این راهنمای دارای همه مواردی است که شما باید در مورد ابزار سرچ کنسول گوگل بدانید.اگر شما فردی مبتدی در سئو و بهینهسازی سایت هستید، به شما نشان خواهم داد که چگونه با سرچ کنسول گوگل شروع به کارکنید.و اگر شما یک فرد حرفهای در سئو و بهینهسازی سایت هستید؟ در این مطلب راهنماییهای پیشرفته، تاکتیکها و استراتژیهایی را که میتوانید برای کسب رتبه بالا در صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید نشان میدهیم.اگر میخواهید بیشتر از ابزار گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر با ظاهر و امکانات جدید استفاده کنید، این راهنما یکی از محبوبترین مطالب برای شما خواهد بود.
شروع کار با سرچ کنسول گوگل
در این فصل به شما نشان خواهیم داد که چگونه از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. اولاً شما یاد خواهید گرفت که سایت خود را به گوگل وبمستر اضافه کنید. سپس، به شما کمک خواهیم کرد که مطمئن شوید تنظیمات سایت شما مناسب است.
مرحله 1: آموزش ثبت سایت در گوگل وبمستر
ابتدا وارد سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)شوید و بر روی «ADD A PROPERTY» کلیک کنید.
سپس، آدرس URL اصلی صفحه خود را به فیلد کپی کنید و آن را وارد کنید.
در این مرحله شما باید هویت خود را بهعنوان صاحب اصلی سایت تائید کنید. ثبت سایت در گوگل و تأیید هویت از چند روش قابل انجام است.
7 راه برای تأیید سایت شما وجود دارد. که ما 3 راه ساده را برای دریافت تاییدیه مالکیت سایت را توضیح دادهایم.
- آپلود فایل HTML: شما باید بتوانید فایلی را در root directory (دایرکتوری ریشه سایت) آپلود کنید. از داشبورد سرچ کنسول گوگل،گزینه Manage Site و سپس Verify this Site را انتخاب کنید.
- رکورد CNAME یا TXT: شما یک رکورد خاص CNAME یا TXT را به تنظیمات دامنه خود اضافه میکنید.
- HTML Tag: در این بخش یک خط کد HTML به شما داده خواهد شد که باید آن را در هدر سایت خود و قبل از بسته شدن دستور قرار دهید. پس از قرار گرفتن این کد در فایل هدر سایت شما و فشردن دکمه Verify کار ثبت سایت در گوگل به پایان خواهد رسید (توصیه ما استفاده از این روش ساده است).
توجه: مطمئن شوید که نسخه HTTPS و غیر HTTP سایت خود را تأیید کنید. این بدین معناست که افزودن https://example.com و http://example.com
مرحله 2: تعیین دامنه اصلی سایت یا Preferred Domain
گام دوم شما این است که دامنه موردنظر را تنظیم کنید.
آدرس دامنه سایت شما میتواند با www و یا بدون آن آغاز شود. دامنه اصلی همانی است که شما ترجیح میدهید در نتایج جستجو دیده شود و بازدیدکنندگان شما مستقیماً به این دامنه راهنمایی میشوند.این به گوگل میگوید که از www یا بدون آن برای سایت شما استفاده کند.
بهعنوانمثال، گوگل میتواند URL های شمارا بهعنوان:
https://Example.com
یا
https://www.Example.com
بسیاری از افراد مایل به استفاده از “WWW” نیستند.اما صادقانه بگوییم که تعیین دامین اصلی با هر یک از دو مورد با “WWW” و بدون آن هیچ تأثیری در سئو سایت شما ندارد.
بنابراین:
چرا این موضوع مهم است؟
نسخهای که بهعنوان دامنه اصلی انتخاب میکنید نسخه خواهد بود که در صفحه نتایج جستجو نشان داده خواهد شد.بنابراین اگر شما نسخه “WWW” را انتخاب کنید ، سایت شما در نتایج جستجو با WWW نمایش داده خواهد شد.
نکته مهم: همچنین میتوانید انتخاب کنید “یک دامنه دلخواه را تنظیم نکنید …”
اما ما آن را توصیه نمیکنیم. همانطور که گوگل در مستندات خود اشاره میکند : “اگر شما یک دامنه دلخواه را مشخص نکنید، ممکن است نسخههای www و non-www دامنه را بهعنوان منابع جداگانه به صفحات جداگانه تلقی کنیم.”
برای مانع شده از ایجاد محتوای تکراری باید دامنه اصلی سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید.درصورتیکه گوگل هر دو دومین شمارا ایندکس نماید هر یک آنها را دو صفحه مجزا با محتوای یکسان شناسایی میکند که این مورد تأثیر منفی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.
مرحله 3: کشور مقصد خود را تنظیم کنید
گوگل هوسمند است و میداند کدام کشور سایت شمارا هدف قرار میدهد. برای انجام این کار، آنها به دادههایی مانند:
- ccTLD شما (دامنههایی مانند .ir مشخصاً به کاربران ایران اختصاص دارد.)
- آدرس ذکرشده در وبسایت شما
- محل سرور شما
- لینکهای دریافتی سایت شما
بنابراین هر چه اطلاعات بیشتری به گوگل بدهید بهتر است.پس گام بعدی این است که کشور هدف خود را در داخل گوگل سرچ کنسول تنظیم کنید.
روی International Targetingکلیک کنید
روی تب “Country” کلیک کنید
تیک گزینه کاربران هدف را بزنید
کشور هدف خود را از جعبه کشویی انتخاب کنید
با کلیک بر روی save تنظیمات شما بهطور کامل اعمال خواهد شد.
مرحله 4: اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل
وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید و سپس روی دکمه «ADMIN» در پایین منوی سمت چپ کلیک کنید.
سپس بر روی لینک “Property Settings” کلیک کنید.
به سمت پایین صفحه اسکرول کنید و بر روی دکمه “Adjust Search Console” کلیک کنید
روی «Add» کلیک کنید.
