سئو محلی یا لوکال سئو کمابیش یک مفهوم جدیدی در بهینهسازی سایت برای موتور جستجوی گوگل است.همان طور که در الگوریتم گوگل کبوتر بیان کردیم گوگل بر حسب مکان جغرافیایی کاربران و در نظر گرفتن سوابق جستجوی آنها در صفحه نتایج جستجو SERP نتایج را رتبهبندی میکند.مکان جغرافیایی افراد به سادگی از طریق IP قابلشناسایی است، ولی مکان جغرافیایی کسبوکار ، سایت شما تنها باملاحظه اصولی چند نکته ساده ولی مشخص تعیین میشود.بنابراین به کلیه اقداماتی که شما برای تعیین مکان جغرافیایی تحت پوشش خود و آگاه کردن آن به خزندهها و ربات های گوگل را سئو محلی یا لوکال سئو میگویم.
در اصل لوکال سئو روندی برای بهینهسازی سایت شما برای بهبود جایگاه آن در نتایج جستجوی محلی گوگل یا مکان جغرافیایی کاربران است.طبق آماری که اخیراً از جانب گوگل منتشر شده است بیش از یک سوم وردی سایت ها از جستجوی گوگل محلی هستند.بنابراین اگر شما مکان جغرافیاییتان را در کلمه کلیدی استفاده نمایید میتوانید به رقم را به نصف برسانید.
اخیراً گوگل توجه خاصی به جستجوی محلی و ارائه نزدیکترین و بهترین نتایج به کاربران خود داشته و این امر به ما گوشزد میکند که در آینده نقشی پررنگ تری خواهد داشت.اگر تجارت،سایت، کسبوکار شما محدود به مکان یا جغرافیایی مشخصی است باید به سئو محلی توجه ویژهای داشته باشید.
برای مثال اگر آموزشگاه زبان که در محدوده خاصی از یک شهر (مثلاً تهران) واقع شده باشد میتواند شهر که در آن واقع شده است را به عنوان مخاطبین هدف خود در ذهن داشته باشد و با استفاده از سئو محلی تجارت خود را بهبود دهد.
صفحه جستجوی محلی گوگل
صفحه جستجوی محلی نوعی از نمایش نتایج محل است که در آن نام تمامی کسب کار های محلی که حاوی عبارات یا کلمات کلیدی جستجو شده به نمایش گذاشته میشود.تعیین رتبهبندی سایت ها در صفحه جستجوی محلی حداقل به 150 فاکتور مختلف بستگی دارد.
نکاتی برای موفقیت در سئو محلی
دریافت لینک های مناسب از سایت مرتبط در حوزه کاری خود و هدفگذاری روی کلمات کلیدی که در آن ها به محل جغرافیایی شما اشاره دارد تأثیر بسزایی در سئو محلی شما خواهد داشت ولی در ادامه به مواردی که باید در محتوای موجود در سایت شما باشد و قواعدی که باید آن ها را ملاحظه کنیم اشاره خواهیم کرد.پرسش و پاسخ های زیر میتواند راهنمای خوبی برای شناخت عوامل موثر بر سئو محلی باشد:
سؤال: آیا باید نام کسبوکار،نشانی و اطلاعات تماس در تمامی صفحات سایت درج شود؟
پاسخ:خزندههای گوگل توانایی درک و شناسایی تمام اطلاعات شما را دارند به همین سبب یکی از بهترین مکان های سایت جهت درج چنین اطلاعاتی فوتر سایت هست که در همه جای سایت تکرار میگردد.
سؤال: آیا سایت من باید در دایرکتوری محلی معتبر باید ثبت شود؟
پاسخ:نکته مهمی که در این میان وجود دارد مربوط به اعتبار و ارزش سایت دایرکتوری خواهد بود .دریافت یا قرار دادن لینک سایت خود در هر سایت یا دایرکتوری تضمینی برای پیشرفت و بهبود سئوی محلی نخواهد بود.
سؤال: آیا باید سایت را در گوگل مپ ثبت کنیم؟
پاسخ:Local SEO با ثبت سایت در گوگل مپ شروع می شود، در صورتی که اطلاعات مرتبط با یک کسب و کار در Google Map ثبت نشده باشد آن سایت نمی تواند در نتایج محلی گوگل (Local SERP) جایگاهی داشته باشد.
