سئو و تولید محتوا بهعنوان یکی از پایههای اصلی اینباند مارکتینگ (بازاریابی جاذبهای) به شمار میآید.هنگامیکه درباره سئو و تولید محتوا گفتگو میکنیم بیشتر مباحث حوزه کلمات کلیدی یا کلیدواژه ها میچرخد.بهبیاندیگر شباهت کلیدواژه هایی که شما در محتوای تولیدی خود استفاده میکنید و کلمات کلیدی که از سوی کاربران در موتورهای جستجو تایپ میشود سبب خواهد شد تا کاربران مطالب سایت شمارا با توجه به مطلبی که در نظر دارند پیدا کنند.
و این امر میزان ارزشمندی کلمات کلیدی (کلیدواژهها) را بیان میکند.اما دراینبین این سؤال مطرح میشود که از کجا باید بفهمیم کاربران چه کلمههای کلیدی در موتور جستجوی گوگل تایپ میکنند؟
پاسخ به این پرسش در وهله اول راحت است اما نمیتوان با چند جمله به این پرسش جواب داد،به همین دلیل در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد که کلیدواژه چیست و چگونه میتوان کلیدواژههای که توسط کاربران سایت شما جستجو میشوند را تشخیص داد.
کلیدواژه یا کلمه کلیدی چیست؟
از دید فنی کلیدواژه، کلمهای آگاهیرسانی است که در سیستم برای پیدا کردن اطلاعات برای مشخص کردن محتوای مستندات کاربرد دارد. به زبان سادهمیتوان گفت کلیدواژه، کلمه یا عبارتی است که معنای اصلی یک نوشته را میرساند.
اگر تا اینجای کار مشکلی با تعریف کلیدواژه (کلمه کلیدی) ندارید بهتر است نگاهی به انواع کلیدواژه در ادامه داشته باشید:
- کلیدواژه Broad Keywords: این دسته از کلیدواژهها بسیار کوتاه هستند و در بیشتر مواقع از یک واژه مستقل تشکیلشدهاند. این کلیدواژهها متداول هستند و به همان صورت که شما میتوانید آنها را در حوزه کسبوکار خود اعمال کنید، رقبا نیز بهراحتی میتوانند این دسته از کلیدواژهها را استفاده کنند.
- کلیدواژه Fat Head Keywords: این گروه از کلیدواژهها شباهت زیادی به کلیدواژههای Broad Keywords دارند اما در بیشتر مواقع از دو یا سه واژه تشکیلشدهاند.
- کلیدواژه Chunky Middle Keywords: این دسته از کلیدواژهها را میتوان در دنیای سئو و بهینهسازی بهعنوان پررقابتترین کلیدواژهها دانست. متخصصین حوزه سئو این کلیدواژهها را عبارات و کلمههایی میدانند که مشتریان بالقوه هرروزه در موتورهای جستجو تایپ میکنند.
- کلیدواژه Long-Tail Keywords: این گروه از کلیدواژهها در بیشتر مواقع عبارتهای طولانی و متشکل از چند واژه هستند که دقت بالاتری درباره مجموعه شما و حوزهای که در آن مشغول هستید در تایپ این کلیدواژهها لحاظ شده است.
چرا کلمات کلیدی (کلیدواژه ها) از اهمیت زیادی برخوردار هستند؟
کلمات کلیدی را بهعنوان شاه کلیدی برای درک مشتریان بالفعل یک تیم میشناسیم.کلمات کلیدی از پرسشهای طرحشده در ذهن بازدیدکنندگان،مشکلاتی که با آنها مواجه هستند و علایق و سلیقههای آنها خبر میدهد.مخاطبان هدف شما از کلمات کلیدی برای پیدا کردن مواردی که در ذهن دارند بهصورت تایپشده در اینترنت استفاده میکنند.
در ادامه مطلب به دلایلی برای درک دقیق کلمات کلیدی که بازدیدکنندگان به کار میبرند اشاره خواهیم کرد؛این دلایل را در سه گروه تقسیم بندی کردهایم:
کلمات کلیدی = زیربنای محتوا
هر صفحه از محتوایی که ایجاد کردهاید (وبلاگ، ایمیل یا سایر نوشتهها) یک موضوع اصلی دارد که به این موضوع میتوان یک یا چند کلیدواژه را پیوند داد. کلیدواژهها به شما کمک میکنند تا زیربنای محتوا را ایجاد کرده و مخاطبان هدف را در خصوص مطالب آگاه کنید.