آدرس وبسایت خود را وارد کنید و بر روی گزینه «Save» کلیک کنید.
با پایان مراحل فوق اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل انجامشده است.اما باید مشاهده کنید با این کار چه چیزی دریافت خواهید کرد.
Landing Pages با دادههای نمایش و کلیکها:
نمایش، کلیک، CTR، و موقعیت دادهها بر اساس کشور:
اما مهمتر از همه … دادههای کلمه کلیدی:
مرحله 5: ایجاد نقشه سایت
اگر شما یک سایت کوچک دارید، احتمالاً نیازی به ثبت نقشه سایت در گوگل نیست.
اما برای سایتهای بزرگتر با دارا بودن هزاران صفحه نقشه سایت مانند کلید است.
ما توصیه میکنیم مطابق این راهنما پیش بروید و نقشه سایت خود را ایجاد کرده و در گوگل وبمستر ثبت کنید.
نحوه انجام این کار:
ابتدا باید یک نقشه سایت ایجاد کنید. اگر وردپرس را با افزونه Yoast SEO اجرا میکنید، به این روش باید عمل کنید وارد قسمت تنظیمات عمومی Yoast SEO شوید در تب امکانات نقشههای XML سایت را بر روی “روشن” تنظیم کنید:
بر روی پیوند “مشاهده نقشه سایت” کلیک کنید، که نقشه ساختهشده را مشاهده خواهید کرد:
سپس زمان آن رسیده است که نقشه سایت را در گوگل وبمستر ثبت کنیم.و این کار بسیار آن در سرچ کنسول جدید است.
نحوه دسترسی به گوگل سرچ کنسول جدید
گوگل بهتازگی نسخه اولیه ابزار گوگل سرچ کنسول جدید را راه اندازه کرده است.نسخه جدید هنوز ویژگیهای نسخه قدیمی گوگل وبمستر را ندارد.تا کامل شدن نسخه جدید ما باید از هر دو آنها استفاده کنیم.
برای دسترسی به سرچ کنسول گوگل، وارد حساب کاربری گوگل وبمستر خود شوید، سپس روی “Try the new Console Search” کلیک کنید.
پس از کلیک وارد گوگل وبمستر جدید خواهید شد و تمام امکانات جدید آن را مشاهده خواهید کرد.
بر روی دکمه “Sitemaps” را کلیک کنید.
در URLسایت مپ خود را وارد کنید و روی «Submit» کلیک کنید.
نحوه بهینهسازی فنی سئو سایت شما با سرچ کنسول گوگل
همانطور که میدانید، زمانی که شما مشکلات فنی سئو را رفع میکنید، معمولاً با کسب رتبهبندی بالاتر و ترافیک بیشتر مواجه میشوید.سرچ کنسول جدید گوگل دارای یک ویژگی TON است که به شما کمک میکند تا بهراحتی مشکلات مربوط به سئو را شناسایی و حل کنید.
ابزار Index Coverage چیست؟
ابزار index coverage را میتوان یک جانشین ایده آل برای دو ابزار ناکارآمد و کهنه Index Status و Crawl Errors در گوگل وبمستر دانست. این ابزار به شما نشان میدهد چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شدهاند و چه صفحاتی از سایت شما توسط رباتهای گوگل بررسیشده و ایندکس نشدهاند. برای هر آدرس در سایت خود میتوانید دلیل عدم ایندکس را مشاهده کنید.
نحوه یافتن خطاها با گزارش Index Coverage
در بالای گزارش سربرگ Index ما 4 تبداریم:
- Error
- Valid with warnings
- Valid
- Excluded
اجازه دهید در حال حاضر بر روی تب ” Error” تمرکز کنیم.
همانطور که میبینید، این سایت 54 خطا دارد. نمودار نشان میدهد که چگونه این تعداد در طول زمان تغییر کرده است.
اگر شما پایین بروید، در هر یک از این خطاها به موارد زیر میپردازید:
در ادامه میخواهیم تمام موارد را بررسی کنیم.
بنابراین برای درک بهتر شما از هر Error تعاریف آنها را بیان میکنیم.
Submitted URL seems to be a Soft 404
این به این معنی است که صفحه یافت نشد. درواقع هنگامیکه صفحهای وجود نداشته باشد اما سرور بهاشتباه صفحه دیگری(با محتوای کم و غیرقابل استفاده) را نمایش دهد، در گوگل وبمستر خطای 404 soft رخ میدهد.
اهمیت این خطا نسبت به خطای 404 بسیار بیشتر است زیرا باعث میشود موتورهای جستجو بیشتر وقت خود را صرف ایندکس صفحات و آدرسهای غیر موجود در سایت شما کنند. بنابراین پیشنهاد میکنیم همیشه آنها را جدی بگیرید.
Redirect error
یک تغییر مسیر برای این صفحه وجود دارد (301/302).
اما کار نمیکند
(Submitted URL not found (404
این خطا زمانی رخ میدهد که سرور نمیتواند منبع درخواستی را پیدا کند. در خطای ۴۰۴ ارتباط با سرور بهطور کامل برقرارشده، اما صفحه یا فایل درخواستی موجود نیست؛ هنگامیکه رباتهای خزنده گوگل اقدام به خزیدن به صفحهای از سایت شما میکند که حذفشده و یا آدرس آن تغییر کرده، به کاربر ارور ۴۰۴ میدهد و لینکهای دادهشده به صفحه را شکسته تلقی میکند.
Submitted URL has crawl issue
این خطا دلایلی مختلفی میتواند داشته باشد.شما باید از صفحه دیدن کنید تا متوجه شوید که چه اتفاقی افتاده است.
(Server errors (5xx
همانگونه که از نام آن پیداست خطاهای سرور در گوگل وبمستر زمانی رخ میدهند که رباتهای خزنده گوگل نتوانسته باشند با سرورهای سایت شما ارتباط برقرار کنند.