سؤال:آیا لینک وب سایت شما در سایت های که محتوای شما را کپی میکنند موجود است؟
پاسخ:سایت های زیادی وجود دارند که توانایی تولید محتوا ندارد و محتوای دیگر سایت ها را کپی میکنند.کافی است سایت های که مطالب شما را کپی کردهاند شناسایی کنید و مدیر سایت بخواهید لینک منبع را قرار دهند.
سؤال: آیا باید از کدهای Schema استفاده کنیم؟
پاسخ: نشانه گذاری تگ های HTML با استفاده از مارک آپ های Schema می تواند نقش مهمی در افزایش جایگاه سایت در نتایج جستجو محلی داشته باشد. از آن جایی خود سایت Schema به خوبی این بحث را توضیح داده است پیشنهاد می کنم تا ادامه کار نشانه گذاری را در schema دنبال کنید.
سؤال: آیا کاربران،بازدیدکنندگان نظرشان را درباره سایت بیان کردهاند؟
پاسخ: اگر سایت یا کسبوکار شما صفحه مشخصی در گوگل پلاس دارد،افراد قادر خواهند بود نظرشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن جا اعلام کنند.یکی از شاهکلید های موثر بر سئو محلی همین نظرات کاربران در صفحه گوگل پلاس است.بنابراین از دوستان مشتریان کاربران خود درخواست نماید تا نظرتشان را در صفحه گوگل پلاس برای شما بیان کنند.
سؤال: آیا باید در عنوان صفحه با کلمه کلیدی جغرافیایی یکی باشد؟
پاسخ: صفحاتی که عنوان آن ها شامل کلمات کلیدی جغرافیایی است رتبه بسیار بهتری در نتایج جستجو محلی دریافت می کنند، به طور مثال در هنگامی که یک کاربر کلمه سئو و بهینه سازی سایت را در گوگل جستجو می کند اگر مرورگر موقعیت کاربر را در تهران شناسایی کرده باشد صفحاتی که عناوین آنها شامل کلمه تهران می باشند شانس بسیار بهتری برای دریافت جایگاه مناسب تر دارند، سئو و بهینه سازی سایت تهران و یا سئو و بهینه سازی سایت در تهران.
موارد بیانشده برای بهبود سئو محلی خیلی راحت به نظر میرسند ولی با رعایت همین اصول ساده میتوانید سایت خود را در صفحه نتایج جستجو SERP بالابرده و سایت خود را برای کاربران محلی آماده سازی کنید.
اشتباهات متداول در سئو محلی
به همان سادگی که اجرای مراحل صحیح میتواند به جریان بهبود رتبه سایت شما کمک نماید.انجام اشتباهات نیز میتواند رتبه سایت شما را پایین آورد و در گاهی موارد سبب جریمه سایت شود.در ادامه به برخی از اشتباهات رایج در سئو محلی اشاره خواهیم کرد:
عدم استفاده از کد تلفن شهر
از عوامل موثر در جستجوی محلی به نام،شماره تلفن،نشانی و… میتوان اشاره کرد.اگر شما شماره تماس خود را در سایت قرار دادهاید ولی کد شهر را در آن لحاظ نکنید.یکی از عوامل موثر در بهبود سئو محلی را از دست دادهاید.
قید نکردن آدرس شرکت
گوگل به واسطه امکانات در دسترسی که دارد توانایی شناسایی آدرس های پستی را دارد.اگر در صفحه تماس خود از نقشه گوگل استفاده میکنید حتماً آدرس خود را به صورت متن نیز قید نماید تا ربات ها و خزندههای گوگل قادر به درک آن باشند.
کامل نبودن صفحه پروفایل در گوگل پلاس
Google+ یک فرصت بسیار عالی برای ایجاد یک صفحه اجتماعی برای کسبوکار شماست. شما باید یک صفحه پروفایل ایجاد کنید و تمامی اطلاعاتی که از شما خواستهشده را در آن پاسخ دهید. زمینه کاری خود را به دقت تعیین کنید و تصاویری که تمایل دارید در نتایج گوگل دیده شوند را در این صفحه بارگذاری کنید.
