این روزها 94 درصد کاربران قبل از اینکه محصول یا سرویسی یا خریداری کنند، در موتورهای جستجو در مورد آن جستجو میکنند. آنها یک لیست از وبسایتهای مرتبط با کلماتی که در موتور جستجو وارد کردهاند میخواهند. مردم وب سایتهایی را بازدید میکنند که در بالای این لیست باشند، زیرا این سایت بیشترین ارتباط را با کلمات واردشده در موتور جستجو دارند. اکثر شما میتوانید رقبای تجاریتان را در بالای این لیستها ببینید. مطالعات نشان داده که تقریباً غیرممکن است شما به مشتریان بیشتر دسترسی داشته باشید اگر وبسایتتان بالای این لیست نباشد. اگر در تعجب هستید که چرا رقیبتان در بالای این لیست قرار دارد دلیلش یک تکنیک بازاریابی به نام سئو است کلمهٔ SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو یعنی بهینهسازی برای موتورهای جستجو. این تکنیک سایت شمارا قادر میسازد وقتی کسی کلمات معینی را وارد میکند، سایت شما بالاتر از میلیونها وبسایت در نتایج اول جستجو دیده شود. سیستم موتور جستجو اطلاعات هر صفحه را جمعآوری میکند و کمک میکند تا مردم چیزهایی که دنبالش هستند پیدا کنند. وقتی صفحات سایت شما بالاتر باشد امکان دسترسی افراد بیشتری به آن وجود دارد. برای اینکه وبسایت شما در اوایل لیست باشد، وبسایت شما باید تمام محتوا و مواردی که موتور جستجو تقاضا میکند را کاملاً دارا باشد. سئو میتواند در این مورد به شما کمک کند. سئو سعی میکند متنها، فهرستها، لینکها، عناوین صفحات و تمام اطلاعات کدهای html وبسایت شمارا پیدا کند. برای مثال وقتی کسی کلمه کتاب را جستجو میکند، موتور جستجو در بین صفحات برای نتایجی میگردد که این کلمه را داشته باشند. بهمنظور اینکه شما مشتریان بالقوه خود رابدست بیاورید و آنها را به مشتری بالفعل خود تبدیل کنید، باید وقتیکه کلمات مرتبط با تجارت شما در موتورهای جستجو نوشته میشود در نتایج اول صفحات جستجو باشید. بدون سئو وبسایت شما آنطور که باید دیده نخواهد شد.
چرا سئو مهم است؟
بهطور خلاصه: موتورهای جستجو منبع بزرگی از ترافیک برای بیشتر وبسایتها محسوب میشوند.در تصویر زیر بهصورت خلاصه توضیح دادهشده است که اکثر ترافیک وبسایت از کجا سرچشمه میگیرد:
همانطور که مشاهده میکنید تقریباً 60٪ از کل ترافیک در وب با جستجو در گوگل آغاز میشود؛ و چنانچه ترافیک سایر موتورهای جستجوی محبوب دیگر مانند بینگ، یاهو و یوتیوب را هم اضافه کنید، 70.6٪ از کل ترافیک از موتورهای جستجو حاصل میشود.
بیایید با ذکر مثالی میزان اهمیت سئو را نشان دهیم…
بر اساس ابزارهای اندازهگیری تعداد جستجوی کلمات کلیدی گوگل 110،000 نفر هرماه عبارت “party supplies” را جستجو میکنند.
با توجه به اینکه اگر شما اولین نتیجه در گوگل باشید و میزان نرخ کلیک شما حدود 20٪ از کل کلیکها باشد، این یعنی 22000 بازدیدکننده در هرماه به وبسایت شما وارد خواهند شد.
این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 22000 نفر قصد خرید و استفاده از خدمات شمارا دارند. همانطور که خودتان همبارها تجربه کردهاید، بیشتر از 80% بازدیدکنندگان در صفحه اول گوگل جواب جستجوی خود را پیدا میکنند و بهندرت پیش میآید که فردی در صفحات دوم و سوم به دنبال جواب باشد.بنابراین اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم و… نتایج جستجوی گوگل باشد، بهندرت فردی میتواند شمارا پیدا کند؛ و بدون شک شما 22000 مشتری بالقوه که مستقیماً به دنبال خرید و استفاده از خدمات شما بودهاند را ازدستدادهاید.
سئو پروسهای است که گوگل را یاری میکند تا سایت شمارا شناسایی کرده و حوزه فعالیت شمارا تشخیص دهد و بر پایه آن کلیدواژههای مرتبط به کسبوکار شمارا در صدر نتایج جستجو نمایش دهد. در اصل سئو به افزایش ترافیک سایت شما کمک ویژهای میکند.
تأثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟
الگوریتمهای گوگل بهخصوص الگوریتم رنک برین میکوشد تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبهبندی نتایج را بهینه کنند. هنگامیکه کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادهای گوگل را انتخاب خواهد کرد. گوگل به انتخاب کاربران توجه زیاد خواهد کرد. برای مثال اگر یک سایت در جایگاه پایینی از نتایج جستجوی گوگل باشد ولی کاربران بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه آن سایت را بهبود خواهد داد.