و هنگامیکه روی وضعیت خطا کلیک میکنید، فهرستی از صفحات با این مشکل خاص را دریافت میکنید.
خطاهای 404 باید رفع شود. بنابراین کارمان را با آنها شروع کنیم.
روی یک URL در لیست کلیک کنید. این گزینه یک پنل جانبی را با 4 گزینه باز میکند:
اما ابتدا اجازه دهید URL که خطای 404 دریافت کرده است را با یک مرورگر ببینیم. بهاینترتیب، ما میتوانیم دو بار بررسی کنیم که صفحه واقعاً در دسترس نیست.
بله.همانطور که در تصویر مشاهده میکنید صفحه موردنظر را پیدا نشد
سپس، در پنل سمت چپ بر روی “Fetch as Google” کلیک کنید.
و بر روی “Fetch” کلیک کنید:
و Googlebot به صفحه شما مراجعه کرده و دوباره صفحه را بررسی میکند.
مطمئناً این صفحه در بررسی گوگل خطای 404 را دریافت خواهد کرد و بهصورت “Not found” نمایش داده خواهد شد.
چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟
برای برطرف کردن ما دو گزینه در پیش روداریم:
گوگل درنهایت صفحه را حذف خواهد کرد. این به این معنی است که اگر صفحه به دلایلی در دسترس نباشد (مثلاینکه اگر این محصول دیگر به فروش نرسد).
شما میتوانید صفحه 404 را به یک صفحه محصول مشابه، صفحه طبقهبندی، یا پست وبلاگ هدایت کنید.
نحوه رفع خطاهای Soft 404
در این بخش به نحوه رفع این خطاهای Soft 404میپردازیم.
روی یک URL در لیست کلیک کنید.
سپس، از هر URL در مرورگر خود بازدید کنید.
به نظر میرسد صفحه در این مرورگر بهطور کامل بارگیری و محتوای ان نمایش داده شد.
باید ببینم که آیا گوگل میتواند به صفحه دسترسی داشته باشد.برای این منظور ما از Fetch as Google استفاده خواهیم کرد.
این بار ما Fetch and Render را انتخاب خواهیم کرد. بهواسطه این انتخاب Googlebot را به صفحه ارسال میکند.
به نظر میرسد گوگل این صفحه را در این زمان یافته است.
حال باید ببینیم که گوگل چگونه صفحه را رندر کرده است.
تقریباً صفحه مشابه آنچه بازدیدکنندگان آن را میبینند صفحه را رندر کرده است.
به سمت پایین اسکرول کرده،گوگل مواردی را نشان میدهد که کاربران میبینند…ولی گوگل قادر نیست بهطور کامل ان ها را مشاهده کند.
در برخی از موارد دلایل خوبی برای مسدود کردن مواردی خاص از Googlebot وجود دارد. اما گاهی این منابع مسدود شده میتواند خطاهای soft 404 منجر شود.
بااینحال 5 مورد که در تصویر مشاهده کردید به معنای مسدود شدن هستند.
درنهایت، بر روی زبانه “Fetching” کلیک کنید تا کد وضعیت HTTP زنده را مشاهده کنید.
وضعیت 200 به این معنی است که صفحه در این زمان یافت شده است و باید ایندکس شود.
نحوه رفع خطاهای دیگر
شما میتوانید همان روش دقیق را که برای «Soft 404s» استفاده کردن را برای رفع هرگونه خطایی که در آن اجرا میکنید، استفاده کنید:
صفحه را در مرورگر خود بازکنید
” Fetch and Render” بهعنوان گوگل
در مورد مسائل خاصی که سرچ کنسول گوگل به شما میگوید در مورد آنها بخوانید
وضعیت HTTP صفحه را بررسی کنید
در ادامه چند نمونه را موردبررسی قرار دادهایم:
Redirect Error
در بررسی انجامشده موردی وجود ندارد.
Crawl Error
در بررسی انجامشده هیچ مشکلی رؤیت نشد.
Server Error
خطای سرور بهصورت خودبهخود ناپدیدشده است:
نحوه رفع “هشدارها” در گزارش Index Coverage
تب ” Valid with warnings” در گزارش Index Coverage را مشاهده کنید
این بار فقط یک هشدار مشاهده میشود:که توسط robots.txt مسدود شده است.
پس چه اتفاقی میافتد؟
بیایید با هم پیدا کنیم!
سرچ کنسول گوگل به ما میگوید که صفحه توسط robots.txt مسدود شده است. بنابراین این بار باید بر روی “Test Robots.txt Blocking” کلیک کنید.
لینک بازشده ما را به تستر robots.txt در گوگل وبمستر قدیمی منتقل میکند.
به نظر میرسد این URL توسط robots.txt مسدود شده است.
خوب، اگر شما میخواهید صفحهنمایش داده شود، باید آن را از Robots.txt بازکنید.
اما اگر شما نمیخواهید آن را ایندکس کنید، شما دو گزینه دارید:
- برچسب “noindex، follow” را به صفحه اضافه کنید. و آن را از robots.txt خارج کنید.
- با استفاده از URL Removal Tool، صفحه را از بین ببرید.
نحوه استفاده از ابزار حذف URL در کنسول جستجو
URL Removal Tool یکراه سریع و آسان برای حذف ایندکس صفحات از گوگل است.
بر روی « Google Index » در نوار کناری گوگل وبمستر قدیمی کلیک کنید. سپس روی ” Remove URLs ” کلیک کنید.
سپس، URL که میخواهید حذف شود، وارد کنید:
سپس روی “Submit Request” کلیک کنید.
صفحات فهرست شده را برای مسائل احتمالی بررسی کنید
بر روی تب « Valid» کلیک کنید
به ما تعداد صفحات نمایش دادهشده در گوگل را نشان میدهد.
