهای خالی در ذهن ما حکشده است. بااینحال، به معنای واقعی کلمه، صدها فاکتور دیگر وجود دارد که به تجربه عالی کاربر کمک میکند.
رایجترین هدف استفاده از هیت مپ، درک نحوه تعامل مشتریان با عناصر روی صفحه مانند دکمههای CTA و جاهایی که بیشترین تماس را دارد و کاربران از طریق آنها در صفحات سایت بازدید میکنند، است.
برای مثال، در این دو عکس کنار هم تصویر سمت چپ نشان میدهد که کاربران زمان بیشتری را صرف دیدن بنر تبلیغاتی که یک مسابقه با جایزه است کردهاند تا مشاهده کامل صفحه.
تصویر سمت راست با ایجاد تغییراتی ظریف که بهطور مؤثر کاربران را به سمت عمل موردنظر هدایت میکند، مشکل را برطرف کرده است.همچنین احتمال دارد از نقشه حرارتی برای بهینهسازی جای گذاری تصاویر برای افزایش نرخ تبدیلها استفاده کنید.
برای مثال، در اینجا دو نسخه از یک لندینگ پیج وجود دارد.
در نسخه اول، کودک بهطور مستقیم به بیننده نگاه میکند و صورتش را به قویترین عنصر در صفحه تبدیل کرده است
در نسخه دوم، کودک به محتوای صفحه نگاه میکند و به کاربران این پیغام را القا میکند که به محتوای متنی صفحه توجه کنند.
3.استفاده از گوگل آنالیتیکس و هیت مپ برای تحلیل یک صفحه
ابزار گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را میدهد که اطلاعات کمی را گردآوری کنید. شما میتوانید به استفاده از این اطلاعات بازدیدهای صفحه، ترافیک ورودی سایت، نرخ و صفحات خروج و اینکه چند باریک کاربر سبد خرید را رها کرده است را ردیابی کنید. مشکل این است که این اطلاعات به ما نشان نمیدهند که چرا بازدیدکنندگان این کارها را انجام میدهند.
برای مثال، اگر نقشه حرارتی شما نشان میدهد که تعداد زیادی از افراد روی یک دکمه خاص کلیک میکنند، اما تغییری رخ نمیدهد، برای پی بردن به آن باید وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید.
برای این منظور باید به قسمت All Pages < Site Content < Behavior رفته و سپس بر روی Destination URL کلیک کنید.
در این صفحه میتوانید از هیت مپ برای درک نحوه تعامل کاربران با صفحه مقصد استفاده کنید. برای مثال، متوجه میشوید که بیشترین کلیک در پایین صفحه اتفاق میافتد. در این حالت، ای نمیتواند بیانگر این باشد که اطلاعاتی که افراد به دنبال آن هستند، خیلی دورتر از اطلاعات موجود بالای صفحه است.
بر این اساس، ممکن است سعی کنید آن محتوا را به قسمت بالاتر صفحه منتقل کنید و آزمایش کنید تا ببینید آیا این تغییر تأثیری بر نرخ تبدیلها داشته است یا خیر.
4.طول بهینه محتوا را مشخص کنید
با توجه به اینکه گوگل مدت طولانیای است که تأکید دارد تعداد کلمات تأثیری بر روی سئو و کیفیت محتوا ندارد، بنابراین شما هم باید بر روی پاسخ دادن به نیازهای کاربران تمرکز کنید، نه صرفاً تعداد کلمات و طول محتوا.
هر صفحه از سایت با جستجوی کاربران شما در چه حد همپوشانی دارد؟
شما میتوانید از heatmap استفاده کنید تا دریابید کاربرانتان در مورد هر موضوعی چه اطلاعاتی را میخواهند. از اسکرول مپ استفاده کنید تا بدانید که کاربران در کجای صفحه سایت شمارا ترک میکنند.
آیا در بالای صفحه به سؤال کاربران خودپاسخ دادهاید و دیگر نیازی به خواندن ادامه متن و اسکرول کردن برای کاربران نیست؟ یا کاربران اطلاعات را در یک نگاه بررسی میکنند و بعدازآن متوجه میشوند که شما در این مطلب قصد ندارید اطلاعات موردنظر آنها را ارائه دهید؟گرچه نقشه حرارتی سایت پاسخ کاملی در اینجا ارائه نمیدهد، اما شما باید با پیدا کردن نقطهای که کاربران صفحه را ترک میکنند، شروع کنید و سپس واکنشی که در ادامه با سایت شما دارند را بررسی نمایید.
5.لینک دهی داخلی سایت خود را بهبود دهید.
برای کمک به بات های گوگل در درک بهتر ساختار سایت شما لینک دهیهای داخلی ضروری هستند. از دید بات های گوگل کلمات کلیدی که برای لینک دهی به بخشهای مختلف سایت خود استفاده کردهاید در حقیقت یک دید کلی از محتوایان صفحه به کاربر نمایش میدهد.