هنگامیکه شما بر روی یکی از لینکهای موجود در صفحه اول گوگل کلیک میکنید گوگل تمامی رفتارهای شمارا بهدقت بررسی و مورد آنالیز قرار میدهد و برای هر یک از رفتارهای شما برداشتهای منحصربهفردی دارد. هنگامیکه وارد یک سایت میشوید ممکن است با یکی از این 3 حالت زیر روبهرو شوید:
- چیزی که در صفحه مشاهده کردید با چیزی که به دنبال آن بودید همخوانی ندارد
درنتیجه فوراً به صفحه نتایج گوگل بازمیگردید و سایت دیگری را انتخاب میکنید یا دوباره همان عبارت را در گوگل جستجو میکنید، بنابراین گوگل با آنالیز رفتار شما متوجه میشود که شما از محتوای ارائهشده راضی نبودید. - خیلی سریع جواب خود را دریافت میکنید و به صفحه نتایج جستجو برمیگردید
شاید سایت دیگری را انتخاب نکنید و با توجه به جواب گرفتهشده عبارت جدیدی را در گوگل جستجو میکنید. با توجه به اینکه زمان کمی را در این سایت گذراندهاید ولی به نظر میرسد که جواب خود را بهدرستی دریافت کردهاید درنتیجه این خروج سریع از سایت یک اتفاق منفی از دید گوگل نخواهد بود. - محتوای صفحه به نظر شما بسیار مفید و ارزشمندی است و زمان زیادی برای مطالعه آن سپری میکنید
در این حالت، الگوریتم رنک برین متوجه میشود که اگر بازدیدکننده مدتزمان زیادی را در این صفحه صرف کند چهبسا محتوای آن صفحه بهخوبی جوابگوی نیاز او بوده و محتوای کاملی است. درنتیجه این صفحه در جستجوهای بعدی میتواند رتبه بهمراتب بهتری داشته باشد.
از زمانی که کاربر به سایت شما وارد میشود تا لحظهای که مجدد به گوگل بازمیگردد و نتیجه دیگری را انتخاب میکند یا عبارت جدیدی را جستجو میکند، Dwell Time محاسبه میشود؛ و به هر میزان Dwell Time یا زمان ماندگاری یک کاربر در صفحه سایت بیشتر باشد، از دید گوگل میزان رضایت کاربر از این صفحه بیشتر است.
انواع تکنیکهای سئو
بد نیست که بدانید افراد فعال در حوزه سئو و بهینهسازی سایت، تکنیکهای سئو را در سه گروه مختلف دستهبندی کردهاند. این گروهها عبارتاند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری. دریافت اطلاعات کافی درباره روشها و نتایج احتمالی حاصل از سه تکنیک سئو فوق، به شما کمک میکند به اهداف بهینهسازی طولانیمدت وبسایتتان دستیابی پیدا کنید.
سئو کلاه سفید: عزیز گوگل
سئو کلاه سفید بهمنظور بهینهسازی صفحات سایت شما دقیقاً بر اساس دستورالعملهای گوگل است. در این روش مطابق با روشهای معرفیشده از سوی گوگل و یک برنامه منسجم و طولانیمدت برای سئو سایت تهیه میکنید که میتواند با همه بهروزرسانیهای آینده و حال الگوریتمهای گوگل سازگار شود؛ و سبب بهبود رتبه سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل شود. پروسه سئوی کلاه سفید بهترین و اخلاقیترین روش سئو است.
سئو کلاه سیاه: تبهکاران گوگل
سئو کلاه سیاه به معنای کلمه زیر پا گذاشتن تمامی قوانین گوگل است. البته این روشها ممکن است در ابتدا نتایج رضایتبخشی درزمینهٔ ارتقای رتبه صفحههای شما داشته باشد؛ اما همانطور که بیان کردیم استراتژی سئوی کلاه سیاه فقط برای مدتی کوتاه شمارا در اوج نگه میدارد. گوگل الگوریتمهای مختلفش را بهطور پیوسته بهروزرسانی میکند و اگر در حال حاضر از روشی استفاده میکنید که میدانید ممکن است رتبه وبسایتتان را به خطر بیندازد و چهبسا در آینده همین اتفاق برای شما رخ خواهد داد.
سئو کلاه خاکستری: عابد گناهکار گوگل
سئو کلاه خاکستری به مجموعه تکنیکهایی گفته میشود که برخلاف قوانین گوگل است، اما بهگونهای اجرا میشوند که گوگل از این اعمال آگاه نشود و نتواند سایت را پنالتی کند. به جهتی سئو کلاه خاکستری همانند سئو کلاه سیاه است، اما نسبت به آن احتمال خطر کمتری دارد.
سئو به چند دسته تقسیمبندی میشود؟
سئو به 2 دسته بسیار مهم تقسیمبندی میشود که به آنها سئو یا بهینهسازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینهسازی خارجی (Off-Page SEO) میگوییم.
سئوی داخلی سایت چیست؟
سئو داخلی بهتمامی مواردی گفته میشود که شما در سایت خود اعمال میکنید و تنها با اجزاء داخلی سایت شما ارتباط دارد. بهینهسازی کدهای سایت، استفاده از افزونههای سئو، ظاهر بصری، معماری سایت، محتوای بصری و متنی و… همگی در این دسته از سئو قرار میگیرند؛ و تمامی این موارد باهدف کسب رتبه بهتر در گوگل و افزایش ترافیک سایت انجام میشود. به کمک سئوی داخلی گوگل بهآسانی میتواند سایت شمارا پیداکرده و آن را آنالیز کرده و اگر استانداردهای لازم را دارا باشید بهعنوان یک سایت مفید به کاربران بشناساند.
اختصاصاً گوگل صفحه شمارا از جهت عبارت و کلمات خاص اسکن و بررسی میکند
استنباط گوگل این است که: این صفحه باید در مورد این کلمه کلیدی باشد.
پس با ما همراه باشید تا بگویم برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چهکارهای انجام دهید!
1).نصب افزونه Yoast SEO
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید بهشدت توصیه میکنیم که افزونه Yoast SEO را نصب و بر روی سایت خود استفاده کنید. افزونه Yoast SEO ابزاری جادویی نیست که بهطور خودکار سایت شمارا بهینهسازی کند. اما به کمک این پلاگین بهآسانی میتوانید عنوان سئو و توضیحات متا تنظیم و بهینهسازی کنید.
همچنین دارای ویژگیهای مختلف دیگری است که به کمک آن میتواند سایت خود را بهطور کامل بهینه سازی کنید.
