تولید محتوا ناب و ارزشمند به هیچوجه کار چندان آسانی نیست این حرف را افرادی درک میکنند که برای مدتی درگیر در پروسه تولید محتوا شده باشند. حال هنگامی که حرف از تولید محتوای همیشه سبز به میان میآید امکان دارد فکر کنید که این هم یک قوز دیگر بالا قوز های قبلی است.
اما در حقیقت مفهوم همیشه سبز بودن این است که بیش از هر چیز عزم دارد تا باری از روی دوش تولیدکنندگان محتوا بردارد.
محتوای همیشه سبز چیست؟
قبل از هر گونه توضیح و شرحی باید بدانید که عنوان محتوای همیشه سبز نشأتگرفته از درختانی با همین توصیف است. که برای مثال میتوان درخت کاج را که در تمامی فصل های سال برگ های سبز دارد و نمادی از زنده بودن و طبیعت دارد.
محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content به نوعی از محتوا میگویند که با گذشت زمان ارزش و بار محتوایی خود را از دست نمیدهد و همیشه برای مخاطبان خود کاربردی و جذاب است.
برای این که فرق این نوع از محتوا را با سایر انواع آن به طور کامل درک کنید. عنوان همین مقاله را در نظر بگیرید چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم. موضوع این مقاله برای مخاطبانی که به دنبال مفهوم و معنای محتوای همیشه سبز هستند همیشه (یا حداقل در بازه زمانی بلندمدتی) تازه و جذاب است. به عبارتی این مقاله تاریخ انقضا نداشته و ارزش آن با گذشت زمان از بین نمی رود.
اما در مقابل این نوع از محتوا گونه دیگری از محتوا نیز وجود دارد که ارزش آن مداوم و همیشگی نبوده و برای مثال میتوان یک متن گزارش خبری را در نظر گرفت اگر چه برای زمان حال ارزشمند است ولی با سپری شدن زمان بخش های زیادی از آن ارزش و جذابیت خود را برای مخاطبان از دست خواهد داد و برای مخاطبان ارزش موقتی و مقطعی دارد. در این نوشته سعی داریم در مورد چگونگی تولید محتوای همیشه سبز که حتی در 10 سال آینده نیز برای ما ارزش تولید کند، توضیحاتی ارائه دهیم.
نحوه تولید محتوای همیشه سبز یا Evergreen Content
برای تولید محتوای همیشه سبز، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و یا سایر نرمافزار ها و برنامههای که شما برای بررسی و آنالیز سایت انتخاب میکنید. بهترین یاور شما هستند. اگر شما مدت زمان زیادی است که وبلاگ نویسی مینماید قطعاً مجموعهای بزرگ از مقالات و مطالب در دسترس شما قرار دارد و به مطالب خود رجوع کنید و لیستی از آن ها که هنوز مورد توجه قرار میگیرند را تهیه نماید. موارد که انتخاب کردهاید را با دقت ویژهای بررسی و آنالیز کنید در صورتی که امکان آپدیت دارند آن ها را بهروزرسانی نماید.
محتوا های محبوب و پر بازدید سایت و وبلاگ شما همیشه باید تازه به نظر برسند. به جای این که در سایت و یا وبلاگ خود زمان ارسال نوشته را نمایش دهید میتوانید آخرین بهروزرسانی آن را نمایش دهید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید میتوانید از افزونه Last Modified Timestamp استفاده کنید. نمایش آخرین بهروزرسانی مطلب سبب میگردد که مخاطبین ببیند که مطلبی که مشاهده میکند بهروز شده و اطلاعات قدیمی به او ارائه نمیگردد.
چهار نوع محتوای همیشه سبز
به یقین شما تا کنون محتوا های به عناوینی مانند: چگونه…،راهنمایی گام به گام، آموزش … و تولید کردهاید. این یک نوع از دستهبندی های مورد نظر ما است. این نوع از مطالب شامل توصیههای برای سلامتی، آشپزی، دستورالعمل، راهکار و … میباشند.در ادامه به ارائه چهار توصیه برای ایجاد محتوای همیشه سبز خواهیم پرداخت:
سؤالات متداول
اگر از پاسخگویی به سؤال های تکراری که در سایت شما پرسیده میشود خسته شدهاید یا فکر میکنید که احتمال پرسش برخی از سؤالات از طرف مخاطبان زیاد است. ایجاد یک صفحه سؤالات متداول ایده بسیار خوبی است.
میتوانید لیستی از سؤالات متداول جمعآوری کنید و به آن های پاسخ دهید و با پرسش سؤال های جدید و تکراری صفحه ایجادشده را بهروزرسانی نماید. این موضوع سبب میشود یک رابطه قوی و پایدار بین شما و مخاطبان برقرار شود که یک نمونه عالی از یک محتوای همیشه سبز است.
واژهنامه
به عنوان یک کارشناس در حوزه کاری خودتان، شما برای اکثر کلمات و اصطلاح های زمینه کاری خود اشراف دارید، این در حالی است که مخاطبان شما در این سطح اطلاعاتی ندارند برای این که مخاطبان خود را با خودتان هم سطح نماید از واژهنامه استفاده کنید این سبب میشود که مخاطبان حرف شما را راحت درک کنند و بهتر با مطالب شما ارتباط برقرار کنند.
موضوعات تاریخی
تاریخ همیشه در گذشته مانده است و هیچ تغییری نخواهد کرد. اگر درباره موضوع تاریخی مینویسید به احتمال زیاد شما بیش از چندین مطلب در سایت خوددارید که مربوط به گذشتهاند و نوشتههای قدیمی به حساب میآیند. برای مثال میتوانید درباره دوره رنسانس یا زندگی پادشاهان گذشته با دقت محتوا تولید کنید. و برای اشخاصی که در حال جستجو و تحقیق هستند میتوانید به عنوان منبعی دائمی برای به دست آوردن اطلاعات محسوب شوید.
چک لیست
چک لیست ها دستورالعمل های میباشند که مطالب دقیقی ارائه نمیدهند بلکه دیدی کلی در مورد چگونگی انجام کار ها را به مخاطب میدهند. با این وجود چک لیست ها بسیار کاربردی هستند و همه آن ها را دوست دارند در حقیقت چک لیست ها باعث افزایش بهره وری و کارایی مقالات شما میشوند. همه ما به انجام رساندن کارها و اتمام وظایف دادهشده به ما را دوست داریم پس چرا محتوایی متناسب با این فرآیند تولید نکنیم.
اهمیت محتوای همیشه سبز
با توجه به توضیحاتی که از ویژگی های محتوای همیشه سبز بیان کردیم میتوان نتیجه گرفت که این نوع محتوا شامل تمامی موضوعاتی است که جمعیت بزرگی از انسان ها در تمام دوران زندگی و یا بخش زیاد از آن به این نوع محتوا نیاز دارند. اگر از این دید به محتوای همیشه سبز نگاه شود تولید چنین محتوایی میتواند مانند یک سرمایهگذاری بلندمدت برای جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان به سایت و موفقیت در فعالیت های بازاریابی محتوایی شود.
درورد بر شما عالی بود، موفق و موید باشید