در این تب باید به دو موردتوجه کنید:
کاهش (یا افزایش) غیرمنتظره صفحات ایندکس شده
توجه داشته باشید کاهش ناگهانی در تعداد صفحات ایندکس شده میتواند نشانه اشتباهی ناخواسته باشد:
شاید یک دسته از صفحات Googlebot را مسدود کنند.
یا شاید شما یک برچسب noindex را بهاشتباه اضافه کنید
درهرصورت:
بهاستثنای اینکه شما عمداً یک دسته از صفحات را حذف کنید.باید این قسمت را موردبررسی قرار دهید.
برعکس این اتفاق:
اگر متوجه افزایش ناگهانی صفحات ایندکس شده باشید چه؟بازهم از نشانهای اشتباه خبر میدهد.
(بهعنوانمثال، شاید شما یک دسته از صفحاتی را که باید مسدود شده باشند را، غیرفعال کنید).
تعداد غیرمنتظرهای از صفحات ایندکس شده
در حال حاضر 41 پست در موردمطالعه ما وجود دارد.
بنابراین هنگامیکه گزارش ” Valid ” را در Index Coverage ، مشاهده میکنیم انتظار داریم که در مورد بسیاری از صفحات نمایش داده شود.
اما اگر نمودار بالاتر از 41 باشد؟ یک مشکلی وجود دارد و ما باید آن را اصلاح کنیم.
و چیزی که مشاهده میکنیم:
پس جای نگرانی وجود ندارد.
مطمئن شوید مواردی که مسدود و محدودشدهاند در همان حالت قرار داشته باشند
دلایل زیادی برای حذف یک صفحه از گوگل وجود دارد.
شاید اینیک صفحه ورود به سیستم است.
شاید این صفحه حاوی مطالب تکراری باشد.
یا شاید صفحه کم کیفیت باشد.
توجه:هنگامیکه ما از صفحه کم کیفیت صحبت میکنیم،منظور ما این نیست که صفحه اسپم است.بلکه ممکن است این صفحه برای کاربران مفید باشد ولی برای موتورهای جستجو نه.
شما حتماً میخواهید مطمئن شوید که گوگل صفحاتی را که میخواهید بهصورت ایندکس شده حذف کنید.
در این مورد، ما تعداد زیادی از صفحات حذفشده راداریم …
و اگر شما به پایین صفحه مراجعه کنید، لیستی از دلایلی که هر صفحه از ایندکس گوگل حذف میشود، دریافت میکنید.
Page with redirect
صفحه به یک URL دیگر هدایت میشود.
Alternate page with proper canonical tag
گوگل یک نسخه جایگزین این صفحه را در جای دیگری یافت.
Crawl Anomaly
میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که نیاز به بررسی دقیقتری دارد.
Crawled – currently not indexed
اینها صفحاتی هستند که توسط بات های گوگل بررسیشدهاند ، اما (به دلایلی) ایندکس نشدهاند.
گوگل دلیل قابل استنادی برای نشان دادن صفحه شما به شما نمیدهد.
Submitted URL not selected as Canonical
گوگل به شما میگوید:
“این صفحه دارای محتوای مشابه با مجموعهای از صفحات دیگر است. اما ما فکر میکنید که URL دیگر بهتر است “
بنابراین آنها این صفحه را از ایندکس حذف کردهاند.
Blocked by robots.txt
این صفحاتی هستند که توسط robots.txt مسدود شدهاند.
Duplicate page without canonical tag
این صفحه بخشی از مجموعهای از صفحات تکراری است و شامل یک نشانی اینترنتی نیست.
Discovered – currently not indexed
این صفحات توسط کراولر های گوگل بررسیشده ، اما هنوز رتبه دهی نشده است.
Excluded by ‘noindex’ tag
به صفحاتی که تگ noindex را دادهاید بهخوبی کار خود را انجام میدهند.
مواردی که جز بهجز بررسی کردیم گزارش ابزار قدرتمند Index coverage است.
بررسی گزارشهای HTML Improvements
ابزار HTML Improvement در سرچ کنسول گوگل به شما مشکلاتی که گوگل هنگام دسترسی و بررسی سایت شما کشف میکند را نمایش میدهد.ما به شما توصیه میکنیم تا صفحهی HTML Improvements در گوگل وبمستر را مشاهده کنید تا بتوانید تغییراتی که درنتیجهی آن رتبه سایت شما بهبود مییابد را انجام دهید. این مشکلات مانع از دسترسی و بررسی سایت شما توسط رباتهای گوگل نمیشود ولی حل آنها باعث میشود که کاربران تجربهی بهتری نسبت به استفاده از سایت شما داشته باشند و به افزایش میزان بازدیدکنندگان سایت شما کمک میکند.برای مثال عنوان و توضیحات متا میتوانند در صفحهی نمایش نتایج گوگل به نمایش گذاشته شوند و یک متن مفید و توصیفی میتواند به افزایش ورود کاربران به سایت شما کمک کند.
اطلاعات موجود در صفحهی HTML Improvement در گوگل وبمستر
مشکلات موجود در عنوان :از قبیل مشکلاتی که در تگ عنوان وجود دارد مثل صفحاتی با عنوانهای تکراری و یا جاافتاده.
مشکلات موجود در توضیحات متا :شامل توضیحات تکراری متا و توضیحات گیجکننده
محتوای غیرقابلبررسی :صفحاتی شامل محتوای غیرقابلبررسی مثل فایلهای رسانهای غنی،عکسها و ویدئو
ازآنجاکه گوگل همیشه سعی دارد تا اطلاعات جامعتری از سایت را به شما ارائه دهد، بنابراین اطلاعات موجود در صفحهی html improvement ممکن است لحظهبهلحظه تغییر کند.