2).بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title tag
عنوان سئو یا title tag چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحهٔ نتایج گوگل نمایش داده میشود؛ و مهمترین بخش سئوی داخلی سایت شما است زیرا هنگامیکه از کلمه کلیدی در title tag استفاده میکنید به گوگل میگوید که صفحه شما در مورد این کلمه کلیدی است.
همیشه سعی کنید عنوان سئوی محتوای خود را جذاب بنویسید و از نکات زیر را پیروی کنید.
- سعی کنید کلیدواژه هدف را در ابتدای عنوان سئو صفحه قرار دهید و بعد به آن صفت و جزئیات دیگری بیفزایید.
- تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
- عنوان مطلب یا عنوان سئو را حتماً داخل تگ قرار دهید. (سیستم مدیریت محتوا وردپرس بهطور اتوماتیک این کار را انجام میدهند)
- زیر تیترهایی غیر از عنوان اصلی را داخل تگ قرار دهید و سعی کنید از کلیدواژه موردنظر در آنها استفاده کنید.
3).بهینهسازی توضیحات متا یا Meta Description
منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش داده شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته میشود؛ اما بااینوجود گوگل اعلام کرده است که Meta Description هیچ تأثیر مستقیمی در رتبهبندی سایتها ندارد.
چنانچه به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که توضیحات متا بهصورت غیرمستقیم بر رتبه ما در گوگل تأثیرگذار است؛ بنابراین هنگامیکه سایت شما در میان صفحات دیگر در گوگل به کاربران نمایش داده میشود، فقط توضیحات متا و عنوان صفحه است که قابلیت نمایش داده و همین دو عامل است که به کاربران جستجو کنند در انتخاب بهترین گزینه کمک میکند.
بر اساس استانداردهای گوگل تعداد کاراکترهای که در توضیحات متا میتوانید استفاده کنید محدود به 155 تا 165 کاراکتر است. بنا بر اعلام گوگل در دسامبر سال 2017 بر اساس الگوریتم جدید گوگل تا 325 کاراکتر قابلنمایش بود که بعد از مدتی در 14 می سال 2018 گوگل اعلام کرد که تعداد کاراکترهای توضیحات متا بهطور متوسط کمی کمتر شده است اما چه تعداد از آنها را گوگل نمایش دهد بستگی به محتوای صفحه و توضیحات متای نوشتهشده دارد.حتماً در توضیحات متا از کلمات کلیدی استفاده کنید؛ اما آن را بیشازحد با کلیدواژهها پر نکنید. سعی کنید چکیدهای از محتوای خود را ارائه دهید که هم برای کاربران و هم گوگل قابلفهم باشد.
4).از کلمات کلیدی با رعایت چگالی آنها در محتوا استفاده کنید
در 150 کلمه اول محتوای خود سعی کنید از کلمات کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه نیز چندین بار کلمات کلیدی را در صفحه خود به کار ببرید با این کار گوگل اطمینان حاصل میکند که صفحه شما واقعاً در مورد آن کلیدواژه است. طوری کلمات کلیدی را در متن پراکنده کنید که به اصل مفهوم مقاله شما لطمهای وارد نشود. تکرار بیشازحد کلمه کلیدی در عمل موجب افزایش چگالی کلمه کلیدی هدف در صفحه شده و بهظاهر کمک میکند گوگل متوجه موضوع صفحه شود؛ اما یکی از روشهای قدیمی و البته رایج سئوی کلاه سیاه به نام Keyword Stuffing است که میتواند دلیل قانعکنندهای برای جریمه سایت شما توسط گوگل باشد.
تصویری که در زیر مشاهده میکنید توضیح دقیق گوگل از keyword stuffing است که در آن به مواردی که اکثراً توسط مدیران سایتها بکار گرفته میشود اشارهشده است.
بهترین روشهای جایگزین برای keyword stuffing شامل موارد زیر هستند:
- به کار بردن کلمات همخانواده و هممعنی
- به کار بردن معادل انگلیسی عبارات
- استفاده از عبارات توصیفی که دقیقاً همان مفهوم را میرساند
- لینک سازی با عبارات طولانی و ترکیبهای مختلف
- بیان موضوعات حاشیهای که ارتباط معنایی مستقیم با موضوع دارند
این روشها به شما کمک میکنند تا بدون آنکه مجبور به تکرار عبارتی مشخص در صفحه باشید مفهوم موردنظر خود را به گوگل و البته کاربر برسانید. چنانچه محتوایی که تولید میکنید برای کاربر ارزشمند باشد و از خواندن آن لذت ببرد اطمینان داشته باشید که توسط گوگل جریمه نخواهید شد.
5). بهینه سازی تصاویر سایت
برخلاف یک مقاله مبتنی بر متن، موتورهای جستجو زمان زیادی را در درک آنچه در درون یک تصویر است را صرف میکنند؛ بنابراین سه روش اصلی برای توضیح یک تصویر در کدهای HTML وجود دارد که امکان شناسایی و بهینه سازی تصاویر سایت را برای موتورهای جستجو فراهم میکند که عبارتاند از: نام فایل، تگ عنوان (Title tag) و متن جایگزین (Alt tag).
نام فایل تصاویر سایت
نام فایل تصاویر کمک زیادی به موتورهای جستجو در شناسایی و درک موضوع آنها میکند. برای بهینه سازی تصاویر بهتر است که نام آنها را مناسب با موضوع عکس انتخاب کرده و در نامگذاری از خط تیره ( – ) بجای خط زیر ( _ ) استفاده کنید.
تگ عنوان یا Title tag تصاویر سایت
تگ عنوان یا همان Title tag برای هنگامی تصویر شما به صفحه مشخصی لینک شده باشد، استفاده میگردد و در صورت تعریف آن با حرکت موس بر روی تصاویر بجای متن جایگزین عنوان عکس نمایش داده خواهد شد. برای بهینه سازی تصاویر سایت، تگ عنوان بهتر است که با متن جایگزین تفاوت داشته باشد و حاوی اطلاعاتی از صفحه لینک شده به تصویر باشد. توجه موتور جستجو به این تگ کمتر از بقیه بوده ولی تعریف صحیح آن میتواند به کاربران برای درک بهتر موضوع تصویر کمک کند.