کلیدواژهها به متن هدف میدهند و آن را قابلدرک میکنند
زمانی که مخاطبین محتوای موردنظر خود را پیدا کردند، نیمنگاهی به آن خواهند داشت تا کلیدواژههایی که به دنبال آن بودهاند را پیدا کنند.کلمات کلیدی = از دید تجاری حکم طلا رادارند.
کلیدواژهها به موتورهای جستجو کمک میکنند
زمانی که موتورهای جستجو در میان سایتهای مختلف به کاوش میپردازند، صفحههایی که حاوی کلمات کلیدی هستند را فهرست میکنند و نوع و مفهوم محتوای حاضر در آن صفحه را تشخیص میدهند.
زمانی که به دنبال کلیدواژه مناسبی برای استفاده در یک متن هستید، یا قصد دارید کلمات کلیدی محبوب که در هرلحظه جستجو میشود را پیدا کنید، یا اینکه به دنبال ایدهای برای کلیدواژههای احتمالی که در آینده محبوبیت پیدا میکنند هستید، به ابزارهایی برای پیدا کردن و تشخیص کلیدواژهها نیاز دارید که در ادامه به این ابزارها اشاره میکنیم.
چگونه میتوان فرض کرد که کاربران از چه کلیدواژه های استفاده میکنند؟
تفکیک کلیدواژههای که کاربران یک سایت در گوگل جستجو میکنند کار چندان آسانی نیست و نیاز بهدقت و ممارست زیادی دارد.البته در ادامه به روشهای جالبی اشاره خواهیم نمود که سروکار به آنها چندان هم سخت نیست.
نکته:روشهای که در ادامه ذکرشدهاند،پیشازاین امتحان خود را پس دادهاند و به شما آگاهی ویژهای درباره کلیدواژههای که مخاطبان در گوگل جستجو میکنند خواهد داد.
۱). از افراد پیرامون خود کمک بگیرید
مشتریان، خریداران بالقوه، همکاران و سایر افرادی که در حوزه تجاری که با آنان تعامل دارید را میتوانید در گروه افرادی قرار دهید که پیرامون شما هستند و روی کمک آنها در تشخیص کلیدواژهها میشود حساب باز کرد.
هرکسی که با حوزه کاری شما آشنایی داشته باشد بهنوعی میتواند دریافتن کلیدواژههایی که کاربران جستجو میکنند به شما کمک کند. با این حساب باید به این فکر کنید که کاربران چه پرسشهایی را جستجو میکنند و موضوعهای ترند روز چیست؟
پاسخ این سؤالها نقش مهمی در تشخیص کلیدواژهها دارد. در حین انجام این فرآیند سعی کنید خود را جای افرادی که از خدمات شما استفاده میکنند گذاشته و از عبارتها و واژههایی که آنها ممکن است استفاده کنند بهره بگیرید و پرسشها را بهنوعی در ذهن خود طرح کنید که مشتریان احتمالی به دنبال پاسخ آنها هستند.
این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که اغلب اوقات کلمات کلیدی که شما قصد دارید روی آن تمرکز کنید، با عبارتی که مشتریان جستجو میکنند ممکن است تفاوت داشته باشد.
۲). شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید!
شبکههای اجتماعی شمارا قادر خواهند کرد که بیشتر در معرض گفتهها و گلههای مشتریان قرار بگیرید. بهروزرسانی کردن پستها در شبکههای اجتماعی باعث برقراری تعامل بیشتری با کاربران شده و شمارا در جریان موضوعات داغی که موردتوجه کاربران است قرار خواهد داد.
فیسبوک: ابزارهای مختلفی را در فیسبوک وجود دارند که به شما اجازه میدهند در جریان گفتگوهای کاربران قرارگرفته و موضوعهای داغ موردعلاقه کاربران را پیدا کنید. توصیه میکنیم شیوههای کار با ابزار Facebook Graph Search را در فیسبوک یاد بگیرید و از این ابزار برای تشخیص بهتر کلیدواژههایی که ممکن است کاربران استفاده کنند کمک بگیرید.
در فیسبوک ابزار دیگری به نام Tending Toolbar نیز در سمت راست قسمت نمایش خبرها هستیم که موضوعات محبوب را نمایش میدهد. در این قسمت میتوان موضوعات محبوب را به اخبار سیاسی، علمی، فناوری، ورزشی یا سرگرمی محدود کرد.