شما میتوانید این اطلاعات را در این بخش سرچ کنسول گوگل مشاهده کنید:
Search Console > Search Appearance > HTML Improvements
دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر به کمک ابزار Search Performance
یکی از کاربردیترین و تأثیرگذارترین ابزارهای گوگل وبمستر بخش Search Analytics است که به کمک ان قادر بودید جایگاه سایت در کلمات کلیدی مختلف و میزان جستجوی ماهانه و روزانه این کلمات را به دست آورید. در نسخه جدید ابزاری بانام Search Performance معرفیشده که عملاً نسخه جهشیافتهای از همان ابزار Search Analytics با ظاهری زیباتر و کارایی بهتر است.
مهمترین تغییر گوگل سرچ کنسول در این بخش اضافه کردن بازههای زمانی طولانیتر و ابزارهای گزارشگیری دقیقتر است. در نسخه پیشین شما تنها اطلاعات و دادههای جمعآوریشده طی 90 روز گذشته را در اختیار داشتید
اما اکنون بهواسطه نسخه جدید گوگل وبمستر قادر هستید اطلاعات و دادههای جمعآوریشده 16 ماه گذشته را در دسترس داشته باشید.
برای یک متخصص سئو و بهینهسازی سایت این آمار بسیار ارزشمند خواهد بود.
چگونه CTR سایت را به کمک ابزار Performance افزایش دهیم؟
همانطور که میدانیم CTR یکی از عوامل مهم در رتبهبندی گوگل است.
اما سؤال ما این است:
چگونه میتوان CTR یا نرخ کلیک بهبود بخشید؟
صفحاتی که کمترین CTR رادارند را پیدا کنید
برای شروع، تبهای ” Average CTR ” و ” Average Position” را برجسته کنید:
شما میخواهید بر روی صفحاتی که رتبه 5 یا پایینتر دارند تمرکز کنید … و CTR پایینی دارند
برای انجام این کار، روی دکمه فیلتر کلیک کرده و کادر « Position» را بررسی کنید.
اکنون یک جعبه فیلتر در بالای دادهها مشاهده خواهید کرد. بنابراین ما میتوانیم پیش برویم و این را به ” greater than” 4.9 تنظیم کنیم.
حال شما یک لیست از رتبهبندی صفحات رادارید.
با توجه به Advanced Web Ranking ، موقعیت # 5 در گوگل باید CTR حدود 4.35٪ را دریافت کند:
بهاینترتیب میتوانید روی صفحاتی که عملکرد نامناسبی دارند تمرکز کنید.
بنابراین دوباره دکمه فیلتر را کلیک کنید و جعبه “CTR” را بررسی کنید.
سپس فیلتر CTR را به ” Smaller than ” 4.35 تنظیم کنید.
فهرستی از کلمات کلیدی که رتبه 5 یا پایینتر دارند و CTR کمتر از 4.35٪ است.
بهعبارتدیگر:
کلمات کلیدی شما میتوانید از ترافیک بیشتر دریافت کنید
ما فقط باید CTR خود را افزایش دهیم.
بنابراین:
بیایید ببینیم آیا میتوانیم یک کلمه کلیدی با CTR کمتر از حد انتظار داشته باشیم.
1،504 نمایش و تنها 44 کلیک …
اکنونکه یک کلمه کلیدی را با یک CTR بد به دست آوریم، وقت آن است که همهچیز را عوض کنیم.
صفحه را پیدا کنید
سپس میخواهید مشاهده کنید کلمه کلیدی که شما در لیست پیدا کردید مربوط به کدامیک از صفحات سایت شما است.
برای انجام این کار، فقط با کوئری با CTR پایین کلیک کنید. سپس روی ” Pages” کلیک کنید:
نگاهی به تمام کلمات کلیدی صفحه نتایج جستجو
گزارش Performance میتواند به شما تمام کلمات کلیدی را که صفحه شما در آن رتبهبندی میکند، نشان دهد.
و این کار فوقالعاده آسان است.
فقط بر روی + New در نوار بالا کلیک کنید و روی page… کلیک کنید
سپس لینک صفحه موردنظر برای نمایش دادهها را وارد کنید.
شما فهرستی از کلمات کلیدی که صفحه در نتایج جستجو نمایش داده میشود را دریافت میکنید:
بهینهسازی عنوان و توضیحات متا برای بهبود CTR
محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابلرؤیت است. زمانی که سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابلمشاهده است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.
تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تأثیر زیادی بر رتبهبندی شما ازنظر گوگل خواهد داشت. هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبهبندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید سئو نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رتبهبندی رنکبرین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.
مانیتورینگ نتایج در سرچ کنسول
حداقل 10 روز صبر کنید.زیرا ممکن است چند روزی طول بکشد تا گوگل بتواند صفحه ایندکس شده را دوباره نمایش دهد.و زمانی در حدود یک هفته لازم است تا بتواند اطلاعات معنیدار صفحه جدید را دریافت کنید.
با توجه به اینکه سرچ کنسول جدید گوگل میتواند مقایسه CTR را در دو محدوده زمانی برایتان به ارمغان بیاورد خبر بسیار خوبی است
فقط کافی است روی فیلد تاریخ کلیک کنید:
محدوده تاریخ را انتخاب کنید.
درنهایت، دادهها را فیلتر کنید تا نمایش داده شوند که عبارتاند از کلمه کلیدی که در مرحله 1 پیدا کردید
همانطور که مشاهده میکند CTR ما 63.2٪ افزایشیافته است.
Schema چیست؟
Schema مجموعهای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیینشده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانهگذاری کار، تجزیهوتحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی سادهتر و مؤثرتر کرده و موتورهای جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سؤال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.
در تحقیقی که چندی پیش توسط ConversionXL انجامشده است نشان داده که استفاده از ریچ اسنیپت ها میتواند CTR را تا 35٪ افزایش دهند.
گوگل یک ابزار رایگان دارد که میتوانید به کمک آن تست دادههای ساختاری Schema را بررسی کنید.