متن جایگزین یا Alt tag تصاویر سایت
متن جایگزین یا Alt tag، در صورت بارگذاری نشدن تصویر به کاربر نمایش داده میشود. این اتفاق هنگامی میافتد که کاربر اجازه بارگذاری تصویر در مرورگر خود را نداده باشد و یا با توجه بهسرعت پایین اینترنت زمان زیادی برای نمایش صحیح تصاویر سایت نیاز باشد. همچنین هنگامی نشانگر موس را بر روی عکس قرار میدهیم متن جایگزین نمایش داده میشود. برای بهینه سازی تصاویر سایت استفاده از متن جایگزین اهمیت ویژهای دارد زیرا موتور جستجوی گوگل توجه ویژهای به آن در شناسایی تصاویر میکند.
6). کیفیت محتوا
نوشتن محتوا باکیفیت کاری تکنیکی و دشوار است. شما میتوانید در هنگامیکه نیاز به محتوا دارید برای آن اقدام کنید، اما نمیتوان نتیجه کار را لزوماً مطلوب و تأثیرگذار دانست. در حقیقت زمانی یک محتوا موفقیتآمیز است که از سوی کاربران تأیید شود. درصورتیکه یک محتوا برای خواننده هیچ جذابیت و بار علمی نداشته باشد، حتی اگر تمامی اصول و تکنیکهای سئو و بهینه سازی را هم رعایت کرده باشد، نهایتاً پس از مدتی گوگل به آن بیتوجه میشود. الویت کسب رتبه بهتر در گوگل با تمامی سایتهایی که محتوای باکیفیت بالا تولید و منتشر میکنند است.
بنابراین کیفیت محتواهای سایت تعیینکننده رتبه و میزان ترافیک ارگانیک سایت است. زمانی که کیفیت محتواهای سایت تضمینشده باشد، میتوان امیدوار بود که سایت بهزودی رتبه بالایی در گوگل کسب میکند و باید منتظر ورود خیل عظیمی از بازدیدکننده به سمت سایت بود.
7). سئو تکنیکال
اولین و مهمترین گام برای آغاز فرآیند سئو یک سایت، توجه به ساختار صفحه و المانهای استفادهشده در کد نویسی و پیادهسازی آن است. کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربران، وظیفهدارند تا درک محتوا برای رباتهای گوگل را نیز سادهتر کنند.
سایتهای زیادی وجود دارند که درزمینهٔ تولید محتوای ارزشمند بسیار عالی عمل میکنند ولی به دلیل ساختار نامناسب کد نویسی نمیتوانند به جایگاه در گوگل دست یابند؛ بنابراین برای شروع فعالیتهای مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز داریم.
تکنیکال سئو، روند آمادهسازی سایت برای درک صحیح گوگل از محتوا و ارتباط میان صفحات است.اگر بخواهیم صادق باشیم اکثر سایتها نیازی به نگرانی در رابطه با Technical SEO ندارند ( بهخصوص اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس اجرا شود).اما به این معنا نیست که شما باید بهصورت کلی تکنیکال سئو را نادیده بگیرید. یک حرکت اشتباه میتواند کل سایت شمارا deindexed کند.
8). ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل
گوگل سرچ کنسول را میتوان بهعنوان یک جعبهابزار ارزشمند برای مدیریت سایت بشمار برد. آشنایی با تمام امکانات و استفاده صحیح از آنها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت سایت و کسب جایگاه بهتر خواهد داشت؛ بنابراین یکی از مهمترین اقدامات پس از طراحی و راهاندازی سایت معرفی و ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است.
معرفی سایت به گوگل اولین گام شما در مدیریت آن خواهد بود. ازاینجا به بعد ابزار سرچ کنسول گوگل امکانات بسیاری برای بهبود وضعیت سئو و نظارت بر عملکرد آن در اختیار شما قرار میدهد. برای مثال میتوانید با معرفی نقشه سایت خود به گوگل تمامی صفحات مهم سایت را بهصورت یک فایل XML در اختیار گوگل قرار دهید تا زمان مراجعه به سایت شما بداند که دقیقاً کدام صفحات جدید هستند و یا نیاز به بررسی مجدد دارند.
9). بهینه سازی آدرس (URL) تمام صفحات سایت
اکثر مدیران وبسایتها به ساختار URL هایشان توجه نمیکنند؛ و این منجر به URL های عجیبوغریب مانند این میشود:
یکی از مواردی که گوگل به آن توجه میکند، آدرس صفحات مختلف وبسایت است. برحسب تجربه هرچقدر URL ها کوتاهتر، خواناتر و با موضوع سایت شما مرتبط باشند تأثیرگذاری بیشتری بر روی سئو سایت شما دارند.
10). ساختار سایت و لینک سازی داخلی
هنگامیکه سایتی برای کسبوکار خود راهاندازی کردید و تنها دارای 5 صفحه است، در ساختار سایت مهم نیست که همهچیز موردتوجه باشد.اما هنگامیکه سایت شما رو به رشد است و دارای صدها یا حتی هزاران صفحه است نحوه تنظیم ساختار سایت شما میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.اولاً شما میخواهید یک ساختار سازمانیافته (همچنین بهعنوان یک سلسلهمراتب شناختهشده) ایجاد کنید که صفحات شمارا در دستهبندیها مختلف سازماندهی کند.
سپس، شما میخواهید از لینکهای نقطهای به صفحات با اولویت بالا در وبسایت خود استفاده کنید.
