موتور جستجوی گوگل در اوایل پاییز 2016 نسخه آزمایشی و رایگان Google Optimize 360 را بر اساس نیاز کاربران منتشر نمود.این کار سبب شد نزدیک به 250 هزار کاربر برای ایجاد حساب کاربری Optimize اقدام کنند.سرانجام گوگل تصمیم بر این گرفت هر دو سرویس Google Optimize و Google Optimize 360 را از وضعیت آزمایشی خارج نموده و در ابتدای بهار سال 2017 به صورت کاملاً رایگان و در دسترس تمامی کاربران قرار دهد.
خدمات Google Optimize و Google Optimize 360 چیست؟
Google Optimize 360 ابزاری است که توسط یک سایت ارائه میگردد و به مدیران شرکتهای بزرگ و کوچک اجازه میدهد سایت های خود را در نسخههای مختلف مورد سنجش قرار دهند تا به سایتی ایده آل و کاربرپسند دست یابند.بر اساس گفته بنیانگذار Optimize 360 ,تحقیقات انجامشده اخیر بر روی شرکتهای تجاری بزرگ و کوچک نشان میدهد که 45 درصد آنها سایت خود را از طریق تست A/B بهینهسازی نمیکنند.(تست A/B برای مقایسه یک موضوع در دو حالت متفاوت به کار می رود.) در حقیقت در شرایط یکسان یک موضوع را با تغییر در یک المان مورد بررسی قرار میدهیم تا ببیند کدام یک از حالتهای A و B عملکرد بهینهتری دارند وعدم اجرای چنین آزمونی در اکثر اوقات به دلیل نبود نیروی ماهر و پایین بودن دانش فنی انجام این کار است.
چگونه از Google Optimize برای بهینهسازی سایت استفاده کنیم؟
گوگل Optimize پروسه انجام تست A/B را برای وب سایت شما بسیار سادهتر مینماید.علاوه بر این انجام تنظیمات گوگل Optimize بسیار ساده و آسان است.باید در نظر داشته باشید برای این کار باید از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics ) و گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) بر روی سایت استفاده کنید.و بری دریافت پاسخ باید در گوگل آنالیتیکس یک هدف (Goal)، نیز باید تعیین کرد.
برای آغاز فرآیند موارد زیر را لازم داریم:
- ایجاد حساب کاربری در گوگل
- مرورگر گوگل کروم
- پلاگین Google Optimize برای مرورگر گوگل کروم
- حساب کاربری گوگل انالیتیکس برای سایت هدف
- نصب و راهاندازی حساب کاربری گوگل تگ منیجر بر روی سایت هدف
مراحل انجام تنظیمات Google Optimize برای تست A/B
مرحله 1:ایجاد حساب کاربری با کانت گوگل در سرویس optimize.google.com
مرحله 2: بر روی Create Container کلیک نمایید.
مرحله 3:حال میتوانید,کلاینت جدیدی را برای تست A/B با یک کلیک بر روی علامت + در پنجره My Account اضافه کنید.
همان طور که سرویس Google Optimize بیان کرده است.برای اجرای Optimize باید اسنیپت (Snippt) های سرویس Optimize را به سایت هدف اضافه نماید.
اصلیترین قسمت Snippt یک خط کد است که به کد فعلی Tracking گوگل آنالیتیکس اضافه میگردد.یک خط کد اضافهشده بخشهای اصلی و مورد استفاده Google Optimize را در قالب یک افزونه گوگل آنالیتیکس بارگذاری خواهد نمود.
مرحله 4:بر روی بخش Container که در قسمت بالا و سمت چپ جای گرفته است کلیک کنید و بر روی شناسه ID حساب کلاینت خود را دریافت نماید.شناسه ID که دریافت کردهاید را باید در داخل حساب کاربری تگ منیجر گوگل برای کلاینت سایت خود وارد کنید.
مرحله 5: وارد حساب کاربری تگ منیجر شده و بر روی گزینه New Tag کلیک نماید و وارد تنظیمات پنل شوید.
مرحله 6:خود سرویس تگ منیجر گوگل اسنیپت Snippt داخلی را برای Google Optimize داراست.بعد از انتخاب Snippt باید شناسه ID که در مرحله 4 دریافت کرده بودید را در این قسمت وارد کنید.سپس کد Google Analytics Tracking را وارد کنید تا تگ را برای مثال A/B testing انتخاب نموده و ذخیره نمایید.
سپس تگ جدید را منتشر کنید.پس از انتشار سایت شما برای انجام تست A/B از طریق سرویس Google Optimize آماده است.
نکته:انجام این پروسه با روش ای دیگر نیز قابل انجام است.بنابراین توصیه میکنیم صفحه Google Optimize Help را نیز مطالعه کنید.
مرحله 7:در آخر زمان آن رسیده است که اولین تست A/B را از طریق سرویس Google Optimize را انجام دهید.برای شروع این کار کافی است بر روی گزینه Create Experiment کلیک نمایید.
با توجه به این که در چندین مرحله ساده قادر به نصب و راهاندازی Google Optmize شدید هم اکنون میتوانید به کمک این ابزار کاربردی نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش داده و سود بیشتری را نصیب کسبوکار خود نماید.
عالی بود