برای دسترسی به این ابزار مسیر زیرا را دنبال کنید
” Web Tools > Testing Tools > Structured Data Testing Tool”
برای بررسی صحت عملکرد، فقط یک نشانی اینترنتی را وارد کنید و روی “Run Test” کلیک کنید:
تست و بررسی سایت موردنظر ما از طریق این ابزار خطایی در طرح ““Organization”” خود نشان داد:
برای حل این مشکل باید “name”را به Schema Markup سایت اضافه کنیم.
در تصویر مشاهده میکنید که ارور برطرف شده است.
سرچ کنسول دو راه برای پیدا کردن خطاهای schema به ما ارائه میدهد.
اما روش دوم بررسی و پیدا نمودن خطاها بهتر است زیرا تمامی خطاهای schema سایت را برایمان نمایش میدهد.
برای وارد شدن به بخش Structured Data در گوگل سرچ کنسول مسیر زیر را دنبال کنید:
Appearance > Structured Data
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید در 28 صفحه خطای “hentry” و در 2 صفحه خطای “hcard” وجود دارد.
بر روی خطاهای hentry کلیک میکنیم تا دلیل خطاها را مشاهده کنیم.
به نظر میرسد اسکیما برای ” author” در دسترس نیست.
اما در بررسی single.php قالب برخلاف گزارش گوگل است!
آیا کارکرد با اختلال مواجه است؟
برای بررسی دقیقتر ، بر روی “Test data live” کلیک کنید.
وارد بخش Structured Data Testing Tool میشوید و خواهید دید که هیچ مشکلی و خطایی وجود ندارد.
تغییرات در سرچ کنسول گوگل همچنان ادامه خواهد داشت
هنوز ابزارهای کاربردی زیادی هستند که به نسخه جدید سرچ کنسول اضافه نشده اند و اصلا دور از انتظار نیست که گوگل ابزارهای شگفت انگیز جدیدی نیز به آنها اضافه کند.
و در آخر… باعث خوشحالیست اگر نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید، و اگر احیاناً مطلبی از قلم افتاده یا خوب به آن پرداخته نشده در قسمت نظرات مطرح کنید و بگویید که کدام یک از مواردی که برایتان در این آموزش بیان کردیم برای اولین بار امتحان کردید؟
بهترین آموزشی هست که درباره سرچ کنسول خوندم.
عالی بود تمام مواردی که لازم بود در مورد سرچ کنسول جدید بدونم رو یاد گرفتم خیلی کاربردی بود
سلام ممنون از سایت خوبتون بهترین مطلبی بود که درباره سرچ کنسول خوندم و تمام موارد به صورت دقیق و ریز به ریز توضیح داده شده
عالی بود
سلام واقعا مطالبتون عالی بود.ممنون بابت توضیحات جامع.به خصوص اینکه سرچ کنسول جدید نیز توضیح داده شده است.
محتوای بسیار عالی هست. تمام موارد کاربردی در مورد سرچ کنسول گوگل بیان شده.تشکر
ممنون از نوشته مفیدتان.به من خیلی کمک کرد
سلام .من وب سایتمو با وردپرس با دموی قالبی اماده ساختم چون در گوگل وب مستر تعداد زیادی پیام ۴۰۴ دریافت کردم همگی رو به ۳۰۱ ریدایرکت کردم و مشکلم در بخش کراول ارور حل شد ولی الان وقتی توی گوگل ادرس سایتمو میزنم میبینم که صفحات مربوط به دمو هم ایندکس شده اندحدود ۲۰ صفحه .چطور میتونم اونها رو پاک کنم؟
سلام دوست عزیز،
این مقاله رو مطالعه کنید آموزش کار با ابزار Remove URLs
با تشکر فراوان مطلب فوق العاده ی بود بسیار سپاسگذارم
سلام من با این مشکل خطای اسکیما برخورد کردم و تو قسمت structured data testing tool با سه تا خطا مواجه شدم و نمیدونم چجوری رفع کنم اگه میشه راهنمایی کنید و اگه میشه بگید تا من عکس خطا رو براتون بفرستم
سلام من با این مشکل خطای اسکیما برخورد کردم و تو قسمت structured data testing tool با سه تا خطا مواجه شدم و نمیدونم چجوری رفع کنم اگه میشه راهنمایی کنید و اگه میشه بگید تا من عکس خطا رو براتون بفرستم
خطای missing : best or worst rating رو داره
بعدش هم میرم review count رو داره میگه
سلام دوست عزیز،
کد های اسکیما که در سایت قرار دادید رو بررسی کنید به نظر میرسه در داخل سایتتون محدوده ‘worstRating’ یا ‘bestRating’ رو تعریف نکردید.مقدار پیش فرض worstRating رو یک (1) باید قرار بدید و مقدار پیش فرض bestRating رو باید پنج (5) قرار بدید.
البته این نکته رو به یاد داشته باشید در صفحاتی که کد مورد نظر رو قرار دادید و برای کاربر قابل مشاهده و امتیاز دهی نیست سبب میشه از طرف گوگل manual penalty بشید
این لینک رو هم مطالعه کنید
بسیار جامع و عالی مرسی
با سپاس فراوان از مطالب ارزنده شما
ممنون از اطلاعات مفیدتون. تصاویر و مثال ها کاملاعالی و کاربردی بودن بهترین اموزش گوگل وبمستر هست که مطالعه کردم امیدوارم آموزش تصویری هم براش تهیه کنید
سلام.همیشه برای اولین بار مطالب جدید و موضوع روز رو اینجا مطالعه کردم
واقعا بهترین آموزش بودی که تابحال درباره گوگل سرچ کنسول مطالعه کردم. کارتون عالیه
من تو پخش structured data مقدار زیادی ارور زیر و دارم
Missing: author
Missing: entry-title
Missing: updated
چجوری میتونم این ارور ها رو رفع کنم رفعش کنم.