این ساختاری است که به آن نیاز دارید. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که لینکهای داخلی خود را با انکر تکست مناسب از کلمات کلیدی لینک دهی کنید.بنابراین اگر شما به یک صفحه در سایت خود در مورد بازاریابی محتوا دارید، از انکر تکست مانند «اینجا کلیک کنید» استفاده نکنید. در عوض، اطمینان حاصل کنید که انکر تکست شما حاوی یک کلمه کلیدی، مانند «راهنمای بازاریابی محتوا» است.
11). بهینه سازی برای موبایل
بر اساس آماری که اخیر منتشرشده 95 درصد جستجوهایی که از طریق موبایل انجام میشود از طریق موتور جستجوی گوگل هستند. درنتیجه توجه به استانداردها و الگوریتمهای آن برای کسب جایگاه بهتر و بازدیدکننده بیشتر اهمیت بسیار بالایی دارد.
در سال 2015 گوگل رسماً الگوریتم Mobile-Friendly خود را معرفی کرد با اجرای کردن این الگوریتم عملاً رتبهبندی نتایج در دسکتاپ و موبایل متفاوت شد، به این معنی که هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی در دسکتاپ ممکن است نتایج متفاوتی با همان عبارت در موبایل مشاهده کنید.
تا پیشازاین تاریخ ریسپانسیو یا همان واکنشگرا بودن سایت یک نکته مثبت و ارزشافزوده با تأثیر کم برای شما محسوب میشد ولی پسازآن گوگل بسیاری از سایتهایی که برای نمایش در موبایل مناسب نبودند را جریمه کرده و به جایگاههای پایینتر نتایج گوگل نزول کردند.
با ادامه رویه استفاده بیشتر از تلفنهای همراه و افزایش جستجوهای انجامشده از طریق آنها گوگل مصمم شد تابهای بیشتری برای نسخه موبایل سایتها در نظر بگیرد. عملاً میتوان گفت در حال حاضر کاربرانی که با موبایل جستجو میکنند در اکثریت هستند پس باید توجه ویژهای به رضایتمندی آنها داشت.
تا قبل از معرفی Mobile First Index اگر کاربر از طریق دسکتاپ جستجو میکرد گوگل نسخه دسکتاپ سایت را فاکتور رتبهبندی قرار میداد و اگر از طریق موبایل جستجوی خود را انجام میداد رباتها بر اساس نسخه موبایل سایت جایگاه آن را تعیین میکردند.
ولی با الگوریتم جدید در هر شرایطی نسخه موبایل سایت معیار گوگل برای تصمیمگیری در مورد جایگاه و ارزش یک صفحه خواهد بود.بنابراین در زمان طراحی سایت این نکات را در نظر بگیرید و سایتی طراحی کنید که ریسپانسیو باشد.
سئوی خارجی سایت چیست؟
بهطورکلی تمامی مواردی که در خارج از سایت شما در حال انجام و به نحوی با سایت شما ارتباط داشته باشد را سئوی خارجی میگویند. این نوع سئو نیز قطعاً بهاندازه سئوی داخلی سایت حائز اهمیت است و نمیتوان از اهمیت آن چشمپوشی کرد.
در این مقاله به بررسی بخشهای مختلف سئوی خارجی سایت خواهیم پرداخت.
لینک بیلدینگ
لینک سازی یا لینک بیلدینگ که از عبارت انگلیسی Link Building گرفتهشده است. به مجموعه فعالیتهای شما جهت دریافت بک لینکهای معتبر از صفحات اینترنتی جهت ارتقای جایگاه خود در نتایج گوگل گفته میشود. موتور جستجوی گوگل از لینکها برای دنبال کردن سایتها استفاده میکند؛ گوگل لینکهای موجود بین یکبهیک صفحات سایت را تعقیب کرده و در مقیاسی بزرگتر تمام لینکهای موجود در بین سایتها را زیر نظر دارد.
لینک سازی معمولاً باهدف گذاری روی عبارات یا کلمات کلیدی معینی انجام میشود و صرف داشتن بک لینکهای زیاد به معنی موفقیت تجارت شما یا کسب جایگاه بهتر در گوگل نیست.عوامل زیادی مانند اعتبار سایت مبدأ، تعداد لینکهای موجود در آن سایت، عبارت لینک شده به سایت شما، تعداد لینکهای ورودی به سایت، صفحه لینک شده از سایت شما و نوفالو بودن لینکها بر پروسه لینک سازی تأثیرگذار هستند.
روشهای مختلفی برای لینک بیلدینگ وجود دارد که برخی از آنها جزو تکنیکهای کلاهسیاه محسوب میشوند و برخی دیگر کلاهسفید. پیشنهاد ما استفاده از تکنیکهای کلاهسفید است. برای مثال تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت که باعث میشود سایتها و وبلاگهای دیگر از مطالب شما استفاده کنند و به سایتتان بهعنوان منبع لینک بدهند، جزو تکنیکهای کلاه سفید است و خرید بک لینکهای اسپم (لینکهایی که از سایتهای بیکیفیت خریداریشدهاند) جزو تکنیکهای سئوی کلاه سیاه است.
حضور در شبکههای اجتماعی
فعالیت در شبکههای اجتماعی دو مزیت بزرگ برای شما دارد.
مزیت اول: به لینک بیلدینگ کمک میکند؛ یعنی شما میتوانید در شبکههای مختلف برای مثال لینکدین لینکهایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.
مزیت دوم: توسعه حضور شما در شبکههای اجتماعی قطعاً باعث محبوبیت و نفوذ برندتان میشود این کار میتواند باعث ترویج برند، افزایش دسترسپذیری محتوا و سرانجام افزودن ترافیک به وبسایتتان خواهد شد که تمام این موارد باعث بهبود سئو میشود. برای انجام این کار محتوایی ایجاد کنید که قابل اشتراکگذاری باشد و توسط یک دکمه به اشتراکگذاری، کاربران را تشویق به اشتراکگذاری محتوایتان کنید. همیشه فعالانه حضور خود در شبکههای اجتماعی را حفظ کنید.
