گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، پلتفرمی تحلیلگر است که دادهها را جمعآوری نموده و سپس آنها را تبدیل به گزارشهایی مفید و کاربردی میکند. این ابزار قدرتمند میتواند اطلاعات جامعی درزمینهٔ ترافیک ورودی در دسترس مدیران یک سایت قرار دهد. اطلاعاتی که میتواند پایه و اساس یک سایت در بهینهسازی و پیشرفت آن باشد.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار میکند؟
برای مانیتورینگ یک سایت ابتدا ضروری است یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید. (در ادامه نحوه نصب و راهاندازی گوگل آنالیز را توضیح خواهیم داد.) سپس یک قطعه کد جاوا اسکریپت رصد کننده صفحات سایتتان را دریافت میکنید باید این کد را به صفحات وبسایتتان اضافه کنید. بعدازآن هر بار که یک کاربر از صفحات سایت شما بازدید کند کد جاوا اسکریپتی که به آن اشاره کردیم در رابطه با شیوه تعامل کاربر با هر صفحه از سایت اطلاعاتی را گردآوری میکند. البته هویت هر کاربر ناشناس باقی خواهد ماند و فقط نحوه استفاده او از سایت زیر نظر گرفته میشود.
برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را در نظر بگیریم، گوگل آنالیتیکس میتواند آشکار کند چه تعداد کاربر از صفحهی مرتبط به “موبایل و لوازم جانبی” بازدید کردهاند و چه تعداد کاربر نیز از صفحه مربوط به” لوازمآرایشی” بازدید داشتهاند. یا در مثال دیگر با دنبال کردن تعداد کاربرانی که به صفحه تائید خرید رسیدهاند میتوان مشخص کرد که چند کاربر اقدام به خرید حافظه SSD کردهاند.
کد رصد کنندهی گوگل آنالیتیکس از طریق مرورگر دادههای کامل دیگری را نیز در مورد کاربرانی جمعآوری میکنند که به فروشگاه اینترنتی دیجی کالا مراجعه کردهاند. ازجمله ای این دادهها میتوان به زبانی که مرورگر هر بازدیدکننده بر روی آن تنظیم بوده است، انواع مرورگر (مانند اپرا، فایرفاکس, کروم و…) دستگاهی که از آن استفاده میکرده و سیستمعامل مورداستفاده اشاره نمود.
منابع “ترافیک دریافتی” نیز از دیگر اطلاعاتی است که برای شما جمعآوری میشود؛ این جمله به آن معناست که میتوانید بفهمید کاربران به چه شکل به سایتتان هدایتشدهاند. این اتفاق گاه از طریق موتورهای جستجو، گاه از طریق کلیک کاربر روی یک بنر تبلیغاتی و گاه بهوسیله کمپینهای بازاریابی مبتنی بر ایمیل رخ میدهد. فراموش نکنید هر بار که صفحهای روی کامپیوتر فردی بارگذاری میشود، کدهای رصد کننده به گردآوری داده پرداخته و اطلاعات مربوط به تعامل کاربران با سایت را بهروزرسانی میکنند.
گوگل آنالیتیکس اطلاعات جمعآوریشده از فعالیتهای کاربران را در بازههای زمانی گروهبندی میکند که «Session» نامیده میشوند. یک Session از لحظهای شروع میشود که یک کاربر از یک صفحه سایت بازدید میکند که در آن کد رصد کننده گوگل آنالیتیکس تعبیهشده است. هر Session پس از ۳۰ دقیقه عدم فعالیت بازدیدکننده پایان مییابد و پس از خاتمه یافتن Session اگر فرد دوباره به همان نوع صفحهای رجوع کند که قبلاً اشاره شد، یک Session تازه آغاز خواهد شد.
