رشد و توسعه سریع الگوریتمهای جستجو بر پایه فرکانسهای صوتی آینده جستجوها را تصاحب میکند. و یکی از جذابترین مفاهیمی است که در چند سال اخیر ذهن متخصصان فناوری اطلاعات را به خود معطوف نموده است. جستجوی صوتی یکی از ابزارهای پرکاربردی است که با دریافت صدا از میکرفون قادر است پردازش صوتی انجام داده و معادل متنی آن را برگرداند. وب مسترها در بهینهسازی این الگوریتم نمیتوانند نقشی ایفا کنند و هوش مصنوعی گوگل روزانه با دریافت صداها در زبانهای مختلف و با لهجهها و گویشها هوشمند تر و حرفهای تر میشود.
چگونه رتبه بهتری در جستجوی صوتی گوگل کسب کنیم؟
با بررسی و شناخت رفتار کاربران نسبت به آینده جستجوی صوتی، تمامی کسب کارها باید سایت های خود را برای موتورهای جستجوی صوتی بهینهسازی کنند. برای بهینهسازی صوتی و کسب رتبه بهتر ضروری است که ابتدا ویژگیهای درخواستهای صوتی را درک کنیم:
۱). سؤالی بودن درخواستها:
اغلب افرادی که به روش صوتی در گوگل جستجو میکنند به دنبال رسیدن به جواب سؤالهای خود هستند بدین معنی که درخواستهای خود را به شکل سؤالهای کامل طرح میکنند. برای مثال میگویند “پایتخت ترکیه کجاست؟” یا “ارز کشور ترکیه چیست؟” نه این که بگویند “ارز کشور ترکیه”.
اکثر جستجو کنندگان به دنبال رسیدن به پاسخ سؤالات خود هستند. به این معنی که درخواست خود را به صورت پرسشهای کامل مطرح میکنند. برای مثال میگویند “ارز کشور رمانی چیست؟” نه اینکه بگویند “ارز کشور رمانی”.
۲). دقیق بودن درخواستها:
در اغلب مواقع نوشتن متن درخواستها توسط کاربران میتواند باعث مبهم بودن درخواست شود، اما بر خلاف نوشتن، جستجوی صوتی کاملاً هدفمند خواهد بود به همین دلیل سرعت زیاد در انتقال اطلاعات از راه صحبت کردن،نیاز و درخواستهای افراد را میتواند واضح تر و دقیقتر شرح دهد.
۳). بر پایه موقعیت مکانی:
طبق آمار منتشرشده 86 درصد جستجوهای صوتی، از طریق اسمارت فون انجام میگیرد که با در نظر گرفتن این موضوع که 55 درصد از جستجوهای صوتی در ماشین یا در حال راه رفتن انجام میگیرد، اغلب این افراد در مورد یک محل یا موقعیت مکانی خاص سؤال میپرسند.
۴). پاسخهای سریع،اقدام سریع:
بیشتر افرادی که از درخواست جستجوی صوتی استفاده میکنند به دنبال دریافت پاسخهای سریع در زمان کوتاه برای اقدام هستند. این مطلب بیشترین ارتباط و تعامل را با دستیاران صوتی و رباتها دارد.
۵). بر پایه تلفنهای همراه و تبلتها:
در اندکی از موارد افراد جستجوی صوتی که انجام میدهند از طریق سیستم دسکتاپ یا لپ تاپ باشد بیشتر جستجوها از طریق تلفنهای همراه و تبلت ها است.
چک لیست سئو برای جستجوی صوتی گوگل:
برای بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجوی صوتی بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید و آنها را در سایت خود رعایت کنید:
محتوا به عنوان پاسخ سؤالات:
هنگامی که محتوای را به منظور بهینهسازی برای جستجوی صوتی گوگل تولید میکنید. به خاطر داشته باشید که نخستین گام این است محتوای تولیدشده به صورت پرسش و پاسخ باشد. این اقدام میتواند سئو سایت شما را بهینه و رابط کاربری شما را تقویت کند.
استفاده از دادههای schema markups:
از markup Schema ساختار یافته بر روی سایت خود استفاده کنید. زیرا همانگونه که میدانید Schema، ریچ اسنیت ها اطلاعات ارزشمند و مفیدی را برای کاربران فراهم میکند. این کدها به شما اجازه می هند به طور گسترده دادهها و ساختار سایت خود را توصیف کنید. و سبب میشود گوگل سایت شما را سریعتر شناسایی کند و قابلیت دیده شدن سایت شما را افزایش میدهد.
ثبت کسب و کار در گوگل:
با این کار قادر خواهید بود اطلاعات کسبوکار خود را در زمان جستجوی کلیدواژههای مربوط به برند خود را به مخاطبان نمایش دهید، و همچنین در مکانیابی کسبوکار خود برای مخاطبان تأثیر بسزای دارد.
تمرکز بر شبههای طولانیتر به جای کلیدواژه:
جستجوی صوتی الزاماً به صورت طولانی و دقیقتر خواهد بود. پس توجه به شبه جملهها و سؤالهای که احتمال دارد مخاطبان جستجو کنند تأثیر زیادی بر سئو سایت شما خواهد داشت.
بهینهسازی موبایلی:
اغلب جستجوهای صوتی توسط کاربران موبایل انجام خواهد شد. لذا رابط کاربری موبایل در جستجوی صوتی گوگل از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود. و همچنین در بهبود سرعت سایت خود کوشا باشید زیرا مخاطبان بیش تر از 3 ثانیه در صفحه موبایل خود منتظر بارگذاری سایت شما نخواهند بود.