پست مهمان
ارسال پست مهمان (Guest Posting) در سایتهای تأثیرگذار یک روش خیلی مؤثر برای سرعت دادن به سئو خارجی است. اغلب موقعیتهای درج پست مهمان به شما اجازه میدهد یک یا دو لینک برای سایت خود بگیرید که این مسئله به شما کمک میکند محبوبیت بیشتری در چشم تمامی موتورهای جستجوی قدرتمند داشته باشید.
بهمنظور تشخیص موقعیتهای مناسب برای درج پست مهمان، به سراغ سایتهایی بروید که در حوزه کاری شما قدرت زیادی دارند و بر روی موضوعات مشابهی کار میکنند (میتوانید این سایتها را با جستجوی شخصی یا با استفاده از ابزارها پیدا کنید).
هنگامیکه تعیین کردید که کدامیک از سایتها با مخاطبان موردنظر شما همپوشانی دارد و رتبه ارزشمندی را دارد، سعی کنید با آن سایت ارتباط برقرار کنید.
جلب اعتماد گوگل
Trust یا جلب اعتماد گوگل نه میتوان گفت کار خیلی سختی است و نه خیلی آسان! تمام نکاتی که تا مقاله گفتیم بهنوعی میتواند روی اعتماد گوگل به شما تأثیر بگذارد؛ اما بیایید کمی بیشتر این بحث را بازکنیم. گوگل به سه موردتوجه ویژهای دارد.
اعتبار یا Authority سایت
سایتی که محتوای غنی و هدفمندی دارد، به نیاز مخاطبان توجه میکند و بهطور منظم در حال بهروزرسانی و تولید محتوا است، ازنظر گوگل و مخاطبان سایتی معتبری بشمار میرود. وقتی اسم برندی زیاد در اینترنت جستجو شود و از طرف وبلاگها، شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف لینک دریافت کند، گوگل به اعتبار آن پی میبرد و امتیازاتی برای آن لحاظ میکند.
تاریخچه وبسایت
سایتهایی که مدت زیادی از شروع به کارشان میگذرد در مقایسه با سایتهای نوپا تاریخچه بیشتری دارند، به همین دلیل هم اعتماد گوگل به آنها تا بهاندازهای بیشتر است. اگر سایتتان را تازه راهاندازی کردهاید نگران نباشید؛ با بهکارگیری نکاتی که در این مقاله گفتهشده میتوانید بهمرورزمان اعتبار خوبی نزد گوگل کسب کنید.
تهیه گواهی SSL
با تهیه گواهی SSL قادر خواهید بود در صفحات مهم سایتتان بهجای پروتکل Http از پروتکل Https یا همان پروتکل امن انتقال ابر متن استفاده کنید. بهطور خلاصه مزایایی که پروتکل Https در اختیار ما قرار میدهید به شرح زیر است:
- اطلاعات کاربران و مشتریان، ازجمله شمارهها و رمزهای کارتهای بانکی، امن مانده و قابل سرقت نخواهند بود.
- بازدیدکنندگان وبسایت شما میتوانند از اصالت هویت، کسبوکار و دامنه اینترنتی شما مطلع شوند.
- مشتریان به وبسایتهایی که از https استفاده میکنند، اطمینان بیشتری داشته و با آرامش خیال بیشتری خرید میکنند.
معرفی ابزارهای آنالیز سئو سایت
در فرآیند سئو سایت افزون بر دانش کافی نسبت به این موضوع، نیازمند ابزارهای سئو نیز هستیم که بتوانیم با استفاده از آنها فرآیند تحلیل و آنالیز سایت را آسانتر گردانیم و از دادههای آنالیز شده موجود در آنها استفاده کنیم. ابزارهای سئو اغلب شامل وبسایتهایی هستند که با واردکردن آدرس سایت، خدمات بسیار خوبی به کاربران ارائه میدهند. این خدمات شامل ارائه گزارشهایی میشود که با استفاده از آنها میتواند فرایند سئو سایت را بسیار بهبود بخشید و به سطح بالاتری رساند. در اینجا لیستی از بهترین ابزارهای سئو موجود را آوردهایم.
گوگل آنالیتیکس
یکی از پرکاربردترین ابزارهای گوگل است. به کمک گوگل آنالیتیکس قادر خواهید بود اطلاعاتی درباره کاربران (جنسیت، سن، زمان ماندگاری کاربر در سایت، محل زندگی و…) آمار دقیق بازدید سایت، روش ورود کاربران به سایت، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کردهاند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و … را به دست آورید.
سرچ کنسول گوگل
Google Search Console که میتوان بهصورت مخفف (GSC) بیان کرد که شامل مجموعه ابزارهای است که از سوی گوگل برای کمک به مدیران سایتها ارائهشده است. اطلاعاتی که کنسول جستجوی گوگل در اختیارتان قرار میدهد عبارتاند از:
- لینکهای دادهشده به سایت شما
- لینکهای داخلی
- جریمههای گوگل
- نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن)
- لینکهای داخلی
- تجزیهوتحلیل جستجوها
Google PageSpeed Insights
سرعت بارگذاری سایت یکی از فاکتورهای رتبهبندی سایت است. با استفاده از این ابزار میتوانید سرعت بارگذاری سایت خود را تست نماید و همچنین از پیشنهادهای این سایت جهت افزایش سرعت سایت خود بهرهمند شوید.
ابزار Woorank
بهوسیله سایت Woorank میتوانید بررسی کاملی از آنالیز بخشهای مختلف ساییتان را مشاهده کنید که با سه رنگ مختلف جداشدهاند. رنگ سبز نشاندهنده وضعیت خوب است، رنگ نارنجی نشاندهنده این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز بیانگر این است که روی این بخش اصلاً کار نشده است. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده میشود که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
SpyFu
همواره سعی کنید درحالیکه درحالتوسعه کسبوکار خود هستید حوستان به رقبایتان هم باشد و آنها را نیز رصد کنید ابزار اسپای فو در این کار شمارا یاری خواهد کرد کافی است به صفحه سپای فو بروید و آدرس سایت رقبا را وارد کنید. این ابزار اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی، کمپینهای ادوردز، استراتژیهای لینک سازی و… را به شما نمایش خواهد داد.