سلام دوست عزیز،
این کار صرفا نیاز به کدنویسی و البته دانش کافی برای استفاده از Schema دارد. در بخش دیدگاه ها نمیشه به طور کامل این مورد رو آموزش داد
مرسی از مطالب مفیدی که خیلی ساده می زاری
خواستم بگم که بازم ادامه بدید
کامل ترین آموزش سرچ کنسول گوگل هست به ویژه قسمت های که نسخه بتای گوگل سرچ کنسول رو توضیح داده بودید ریز جزئیات خیلی کاربردی رو گفته بودید
سلام و خسته نباشید.
من حدود 2 هفتس که نتایج سرچ کنسولم با نتایج آنالیتیک مطابقت نداره. یعنی مئلا سرچ کنسول میگه که تو یه تاریخ مشخص شما هیچ کلیکی نداشتید ولی توی انالیتیک ورودی بالا به روال قبل نشون میده و اینکه توی سرچ کنسول اطلاعاتی که میده اینه که برای کلمات مرتبط که قبلابودیم اصلا مار و نشون نمیده و فقط توی چند تا کلمه غیر مرتبط ایمپرشن داریم و اینکه توی سرچ هم ما توی نتایج به روال قبل هستیم ولی نتایج سرچ کنسول چیز دیگه ای هست. میخواستم بدونم بنظرتون مشکل از کجاست
سلام دوست عزیز،
اختلاف بین داده های سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که بیان آن ها در دیدگاه ها مقدور نیست.خود گوگل در این لینک به طور کامل دلایل عدم مطابقت داده ها رو بیان کرده که میتونید مطالعه کنید.
سلام بسیار مقاله ی کاملی بود راجب سرچ کنسول قدیمی در داشبورد من ۲۳ تا ایندکس شده دارم ولی دراستاتوس ایندکسم توتال ایندکس صفر هس دلیلش چیه؟؟
سلام بهترین مطلب در مورد گوگل کنسول همینه…
ممنونم از شما بسیار جامع و کامل بود همینطور به سادگی با مثال عملی توضیح دادید
با سلام
ممنون از روان بودن آموزشتون خیلی جالب و جذاب بود.
سلام اقای نوری من سایتم رو در سرچ کنسول مطابق مطالبی که گفتید ثبت کردم اما برای قسمت HTML Improvements و چند قسمت دیگر عبارت no data avilable رو نمایش میده می خواستم بدونم به چه علتی ممکنه این طور باشه و راه حلش چیه؟
سلام دوست عزیز،
در این مورد به این بستگی دارد که در کدام قسمت پیام نمایش داده شود.و اصلا مشکلی نیست که درصدد حل آن باشید در برخی از موارد نیاز به سپری شدن زمانی است تا راهنمایی و دیتای برای شما در سرچ کنسول نمایش داده شود.
سلام ممنون از این همه وقت و انرژی که گذاشتید. پر از نکات فنی و بدرد بخور
ممنون از شما دوست عزیز ارور Crawl anomaly رو چطور برطرف کنیم؟
سلام دوست عزیز این خطا به خاطر دلایل مختلفی ایجاد میشه و نیاز به بررسی دقیق و دسترسی یه سرچ کنسول هست.
خوب بود ولی یکم ترجمه متن در آخر مقاله نامفهوم بود
امکانش هست pdf این مقاله قرار بدید تا بتونم پرینت بگیرم برای خواندن؟
این مقاله سایتتون به صورت خیلی کامل سرچ کنسول تشریح کرده.کارتون عالیه
خیلی آموزش کامل و جامعی بود
سلام خسته نباشید. 3 سوال داشتم و جوابش خیلی برام مهمه خواهش میکنم هرچی میتونید زودتر جواب بدید خیلی ممنون میشم.
1- من یک دامنه دارم و چندین ساب دامنه برای این دامنه. اگر تعدادی از ساب دامین های این دامنه رو بر روی یک حساب گوگل وبمستر تولز ثبت کنم و تعدادی رو بر روی یک حساب دیگه (یعنی یک جیمیل دیگه) ثبت کنم، اشکال داره؟ چون شنیدم قانون گوگل اینه که تمام ساب دامین های یک دامین باید بر روی یک اکانت گوگل ثبت بشن.
2- در هر اکانت گوگل وبمستر تولز روزی چند سایت میشه ثبت کرد؟ آیا محدودیت داره؟
3- راهی هست بشه ساب دامین های یک دامنه رو در گوگل ثبت نکرد و فقط دامنه اصلی رو ثبت کرد و ساب دامین هارو در قالب نقشه سایت برای دامنه اصلی معرفی کرد؟
سلام
1.امکان ثبت ساب دامین با آدرس جی میل دیگری وجود داره و این کار هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
2.با هر اکانت قادر هستید تا 100 آدرس یا سایت را مدیریت کنید.
3.برای مدیریت زیردامنه ها بهتر است به صورت یک property مجزا آنها را ثبت و مدیریت کنید.
سلام: با تمام وجود سپاسگزارم… امروز با اطلاعات شما سایتم رو در سرچ کنسول گوگل ثبت کردم… روز شاد و پر نشاطی داشته باشید
سلام من سایتم را بدون دبلیو ثبت کردم ولی شما گفتید هم با http va https ثبت کنید من نمیدونم متوجه شدم درست یا نه ولی من به این شکل ثبت کردم ببینید درسته http://www.uorsite
و دامنه اصلی https://uorsite این درسته الان ؟
2- یک خطای برای من اومده درکنسول گوگل گفته دامنه را بدون http و https ثبت بکنم آیا اینکارا بکنم ؟
خیلی ممنون میشم پاسخ سوال هامو بدید باتشکر فراوان
سلام دوست عزیز،
قبل از تعیین دامنه اصلی باید هر دو آدرس با www و بدون آن را به صورت مستقل در پنل سرچ کنسول گوگل ثبت و تایید هویت کنید.
در صورتی که از گواهی ssl استفاده می کنید شما سایتتون رو به 4 مدل با http و https و با www و بدون www ثبت کنید. (اگر از ssl استفاده نمی کنید با http رو با www و بدون www ثبت کنید.) و یکی از این ها رو به عنوان دامنه اصلی سایت یا Preferred Domain انتخاب کنید.