پروسه پردازشها و ایجاد گزارشها در گوگل آنالیتیکس
هنگامی کد رصد کننده اطلاعات را گردآوری کرد، آنها را در ساختار بستههای اطلاعاتی به گوگل آنالیتیکس ارسال میکند تا پس از پردازش بدل به گزارشها شوند. آنالیتیکس اطلاعات بهدستآمده را پردازش و جمعبندی کرده و سپس آنها را بر اساس ملاکهای معینی مانند اینکه یک کاربر از تلفن هوشمند استفاده میکرده یا کامپیوتر رومیزی و یا اینکه مرورگر وب او چه بوده مرتب میکند.
باید این را هم خاطرنشان کرد که در بخش تنظیمات ابزار گوگل آنالیتیکس گزینههایی وجود دارند که با آنها میتوانید تعیین کنید اطلاعات به شکلی سفارشیشده که برای شما مفیدتر است پردازش شوند.
برای مثال شاید بخواهید فیلتری را اعمال کنید که باعث شود از میان اطلاعات گردآوریشده اطلاعات مرتبط به ترافیک داخلی شرکت خود حذف گردد، یا اطلاعات مربوط به فعالیت کاربران کشورها و مناطق جغرافیایی نادیده گرفته شوند که برای کسبوکارتان اهمیتی ندارند.
نحوه ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس
ابتدا شما به یک حساب گوگل نیاز دارید. اگر که شما از قبل یک حساب (برای سایر سرویسهای این شرکت از قبیل Gmail) دارید میتوانید از آن برای راهاندازی حساب گوگل آنالیز خود استفاده کنید
درصورتیکه حساب گوگل ندارید و میخواهید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید، به آدرس analytics.google.com مراجعه کنید و روی گزینهی “ایجاد اشتراک” (Create Account) کلیک کنید. یا اینکه در باکس موجود ایمیل خود را وارد کرده و سپس روی دکمه Next کلیک کنید.
پس از کلیک بر روی دکمهی Next کلمهی عبور خود را وارد کنید.
در مرحله بعدی میتوانید مراحلی را ببینید که پیش از شروع استفاده از گوگل آنالیتیکس باید آنها را طی کنید. در کادر سمت چپروی دکمهی Sing up کلیک نمایید تا به مرحلهی بعدی هدایت شوید.
در صفحه بعدی گوگل آنالیتیکس ابتدا از شما میخواهد مشخص کنید، که قصد سایت یا یک اپلیکیشن موبایل را مانیتورینگ کنید. اگر شما هدفتان این است که یک سایت را رصد کنید لازم نیست کار خاصی انجام دهید زیرا گزینه سایت بهصورت پیشفرض اعمالشده است. سپس باید در قسمت «نام اشتراک» (account name) موردنظرتان را وارد کنید.
بعد از نامگذاری حساب کاربری میتوانید اولین زیرمجموعه یا Property را در گوگل آنالیتیکس تان را وضع کنید؛ در بخش Setting up your property و در کادر Website Name نام نخستین زیرمجموعه اکانت، که میتواند برگرفته از نام وبسایتتان باشد را وارد کنید.
در کادر بعدی آدرس سایت خود را ثبت کنید و بعد از منوی Industry Category گزینهای را انتخاب کنید که به حوزه فعالیت سایت یا ای پی که بنا دارید آن را با گوگل آنالیتیکس رصد کنید مربوط است. این کار باعث میشود گوگل آنالیتیکس قادر باشد گزارشها و آمارهای کلی دقیقتری را درباره دستهبندی حوزهای ایجاد کند که سایت یا کسبوکار شما در آن فعالیت دارد.
برای انتخاب دستهبندی حوزهای مرتبط کافی ست در منویی که پیشتر اشاره شد روی گزینهی Select One کلیک کرده و سپس یک گزینهی مناسب را انتخاب کنید، برای مثال یک فروشگاه آنلاین بهاحتمالزیاد دستهبندی موضوعی “Shopping” یا فروشگاه مناسب شمرده میشود.