پلاگین MozBar
با نصب پلاگین MozBar بر روی مرورگر کروم یا فایرفاکس به هر سایتی که وارد شوید میتوانید اطلاعاتی راجع به اتوریتی دامنه و اعتبار صفحات سایت، لینکهای داخلی و لینکهای خارجی را مشاهده کنید.
پلاگین Alexa
بهیقین همهای کاربران حرفهای اینترنت و مدیران سایتهای اینترنتی با سرویس الکسا (Alexa) آشنایی کامل رادارند، الکسا یکی از قدرتمندترین و معتبرترین سایتهای رتبهبندی وبسایتهای جهان است. با دانلود تولبار الکسا یا همان نوار ابزار الکسا و نصب آن بر روی مرورگر خود میتوانید بهراحتی از امکانات بسیار ارزشمندی این ابزار استفاده کنید. تولبار الکسا به شما کمک میکند تا بفهمید وبسایتی که هماکنون در حال مشاهده آن هستید، دارای چه رتبهای است؛ و همچنین به دلیل اینکه الکسا آمار خود را طریق کاربرانی که این نوار ابزار را نصبکردهاند به دست میآورد، دانلود تولبار الکسا به بهبود رتبه الکسای سایت در حال مشاهده کمک میکند و این نکتهای است که برای مدیران وبسایتها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
از فواید دانلود تولبار الکسا (Alexa Toolbar) میتوان به امکان مشاهده رتبه الکسا بازدید شما در نوار ابزار مرورگر رایانه خود و بدون ورود به سایت الکسا، قابلیت نصب بر روی مرورگرهای محبوب اینترنت اکسپلورر، موزیلا فایر فاکس و گوگل کروم، مشاهده وبسایتهای مشابه، تعداد سایتهای لینک دادهشده به سایت در حال مشاهده شما و … اشاره کرد.
الگوریتمهای گوگل چه تأثیری روی سئوی سایت دارند؟
موتور جستجوی گوگل، الگوریتم جستوجوی خود را هرسال بهطور متوسط ۵۰۰-۶۰۰ بار تغییر میدهد. اگرچه بیشتر این تغییرات جزئی هستند، اما هرازگاهی هم گوگل یک بهروزرسانی عمده بر روی الگوریتم خود انجام میدهد (مانند Google Panda و Google Penguin) که نتایج جستوجو را بهطور قابلملاحظهای تحت تأثیر قرار میدهد.
اطلاع داشتن از تغییرات الگوریتمهای گوگل میتواند به متخصصین سئو کمک کند تا مفهوم تغییر در رتبهبندیها و ترافیک ارگانیک وبسایتها را درک کرده و درنهایت بتوانند سئو سایت خود را بهبود دهند. در اینجا مهمترین الگوریتمهای گوگل تا سال 2018 را به شما معرفی خواهیم کرد.
الگوریتم Hilltop (تپه) گوگل (2003)
الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 از سوی گوگل معرفی شد و از همان ابتدا تا به امروز تأثیرات غیرقابلانکاری روی نتایج جستجو داشته است. هدف الگوریتم هلیتاپ شناسایی سایتهای مرجع و دایرکتوریهای معتبری بود که به سایتهای کوچک دیگر لینک داشتند. فایده شناسایی دایرکتوریهای معتبر چه بود؟ با شناسایی دایرکتوریهای معتبر فرصت خوبی در اختیار سایتهای کوچکی که در آنها لینک داشت قرار میگرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.
برخی از این دایرکتوریهای معتبر عبارتاند از: Yahoo، Dmoz و Wikipedia. گوگل با استفاده از این دایرکتوریها توانست سایتهای معتبر دیگر را هم شناسایی کند.
الگوریتم پاندا (Panda) گوگل (2011)
الگوریتم پاندای گوگل روی محتوای متنی صفحات حساس است و متنهای کپی شده، پر از تبلیغات و محتواهای بیکیفیت او را بهشدت عصبانی میکند. درصورتیکه مورد تأثیر الگوریتم پاندا قرار گرفتید و جریمه شدید، با اصلاح و بهروزرسانی صفحات ضعیفتان میتوانید شانس این را داشته باشید که جایگاه قبلیتان را باز پس بگیرید.
الگوریتم پنگوئن (penguin) گوگل (2012)
این الگوریتم یک سال بعد از پاندا به گوگل اضافه شد و وظیفه آن مبارزه با لینکسازی اسپم است. با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، سایتهایی که بک لینکهای انبوهی از سایتهای بیکیفیت و اسپم دریافت کرده بودند از نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل حذف شدند.برای اینکه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه نشوید، همیشه از سایتهای معتبر و مرتبط با موضوع سایت خودتان لینک بگیرید؛ اما اگر جریمه هم شدید یکراه بازگشت دارید؛ لینک سایتتان را از تمام صفحات اسپم و بیمحتوا پاککنید.
الگوریتم مرغ مگسخوار (Hummingbird) گوگل (2013)
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل از همان زمان که آمد تحولات بزرگی را در موتور جستجوی گوگل ایجاد کرد. وظیفه این الگوریتم نشان دادن مرتبطترین و دقیقترین نتایج به کاربران است؛ برای همین هم بهجای تمرکز روی یک کلمهٔ کلیدی خاص، واژههای هممعنی را نیز در نظر میگیرد.
بعد از اضافه شدن الگوریتم مرغ مگسخوار به گوگل، تعداد زیادی از سایتهایی که بیشازحد از یک کلمهٔ کلیدی خاص استفاده کرده بودند جریمه شدند و جایگاه خوبشان را در گوگل از دست دادند. این الگوریتم تحولاتی زیادی را درزمینهٔ بازاریابی محتوا هم ایجاد کرده است و شناختن درست آن واجب است.
الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل (2014)
این بار گوگل الگوریتمی را ارائه میکند که روی نتایج مرتبط با مکان (Location) تمرکز دارد. الگوریتم کبوتر گوگل برای کسبوکارهای محلی یک فرصت عالی ایجاد کرده است تا بتوانند جزو نتایج اولیهٔ جستجوهای کاربران نزدیک به خودشان باشند. برای مثال وقتی که در گوگل جستجو کنید کافههای نزدیک من، فقط کافههایی که در مناطق نزدیک به شما نشان داده میشود
الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل (2016)
گوگل در سال 2016 الگوریتم دیگری را با نام رنکبرین معرفی کرد که ازنظر بررسی و تفسیر کلمات هممعنی مشابه الگوریتم مرغ مگسخوار عمل میکند، اما بسیار پیچیدهتر و پیشرفتهتر است. تمرکز اصلی الگوریتم رنکبرین تجربهٔ کاربری یا UX است و میتوان ادعا کرد که نرخ پرش سایت، نرخ بازگشت صفحات، مدتزمان حضور کاربران در صفحات، نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو و … از معیارهای مهم برای الگوریتم رنکبرین هستند.
الگوریتم فرد (Fred) گوگل (2017)
فِرِد نام الگوریتم دیگر گوگل است که وظیفهٔ آن تمرکز روی حجم تبلیغات موجود در سایت و لینکهای خارجی است. این الگوریتم محتوای صفحات را بررسی میکند و تعداد لینکهای خارجی موجود در هر بخش را اندازه میگیرد؛ اگر صفحه موردنظر دارای محتوای بیکیفیت باشد و در آن از تعداد زیادی لینک خارجی استفادهشده باشد، در برابر جریمهٔ الگوریتم فرد قرار میگیرد.سایتهای تبلیغاتی که نگران این الگوریتم هستند باید دقت کنند که اگر محتوای صفحاتشان از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار باشد، باوجود لینک دادن به سایتهای خارجی جریمه نخواهند شد؛ پس اولویت باکیفیت محتواست.
الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing) گوگل (2018)
مدت زیادی از معرفی این الگوریتم نمیگذرد اما همینالان هم میتوان نتایج شگفتانگیز آن را هنگام جستجو در گوگل مشاهده کرد. کار الگوریتم Paraphrasing این است که محتوای سایت را خلاصه میکند و برای کاربرانی که از گوگل سؤال پرسیدهاند نمایش میدهد. تصویر زیر نمونهای از عملکرد الگوریتم Paraphrasing است. من هنوز سایتهای فارسی را که به این شکل توسط الگوریتم Paraphrasing شناسایی شوند ندیدهام، اما در مورد سایتهای انگلیسی، محتواهایی که بیشتر حالت پرسش و پاسخ دارند موردتوجه الگوریتم پارافریسینگ قرار میگیرند.
نتیجهگیری کلی:
تمام موازی که برای آغاز یادگیری سئو لازم بود در این مقاله بهطور کامل بیانشده است. چنانچه شما فردی مبتدی باشید درک صحیحی از سئو پیداکردهاید؛ اما این تازه اول کار است و برای حرفهای شده باید ممارست به خرج دهید. سئو روندی زمانبر است که نیاز به صبر و حوصله دارد، اما مطمئن باشید زمانی که این درخت به بار بنشیند شیرینی لذت بخشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.
خیلی از آموزش ها و مقالات شما استفاده کردم . واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم . امیدوارم همیشه سلامت باشید .
سلام
همینقدر که براتون مفید بوده برای ما کافیه. امیدواریم که بتونیم برای همه همینقدر مفید باشیم.
خیلی ممنون از نگارش و انتشار این مطلب مفید و جامع و کابردی
عالی بود.از سایت خوبتون ممنونم.
استاد عزیز بازم مثل همیشه عالی عالی بود. مبحث سئو برای خیلی ها از جمله من از اون کارهای سخت و پیچیده بود (یعنی برای خودم خیلی پیچیده اش کرده بودم) اما به لطف شما سعی میکنم با همین روندی که گفتید تو بهترین حالت ممکن این کار را انجام بدم.
سلام مقالات شما به طوری هست که کسی رو که درباره سئو میخواد شروع بکار کنه از سردرگمی در میاره.
ممنون بابت مطلب روان و بسیار ساده و کاربردی شما، باید بگویم بدون تعارف سایت شما در حوزه سئو و بهینه سازی سایت یکی از بهترین سایت هایی است که این مطالب را ارئه می دهد چون اغلب کسانی که این مطالب را ارائه می دهند به سادگی و قابل فهم بودن محتوا توجهی نمی کنند و مطلب را آنگونه که خودشان فهمیده اند ارائه می دهند.
سلام سوالی داشتم خدمتتون این دو سایت همسریابی شیدایی و دو همدم از نظر محتوای متنی چیزی ندارند و این که بک لینک هم ندارند با توجه به این که همیشه هم فیلتر میشن و به صورت مکرر اقدام به ثبت دامین می کنن چطوری با کلمه همسریابی بالا هستند؟
سلام دوست عزیز
معمولا سایت هایی که به هر دلیلی مجبور به تغییر دامین می شوند با استفاده از ابزار change of address در گوگل سرچ کنسول تمام اعتبار و جایگاه سایت قبلی را به آدرس جدید منتقل می کنند.
اطلاعات به روز و عالی که شما درج می نمایید به گونه ایی است که کلی مطالب جدید رو برای همه خواهد داشت و این منجر به آن می شود که صورت خوبی از مزایای حل مسائل را ایجاد می نماید
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
کارتون ادامه بدین
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید
خیلی ممنون ازسایت مفیدتون عالی هستین شما