سلام. یه سوال داشتم اینکه گزینه fetch as google در سرچ کنسول جدید، در کجا قرار داره؟
با سلام
برای معرفی صفحات جدید به گوگل و یا مشاهده وضعیت ایندکس آنها میتونید از ابزار URL Inspection در پنل جدید سرچ کنسول استفاده کنید.
با عر ض درود و سلام
ممنون از سایت بسیار مفیدتون. بنده سایت فروشگاهی دارم و میخواهم دامنه اصلی سایت رو مشخص کنم. با توجه به نوع سایت بنده شما کدام یک را برای سایت من مفید میدونید؟ ثبت دامنه با WWW یا بدون WWW
سلام دوست عزیز
این موضوع به هیچ عنوان بستگی به نوع سایت ندارد.ولی ما همیشه آدرس های بدون www را انتخاب می کنیم
سلام و عرض ادب
یک سوال داشتم ممنون میشم حتما جواب بدید.
سایت من بصورت اختصاصی با php نوشته شده.
سایت من ساب دامین های زیادی داره که بصورت wildcard ایجاد کردم. ساختار آدرس پست های ساب دامین های من بصورت زیر هستند:
http:// sub1.domin .ir/sub1/ 22490/html
که البته بصورت زیر هم قابلیت دسترسی بهشون هست.
http:// domin .ir/sub1/ 22490/html
اگه بخوام تک تک ساب دامین ها رو جداگونه در کنسول سرچ گوگل ثبت کنم خیلی برام مشکله. راهی هست که فقط دامنه اصلی یعنی http:// domin .ir رو ثبت کنم و در همین حساب به طریقی ساب دامین هارو هم معرفی کنم؟
سلام دوست عزیز،
بر خلاف نسخه قدیمی در نسخه جدید کنسول جستجوی گوگل قابلیت بسیار کاربردی در اختیار کاربران قرار داده شده که می تونند با ثبت یک دامین تمامی ساب دامین ها رو به صورت خودکار ثبت کنند و دیگر نیازی به ثبت جداگانه ساب دامین ها نباشه.
فقط کافیه در کنسول جستجوی جدید گوگل در سمت چپ صفحه بر روی منوی دراپ داون add prpoerty کلیک کنید و در پنجره باز شده دو گزینه پیش روی شماست که گزینه سمت چپ یعنی domain را انتخاب کنید و مراحل رو طی کنید.
برای اطلاعات بیشتر هم می تونید این لینک Add a website property رو مطالعه کنید
و آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
سلام این دو گزینه جدید هنگام ورود به سرچ کنسول چیه؟
http: //s8.picofile .com/ file/ 8358978868 /IMG_20190430_000907_736 .jpg
میخام ادرسمو ثبت کنم نمیدونم کدوم قسمته
ممنون میشم توضیح بدین
سلام
مقاله اموزش ثبت سایت در گوگل رو مطالعه کنید هر دو گزینه به طور کامل توضیح داده شد.
ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود
عالی بود متشکرم
سلام و خسته نباشید.من مطابق با این اموزش سایتم رو در سرچ کنسول ثبت کردم.همه نقشه سایتم به درستی ایندکس شده به جز صفحه محصولم .و صفحه محصول ارور url is on google but has issues میده و 4 تا وارنینگ هم داره no global identifier provide و سه تاش هم missing feild aggregaterating-missing feild reviw-missing feild brand–لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجا هست؟
سلام
این پیام ها مربوط به نشانه گذاری استاندارد در صفحه محصول است. البته مواردی که شما اعلام کردید الزامی نیست و سبب عدم درک گوگل از صفحه نخواهد شد ولی کامل کردن همه بخش ها شانس شما را برای نمایش بهتر در نتایج جستجو راافزایش میدهد.
با سلام من این خطا رو در سرچ کنسول فقط در بخش Legacy tools and reports دارم مشکل از کجاست ؟ آیا این خطا برای تحریم های گوگلِ !!! چون دامنه ی من هم ir هستش، و اینکه این مشکل رو چطور میشه حل کرد ؟
ممنون از سایت خوبتون.
Legacy reports and tools are not available for domain properties
ساعت پرواز قرن مجری انواع تور های مسافرتی
https:// www .saatparvaz .com/
سلام
وقتتون بخیر
در قسمت “URL Inspection” سرچ کنسول ارور زیر برای URLهای سایتم نمایش داده میشه.
URL is on Google, but has issues
It can appear in Google Search results (if not subject to a manual action or removal request). However, some issues prevent it from being eligible for all enhancements. Learn more
و اخیرا هم سایتم افت کرده. و هرچه تلاش میکنم به جایگاه قبلی برگرده، پیشرفت خیلی کمی داشته.
لطفا راهنمایی بفرمایید چطور این ارور رو برطرف کنیم.
با تشکر از مطالب خوبتون
بسیار عالی بود ممنون بابت مطالب تون
سلام باتشکر از وبسایت مفیدتون
درباره جذب ترافیک بیشتر از طریق گوگل سرچ چه راهنمایی ای میفرمایید؟
سلام من یک مشکلی دارم. در قسمت کوئری یا صفحاتی که در سرچ گنسول سایتم نمایش میده، بیشترین بازخوردها و کلیک ها برای صفحاتی هستند که اون ادرس اصلا در سایت من وجود ندارند و وقتی روشون کلیک میکنم ارور 404 میده.( البته تو بخش ارورها اونجا مشکلی نیست). باید چیکار کنم؟
سلام احتمالا شما موقع نصب قالب تون صفحات اضافی رو حذف نکردیدن و بعد که ایندکس شدند اونارو حذف کردین واسه همین خطا 404 رو دارین
باید از قسمت صفحات در وبمسترتولزتون اونارو ریدایرکت کنید
با سلام
تشکر بابت وبسایت مفیدتون