توییتر: در این شبکه اجتماعی نیز شاهد دو رویکرد متفاوت برای در جریان قرار گرفتن گفتگوهای کاربران هستیم. خوشبختانه برای انجام این کار نیازی به توییت کردن نیست و تنها باید سایرین را از طریق حساب کاربری خود دنبال کرده باشید، در قسمت سمت چپ صفحه اصلی توییتر میتوانید موضوعات محبوب و پرطرفدار را مشاهده کنید، لازم به ذکر است که این موضوعات بنا به علاقه شما و محل جغرافیایی که در آن حضور دارید فهرست شدهاند.
توییتر قابلیت جستجو برای موضوعات پرتوییت، کلیدواژهها و هشتکها را نیز در اختیار شما قرار میدهد.
گوگل پلاس: زمانی که بهحساب کاربری گوگل پلاس وارد شدید میتوانید به صفحه Trending مراجعه کنید، در این قسمت همانند فیسبوک و توییتر میتوانید در گوگل پلاس به موضوعات پر گفتگو و گفتههای کاربران دسترسی داشته باشید.
یوتیوب: این شبکه اجتماعی ویدئویی نیز مانند سایر شبکههای اجتماعی دارای داشبورد موضوعات پرمخاطب (Trends) است، در یوتیوب میتوانید موضوعهای داغ روز را که کاربران گفتگوی بیشتری در آنها انجام دادهاند را بر اساس شهر، کشور، سن و جنسیت فهرست کنید.
یوتیوب مدعی است موضوعات ترند بر اساس الگوریتم خاصی از کلیدواژههایی که در عنوان ویدئوها، تگها و توضیحات وجود دارد و ویدئوهایی که میزان بازدید آنها از جانب کاربران رو به افزایش است انتخاب میشوند.
۳). ابزارهای گوگل
کاملاً مشخص است که گوگل نیز ابزارهای ویژهای را برای پیدا کردن بهترین کلیدواژهها در اختیار مدیران سایتها قرار داده است. در کنار این موارد گوگل برتریهای ویژهای را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد.
ابزار گوگل ترندز (trends): این ابزار یکی از محبوبترین ابزارها برای تشخیص کلیدواژههایی است که کاربران بیشتر استفاده میکنند. این ابزار بهراحتی شمارا قادر میسازد تا به بانکهای اطلاعاتی نتایج جستجوی گوگل دسترسی داشته باشید. نتایج جستجو را بر اساس منطقه، گروهبندی، زبان و پارامترهای دیگر میتوانید مشاهده کنید. گوگل ترندز به شما اجازه میدهد تا یک کلیدواژه مشخص را بررسی کنید یا اینکه چندین عبارت را باهم مقایسه کنید.
ابزار تکمیل خودکار متن گوگل (Google Autocomplete): حتماً برای شما هم پیشآمده است که در حین تایپ یک عبارت در موتور جستجوی گوگل شاهد پیشنهاد قسمتهای باقیمانده عبارت بهصورت خودکار باشید. از این طریق گوگل عملاً سعی میکند تا عبارتهای پرکاربرد را که از جانب سایر کاربران هم جستجو شدهاند به شما پیشنهاد دهد.
ابزارGoogle Adwords Keyword Planner: برای استفاده از امکاناتی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد نیاز نیست هزینهای کنید و تنها داشتن حساب کاربری گوگل کفایت میکند.
در این ابزار پس از واردکردن کلیدواژه موردنظر، گوگل تعداد دفعاتی که این کلیدواژه جستجو شده است را به همراه وضعیت رقابت این کلیدواژه نمایش میدهد. این ابزار نیز به شما امکان فیلتر کردن نتیجهها را بر اساس زبان، موقعیت جغرافیایی، نوع دستگاهی که با آن جستجو انجامشده است و موارد دیگری را میدهد.
بهاحتمالزیاد بامطالعه روشهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم این دید در ذهن شما شکلگرفته است که با اختصاص مقداری زمان میتوان سختترین کلیدواژهها را نیز پیشبینی کرد.
اگر هم در حین انجام این کار با پرسش یا مشکلی روبرو شدید، خوشحال خواهیم شد این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
سلام
مقالاتتون عالیه و از منابع معتبر تهیه کرده اید
مقاله بسیار خوب و کاملی بود
لطفا از مقاله “کلیدواژه چیست” در صفحه ما هم دیدن فرمایید
https: //blueboxbc.com /%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87 -%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/