علاوه بر این، لینک داخلی به شما این امکان را میدهد تا لینکها را بهصورت مساوی بین صفحات تقسیم کنید و سلسلهمراتب محتوا را ایجاد کنید که در آن به مهمترین صفحات بالاترین مقدار لینک داده میشود.
اما هیت مپ ها چگونه در این مورد به ما کمک میکنند؟
نتیجه استفاده از heatmap برای اندازهگیری کارکرد لینکهای داخلی این است که آنها اطلاعات خاصی درباره مکان کلیک کاربران ارائه میدهند. شما میتوانید از این دادهها برای بهینهسازی جای گذاری لینکها استفاده کنید و بازدید بیشتری را به صفحات مرتبط هدایت کنید.
6.طراحی ساختار سایت برای هدایت کاربر به مرحله خرید یا تماس با ما
تجربه کاربری سایت شما باید بهطوری طراحی شود که کاربر بهآسانی بهسوی خرید و یا تماس با شما هدایت شود.باید اطمینان داشته باشید که تمامی لینکهای داخلی شما باهم همکاری دارند تا کاربران با استفاده از آنها با آسودگی بیشتری به سمت هدف شما (خرید، تماس، تکمیل فرم، ثبتنام و…) حرکت کنند.
7.عناصر گمراهکننده را شناسایی، حذف یا اصلاح کنید
برتری دیگر استفاده از نقشه حرارتی این است که دادههای خاصی در مورد اینکه کدام عنصر کاربران را گمراه میکند در اختیار شما قرار میدهد. آیا تاب حال از وب سایتی بازدید کردهاید که در آن مواردی قابل کلیک هستند اما به شما کمک نمیکنند تا به صفحه بعدی بروید؟ آزاردهنده است، درست است؟
کاربران شما هم همین حس رادارند. مواردی که «قابل کلیک» به نظر میرسند شاید به نظر شما مشکل بزرگی نباشند، اما آنها نشان میدهند ساختار صفحه سایت شما نتوانسته خواستههای کاربران را برآورده کند.
نقشه کلیک میتواند به شما کمک کند بخشهایی که کاربر در جستوجوی یافتن لینک هستند را پیدا کنید و با اصلاح آنها انتظارات کاربران خود را برآورده کنید.
همچنین تصور کنید که کاربرانتان برای مدت طولانی در صفحات عجیبی بمانند که درنهایت باعث بالا رفتن بانس ریت از سایت شما میشود. فهرستی از همه نقاط ضعفی را که در هر صفحه با آنها روبرو هستید، تهیه کنید و با بهبود هر قسمت، ببینید که آیا نرخ خروج و تبدیلها بهبود مییابد یا خیر.
جمعبندی:
درک صحیح از نحوه تعامل کاربران با محتوا، ساختار و عناصر صفحه سایت شمارا قادر خواهد ساخت که استراتژی مناسبی داشته باشید تا باعث شود کاربر در سایت شما بمانند و درنهایت به کاربران وفادار شما تبدیل شوند.
نقشه حرارتی همچون یک نقطه شروع ایدئال عمل میکند و به فروشندگان این امکان را میدهد تا مشکلات مربوط بهعکس های بزرگ که باعث ایجاد توجه و فرصتهای جدید برای ترافیک و تبدیل میشوند را شناسایی کنند.
به گفته متخصصین، شما نباید فقط به نقشههای حرارتی برای تحقیق اعتماد کنید. آنها تنها یکی از ابزارهای بسیاری هستند که میتوانند درک شمارا از تجربه خریدار شکل دهند.
در این مقاله با تعریف heatmap و انواع آن آشنا شده و کاربردهای آن در بهبود عملکرد سایت را مشاهده کردید. آیا شما تابهحال از هیت مپ ها استفادهای کردهاید؟ برای چه قسمتی از سایت و با چه ابزاری این کار را انجام دادهاید؟ لطفاً تجربههای خود را با ما و بقیه بازدیدکنندهها به اشتراک بگذارید.
واقعا مفید بود ممنون
داشتم یه مقاله در مورد افزایش فروش در سایت میخوندم واژه هیت مپ رو دیدم که با یه سرچ سایت شمارو اورد و خوشبختانه یه مقاله کامل و جامع ارائه دادین ممنونم
یه سرویس ایرانی هست به اسم هانتانا اونم خیلی خوبه من چند وقتیه دارم استفاده میکنم هم قیمت هاش خوبه هم مثل خارجیاس
واقعا مقاله بینظیری بود. خیلی جامع و کامل بود توضیحات. لذت بردم از وقتی که گذاشتم برای خواندن مقاله.سپاسگزارم.