همچنین این امکان وجود دارد که از طریق منوی “Reporting Time Zone” تعیین کنید گزارشهای حساب کاربری شما بر اساس کدام منطقهی زمانی (که احتمالاً ایران و +3:30 Tehran است) تنظیم شوند.
اگر اندکی به سمت پایینتر اسکرول کنید، میتوانید گزینههایی را مشاهده کنید که مربوط به اشتراکگذاری اطلاعات اکانت شما با گوگل و موارد دیگری ازایندست هستند. با این کار به گوگل کمک خواهید کرد تا سرویسهای خود را در جهت خدمت به کاربران بهبود دهد. توصیه میکنیم در حال حاضر این گزینهها را علامت خورده باقی بگذارید و سپس بامطالعهی دقیق آنها تصمیم بگیرید که کدامیک را فعال و کدامیک را غیرفعال کنید.
برای اینکه کد جاوا اسکریپت اختصاصی مانیتور کننده صفحات وبسایتتان را دریافت کنید، باید در بخش پایین صفحه بر روی «Get Tracking ID کلیک کنید. قبل از دریافت کد لازم است با شرایط استفاده از سرویس گوگل موافقت کنید که این کار از طریق کلیک روی دکمهی «I Accept» صورت میگیرد.
در صفحه بعد کد جاوا اسکریپت را دریافت میکنید که باید این کد را به صفحات سایت خود اضافه کنید. با اضافه شدن کد به صفحات سایت گوگل آنالیتیکس میتواند تا رفتارهای کاربران شمارا رصد کرده و اطلاعات مرتبط به این رفتارها را در حساب کاربری شما جمعآوری کند.
حال زمان آن فرا رسیده است که کد جاوا اسکریپت گوگل آنالیتیکس را در میان کدهای HTML تمامی صفحات سایت خود اضافه کنیم.
اگر کدهای رصد کننده آنالیتیکس را بهصورت دستی در بین کدهای HTML صفحات سایت خود اضافه میکنید، لازم به ذکر است باید آنها را پیش از تگ </head> وارد کنید. این کار سبب میشود رصد رفتارهای کاربر از همان لحظات ابتدایی بارگذاری صفحه روی مرورگر او آغاز شود.
مدتی (نزدیک به یک روز) به طول میانجامد تا گوگل بتواند اطلاعات کافی را از سایت شما گردآوری کند و آنها را در گوگل آنالیز نمایش دهد. اما شما همچنان به اطلاعات لحظهای (Real-Time) دسترسی خواهید داشت و میتوانید ببینید که در لحظه چند نفر در وبسایت شما حضور دارند، از چه صفحاتی بازدید میکنند و البته، از چه طریقی شمارا پیداکردهاند
چنان چه دوباره نیاز به استفاده از کد جاوا اسکریپت حساب کاربری خود داشتید باید به بخش Admin بروید و از ستون Property گزینهی Tracking info را کلیک و از زیر منویی که باز میشود Tracking Code را انتخاب نمایید.
پلاگین Page Analytics برای مرورگر کروم
با توجه به اینکه با موفقیت گوگل آنالیتیک را بر روی سایت خود نصب و راهاندازی کردهاید، دیگر قادر خواهید بود اطلاعات تحلیلی متعددی را بهواسطه این سرویس دریافت کنید و با توجه به این دادهها سایت خود را به بهترین نحو برای کاربران بهینهسازی کنید. اما بد نیست بدانید که گوگل در کنار آنالیز، یک پلاگین کروم بینظیر در زمینه تحلیل هم بهرایگان در دسترس وبمسترها قرار داده که توصیه میکنیم آن را از دست ندهید. این افزونه Page Analytics نام دارد و با بهرهجویی از آن، شما با ورود به سایت خود دادههای تحلیلی متعددی را دریافت خواهید نمود.