به کار بردن کلمات کلیدی اشتباه
استفاده از کلمه کلیدی که رقابت کمی دارد باعث میشود شما کمتر دیده شود و در مقابل استفاده از کلمه کلیدی که رقابت در آن سخت است هم میتواند سبب شود دیده نشوید پس در انتخاب کلمه کلیدی هدف دقت کنید.
عدم فعالیت در شبکههای اجتماعی
گوگل از عوامل زیادی برای رتبه دهی برای سایت ها استفاده میکند که فعالیت در شبکههای اجتماعی یکی از همین عوامل است به همین سبب فعالیت و اشتراکگذاری مطالب در گوگل پلاس و فیس بوک میتواند به شما در بهبود سئو محلی کمک نماید.
راهبُردهای مختلفی برای بهینهسازی محلی سایت وجود دارد که هر یک متناسب با نوع کسبوکار استفاده میشود. اگر میخواهید که کسب و کارتان برای جستجوهای کاربران یک منطقه جغرافیای نمایش داده شود و به کیفیت کار اهمیت میدهید، ما در مجموعه لیما وب میتوانیم این پروسه را برای شما انجام دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با ما اقدام کنید.
سلام
چند صفحه از سایتتون رو دیدم کارتون عالیه
سایت پر محتوایی دارید
ادامه بدید حتما موفق میشید
فرصت شد به سایت من هم سری بزنید
در مقاله ای که در مورد ریچ اسنیپت ها داخل سایت هست رو مطالعه کردم به نظرتون ایا با استفاده از این ریج اسنیپت ها دیگه نیازی به لوکال سئو هست؟ تفاوت ها و مزایاشون چی هست ممنون میشم توضیح بدید.یه سوال دیگه هم دارم افزونه وردپرس برای لوکال سئو سراغ دارید معرفی کنید
سلام،
لوکال سئو با کد نویسی Schema فرق ها و هدف های متفاوتی دارد. در کد های Schema به درک بهتر گوگل و سایر موتور های جستجو از محتوای صفحات سایت شما کمک می کند.ولی در لوکال سئو محل جغرافیایی شما و کسب کار شما را به گوگل معرفی می کند برای مثال در شهر شما افرادی زندگی می کنند که سایت شما را در صفحه نتایج جستجوی گوگل بالاتر از سایت رقبایی مشاهده می کنند که از آن ها دور هستند.
البته از ریچ اسنیپت ها میتوان برای معرفی کسب و کار و تجارت خود و لوکال سئو استفاده کرد که از طریق سایت Schema کد های آن قابل دسترسی است.
بنده افزونه ای رو جهت لوکال سئو استفاده نکرده ام،مورد کار آمد در مخزن وردپرس پیدا کنم حتما معرفی میکنم اما روش های بسیار ساده تر برای لوکال سئو هست که می تونید استفاده کنید.
سلام
با تشکر از سایت خوب و مطالب عالیتون
یه سوال برام پیش اومده
لطفا به سایت من نگاه کنید و بگید
لوکال سئو برای سایت هایی مثل سایت من که به صورت محلی فعالیت نمی کند اهمیتی داره؟
ممنون میشم پاسخ بدهید.
با تشکر
سلام
مرسی از این مقاله عالیتون
اگر شما بخواید نتیجه سئو محلی ما رو درست کنید چقدر هزینه داره؟
سلام دوست عزیز،
سایت شما رو مشاهده کردم با توجه به این که فعالیت شما منطقه جغرافیایی خاصی رو پوشش نمیده سئو محلی برای شما لازم نیست. ولی اگر خدمات مشخصی رو مثلا در تهران ارائه کنید لازم هست روی لوکال سئو سایت کار کنید.
سلام،
خرسندیم که مورد توجه شما قرار گرفته است.
شما می تونید درخواست خودتون را از طریق بخش تماس با ما ارسال کنید.
سلام ، من این مقاله شما رو مفید میدونم ، اگر افراد خدمات خود را محدود به شهر خود نمایند بدون شک بازده بیشتری از تجارت خود می بینند و همینطور در گوگل هم در نتایج بهتری قرار میگیرند