برای آشکار شدن این که کاهش بازدید سایت شما از جریمه گوگل یا در اثر عوامل دیگری است ، باید در گام اول از اقسام مختلف جریمه سایت توسط گوگل آشنا شوید و سپس فعالیت های متناسب با رفع آن جریمه خاص انجام دهید.
لینک بیلدینگ غیرطبیعی – جریمه دستی گوگل
در این جریمه یکی از کارکنان گوگل با بررسی و تشخیص این که لینک های شما غیرطبیعی و خریداریشدهاند به صورت دستی بر سایت شما جریمه از اعمال میکند و یکی از بدترین جریمههای است که بر روی یک سایت اعمال میشود.
اگر شما از آن دسته از مدیران سایت های هستید که سایت خود را به متخصص سئو سپردهاید و با این مشکل رو به رو شدهاید اطمینان داشته باشید که فعالیت های او از دید گوگل اسپم بوده، و سرانجام تمام صفحات ایندکس شده سایت شما حذف خواهد شد و هر مطلب جدید و با کیفتی در سایت قرار دهید در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد.
باید به این دقت کنید که این جریمه سایت توسط گوگل به دست انسان صورت گرفته برای رهایی از آن تنها راه این است که یکی از متخصصین گوگل را مجاب کنید که سایت شما دیگر به دنبال روش های اسپم نخواهد رفت و این کار بسی دشوار برایتان خواهد بود.در صورتی که سایت شما در مدت زمان کوتاه تعداد زیادی بک لینک دریافت کرده باشد،یا از طرف رقبای شما گزارش های به گوگل ارسال شود امکان دارد که از طرف گوگل سایت شما در لیست سیاه برای بررسی توسط یکی از کارشناسان قرار گیرد.
در تصویر زیر متن پیام جریمه سایت توسط گوگل را مشاهده می کنید:
جریمه الگوریتم گوگل پنگوئن
الگوریتم پنگوئن تا میزان مشخصی همانند جریمه دستی گوگل عمل مینماید و عمده تمرکز آن بر روی لینک های وردی شما قرار دارد.لینک های وردی زیاد از سایت های کم ارزش و غیر مرتبط،استفاده بیش از حد از انکر تکست یکسان برای تمام بک لینک ها سبب میشود جریمه الگوریتم پنگوئن شوند.
جریمه الگوریتم گوگل پاندا
هدف اصلی این الگوریتم گوگل مقابله با سایت های اسپم (سایت های که مطالب کپی و تکراری) دارند است، شما میتوانید برای رهایی از این الگوریتم با تغییر در مطالب سایت و حذف و ویرایش مطالب کم ارزش و تولید محتوای تازه در امان بماند.
نکته:در جریمههای که بر اساس الگوریتم اعمال میشود،میتوانید با رفع مشکلات و اشتباهات گذشته به سرعت به شرایط گذشته خود برگردید و نیاز برای مکاتبه با گوگل و مجاب کردن کارمندان آن ندارید.
تأثیر نام دامنه بر سئو (ٍEMD)
Exact Match Domain یاEMD یک نام دامنه است که منطبق بر یکی از کلمات کلیدی (جستجو ) باشد، در گذشته تأثیر انکارناپذیری بر سئو سایت ها داشت.به صورتی که اگر ادرس سایت شما seo.ir بود شناس زیادی برای کسب رتبه اول در نتایج جستجوی گوگل در کی ورد seo را داشتید.ولی در سال 2012 مت کات مدیر مبارزه با اسپم گوگل باخبر دادن اپدیت جدید گوگل تأثیر عامل EMD بر نتایج گوگل تا حدی زیادی کاهش یافت،و بسیاری از سایت ها از نتایج اول و دوم جستجو به پایین صفحه و حتی به صفحات دوم و سوم منتقل شدند.
اگر چه نمیتوان اسم این اتفاق را جریمه گوگل نامید زیرا سایت های که از مطابقت دامین با کلمه جستجو شده کار اشتباهی انجام ندادهاند و راهی هم برای جبران آن نخواهند داشت.لیکن تنها تغییر در سیاستها و الگوریتم های گوگل به شمار میآید که بر سرنوشت بسیاری از سایت ها تأثیرگذار بود.
و این حکایتی نیست به اینجا ختم شود،بلکه مبارزه بین اسپمر ها و گوگل به همین منوال ادامه خواهد داشت و هر مدت یک بار الگوریتم و جرائم جدیدی ایجاد میشود .
پیامد های جریمه الگوریتمی گوگل
ممکن است شما کاری مغایر با قوانین گوگل انجام نداشته باشید یا به صورت ناخودآگاه قوانین گوگل را نقض کرده و اسیر جریمه گوگل شده باشید.اگر شما تا حد امکان تلاش کردهاید که کیفیت محتوای سایت را حفظ کنید و از روش های سئو کلاه سیاه استفاده نکرده باشید ولی به صورت ناگهانی با کاهش ورودی و جریمه گوگل مواجه شدهاید میتوانید از یک مشاور سئو یا متخصص سئو برای یافتن دلایل این اتفاق ناگوار برای سایت خودآگاه شوید و به کمک فرد متخصص به صفحه اول گوگل بازگردید.
به طور متداول جریمه گوگل به دلیل انجام یک سری اشتباهات از طرف مدیر سایت یا برون سپاری سئو سایت به افراد غیرمتخصص اتفاق میافتد.اگر متوجه شدهاید که سایت شما به دلیل جریمه گوگل با کاهش بازدید مواجه شده است برای دریافت راهنمایی و مشاوره میتواند از طریق دیدگاهها نظر خود از با ما در میان بگذارید و پاسخ مناسب در یافت کنید.
سلام ممنون از مقاله خیلی خوبتان.
یک سوال داشتم از خدمتتان.
اگه یک سایت تازه تاسیس 4 ماه لینک سازی زیاد انجام بده و آمار بازدید زیاد بشه و یک دفع افت کنه شما چه پیشنهادی دارید ؟؟؟ آیا disavow انجام بشه تاثیر برای رفع جریمه شدن دارد ؟؟؟ تشکر
با سلام دوست عزیز،
به کمک سایت های ahref و MOZ بک لینک های سایتتون رو بررسی دقیق تری کنید.
با استناد به سوالی که اخیرا آقای شیرازی مدیر سایت وب 24 در مورد کیفیت لینک و disavow از جان مولر از تیم گوگل پرسیدندو پاسخ به پرسش آقای شیرازی درباره disavowکردن لینک های بی کیفیت اعلام کرد: توصیه من به شما این است که از ابزار Disavow گوگل بیشتر برای لینک هایی استفاده کنید که مشکل ساز هستند و هیچ راه حل دیگری برای حذف آنها وجود ندارد (مانند لینک های قدیمی پولی). پس لینک ها را به این دلیل که از سایتی خوشتان نمی آید پاک نکنید.
سعی کنید با لینک بیلدینگ قدرتمند جبران کنید و تا زمانی هم که مجبور نباشید از disavow کردن لینک ها استفاده نکید و فقط در مواقعی که آخرین گزینه برایتان باشید از این روش استفاده کنید.