آشنایی با مفهوم شاخصهای مختلف گوگل آنالیتیکس
زمان آن فرارسیده که نحوه استفاده از این ابزار کاربری را یاد بگیرید. پیش از آنکه شروع کنیم و وارد جزئیات شویم، ضروریست که شما بامعنای کلمات و عبارات کلیدی برای استفاده از این ابزار آشنا شوید.
ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (یا دایمنشن) یکی از خصوصیات و ویژگیهای آشکار سایت یا اپلیکیشن موبایل است که میتواند مقادیر مختلفی را بپذیرد. نوع مرورگر، صفحه خروج کاربر از سایت، صفحات مورد بازدید و زمان حضور کاربر در سایت از نمونه ابعادی هستند که در گوگل آنالیتیک وجود دارد.
- متریکها (Metrics): متریکها درواقع ویژگیهای درونی یک دایمنشن هستند که میتوانند بهصورت مجموع یا نرخ اندازهگیری شوند. برای مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه یا میانگین زمانی که کاربران در سایت گذراندهاند.
- دورهها (Sessions): دوره به مدتزمانی گفته میشود که کاربر بهصورت فعال با سایت، اپلیکیشن موبایل یا سایر رسانههای شما در ارتباط است.
- کاربران (Users): به تعداد کل کاربرانی اشاره دارد که در یک بازهی زمانی مشخص به سایت مراجعه کردهاند.
- بازدیدکنندگان (Visitors): کاربرانی که به وبسایت شما سرزدهاند. اینها به دودسته بازدیدکنندگان جدید (New Visitor) و بازدیدکنندگان تکراری (Returning Visitors) تقسیم میشوند. بازدیدکنندگان تکراری، کاربرانی کسانی هستند که قبلا یک دوره را در سایت شما گذراندهاند.
- بازدید صفحات (Pageviews): نشان میدهد در یک بازه زمانی معین کاربران چه تعداد از صفحات سایت شما که در آنها کد رصد کننده گوگل آنالیتیکس قرار داشته است را بارگذاری و مشاهده کردهاند.
- صفحات/دورهها (Pages/Sessions): صفحات/دورهها به میانگین تعداد صفحاتی گفته میشود که در طی یک دورهدیده میشود. بازدیدهای تکراری از یک صفحه نیز در این مورد حساب میشود.
- میانگین زمان دوره (Avg. Session Duration): میانگین زمانی است که دورههای استفاده کاربران به طول کشیده است.
- بانس ریت (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از سایت شمارا مشاهده کردهاند.
- دورههای جدید (New Sessions): یک تخمین از تعداد بازدیدهایی است که برای اولین بار و توسط کاربران جدید صورت میگیرند. دلیل تخمینی بودن این درصد این است که امکان دارد کاربر با یک آی پی جدید به سایت شما وارد شود.
- اهداف (Goals): شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس اهدافی برای خود تعیین کنید. این کار به شما اجازه میدهد که میزان موفقیت سایت خود را اندازهگیری کنید و ببینید که چند درصد از کاربران یک فرآیند مشخص که برای شما مهم است را در سایت طی میکنند.
- تبدیلها (Conversions): تبدیلها زمانی صورت میگیرند که یک کاربر اهداف شمارا عملی میکند و درنتیجه تبدیل به یک کاربر ثابت یا مشتری شما شود. مثلا وقتی یک کاربر در وبسایت شما ثبتنام میکند یا یک خرید را انجام میدهد.
- کمپینها (Campaigns): کمپینها به شما اجازه میدهد که فاکتورهای شخصی خود را برای هر صفحهای که دوست دارید اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود به دست آورید.
- جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشی است که کاربران خود را به دست آوردهاید. مثلاً ممکن است طریقه جذب یک کاربر، موتور جستجوی گوگل باشد.
- رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران به شما اجازه میدهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنها تغییر دهید و آن را بهینه نمایید.
منوی اصلی
در بالای صفحه گوگل آنالیتیک خود میتوانید یک منوی ساده را ببینید و بین گزینههای آن جابجا شوید.
- خانه (Home): صفحه اصلی است که در آن اطلاعات جامعی در مورد تمام سایتها و اپلیکیشن موبایل خود دریافت میکنید.
- گزارش (Reports): اطلاعات یک سایت یا اپلیکیشن مشخص را در دسترس شما میگذارد.
- شخصیسازی (Customization): شمارا قادر میسازد گزارشهایی شخصی با دایمنشنها و متریکهای موردنظر خود را ایجاد کنید.
- مدیریت (Admin): برای انجام تنظیمات مدیریتی حساب و همچنین دسترسی دادن به افراد دیگر کاربرد دارد.
از طریق بخش سمت راست منو نیز قادر هستید سایت یا اپلیکیشن که میخواهید دادههای آن را در صفحه گزارش مشاهده کنید را انتخاب نمایید. ما در این مطلب به بررسی دو بخش اول یعنی صفحه اصلی و گزارش خواهیم پرداخت.
تنظیم زمان
شما قادر هستید بهوسیله تقویمی که در سمت راست صفحه قرار دارد بازه زمانی موردنظر خود را برای مشاهده اطلاعات تعیین کنید.
همچنین امکان سنجش دو بازه زمانی مختلف نیز وجود دارد با انتخاب گزینه مقایسه، اطلاعات دادهشده بهصورت مقایسهای از دو بازه زمانی درمیآید و سرانجام میتوانید مشاهده کنید که کدام متریکها در بازه زمانی دوم پیشرفت یا پسرفت داشتهاند.
صفحه خانه
شما با ورود بهحساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس به صفحه اصلی هدایت خواهید شد. در این صفحه فهرستی از سایتهایی را مشاهده میکنید که بهحساب خود متصل کردهاید. این لیست همچنین یک سری اطلاعات و آمار کلی را در مورد این سایتها به شما میدهد که شامل تعداد دورهها (Sessions)، میانگین زمان دورهها (Avg. Session Duration)، نرخ پرش (Bounce Rate) و نرخ تبدیل برای اهداف (Goal Conversion Rate) میشود. شما در این صفحه میتوانید در بین دامنهها و اپلیکیشن ها خود جستجو کنید و در صورت نیاز، دامنهها و اپلیکیشن مهم را ستارهدار کنید تا دسترسی به آنها آسانتر شود.
اینک سایت یا اپلیکیشن را که در مورد آن اطلاعات بیشتر میخواهید را انتخاب کنید تا وارد صفحه گزارش گوگل آنالیتیک شوید.
گزارش گوگل آنالیتیکس (Reporting)
قسمت گزارش به شما این امکان را میدهد تا اطلاعات دقیقی در مورد مخاطبان خود دریافت کنید. بر روی منوی سمت چپ، شما با یک گزینه جستجو روبرو هستید تا به دنبال گزارشهای موردنظر خود بگردید و یک لیست از لینکهایی دارید که شمارا به قسمتهای مهم گوگل آنالیتیک هدایت میکنند.
در ادامه مطلب به بررسی هر یک از این لینکها خواهیم نمود.
داشبورد
صفحه اصلی گزارشات است که شما قادر هستید آن را به میل خود ویرایش کنید و با استفاده از ویجتها کاری کنید که تمام اطلاعات کلیدی که لازم دارید را به نمایش دهید. با یک تنظیم درست، داشبورد به شما کمک میکند بدون نیاز به بررسی مو به مو درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات موردنیاز خود را بدست آورید.
شما میتوانید معیارهای جدیدی را از طریق دکمه +Add Segment در آمار مشاهده کنید و با گزینه +Add Widget بخشهای جدیدی را به این قسمت اضافه کنید. و نیز در هنگام بررسی در بین گزارشهای استاندارد، با انتخاب لینک Add to Dashboard میتوانید آنها را به داشبورد خود اضافه کنید. علاوه بر اینها، میتوانید داشبوردهای از قبل آماده را از طریق گالری راهحلهای گوگل آنالیز (Google Analytics Solutions Gallery) دانلود نمایید. همچون صفحه خانه، اینجا هم میتوانید در قسمت بالا سمت راست قدام به تغییر بازه زمانی گزارش و مقایسه دو بازه زمانی مختلف کنید.
میانبرها (Shortcuts)
کاربرد این قسمت از اسم آن آشکار است. لینکهای سریع به گزارشهای موردنظر خودتان در گوگل آنالیتیکس. هر زمان که اطلاعات مشخصی را در گوگل آنالیتیک مشاهده میکردید که ضروری بود بازهم آنها را بررسی کنید، کافی است بر روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنید تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شود و دسترسی به آن آسانتر شود.
رویدادهای هوشمند (Intelligence Events)
منظور از رویدادهای هوشمند، هشدارهایی است که شما میتوانید در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید. بهاینترتیب وقتیکه تغییر موردنظر شما درداده رخ داد، از طریق یک ایمیل و البته این بخش مطلع میشوید. برای رویدادهایی همچون بروز یک تغییر در تعداد دورهها یا تبدیلهای یک هدف یا سایر متریکها در یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه میتوان هشدار تنظیم کرد.
اطلاعات لحظهای (Real-Time)
آیا میخواهید بدانید که چند نفر هماکنون در سایت حضور دارند و چهکاری میکنند؟ این بخش اجازه دسترسی به این اطلاعات لحظهای را به شما میدهد. شما میتوانید از اطلاعاتی همچون شیوه ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیدهشده توسط آنها، صفحات فعال، مکان فعلی آنها و … را در این صفحه ببینید.
تا بدین جا به بررسی یک سری از بخشهای کلی و غیرتخصصی پرداختیم. اما هسته اطلاعات گوگل آنالیتیکس شما در سه بخش بعدی مخاطبان (Audience)، رفتار (Behavior) و تبدیلها (Conversions) جای دارد. این سه بخش اطلاعاتی عمیق از کاربران، منابع ترافیک، محتوا و میزان دستیابی به اهداف را در اختیار شما میگذارند. در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مخاطبان (Audience)
در قسمت مخاطبان، شما میتوانید در مورد کاربران خود و ویژگیهای آنها اطلاعات کسب کنید. این بخش دارای صفحات مختلفی است که هر چه در مورد کاربران خود بخواهید بدانید را به شما آشکار خواهد کرد.
اطلاعات کلی (Overview)
این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما میگذارد.
در بخش نمودار شما میتوانید تعیین کنید که میخواهید چه متریکی نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسه آنها نیز وجود دارد. در قسمت راست نیز میتوانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.
بهصورت پیشفرض، در زیر نمودار یک سری آمار کلی وجود دارد: دورهها یا تعداد دفعاتی که وبسایت شما بازدید شده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد صفحات مشاهدهشده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهدهشده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg. SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که ازدستدادهاید (Bounce Rate) و درصد دورههای که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions). در سمت راست نیز میتوانید یک مقایسه نموداری از درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیمی را ببینید.
در انتهای صفحه نیز میتوانید در مورد زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستمعامل و … کاربران خود اطلاعاتی کلی کسب کنید.
اطلاعات جمعیتشناسی (Demographics)
در این قسمت شما میتوانید در رابطه با سن و جنسیت کاربران خود بدانید. شاید پیش خود فکر کنید که گوگل چگونه این آمار را به دست میآورد و چقدر دقیق هستند؟ اول بگذارید به شما در مورد دقت آنها اطمینان دهیم. این آمار در آزمایشی موردبررسی قرار گرفتند و مشخص شد که از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. و اما نحوه گردآوری آنها. گوگل نهتنها از حساب کاربری شما اطلاعات را جمعآوری میکند، بلکه با استفاده از کوکیهای خود تمام سایتهای مورد بازدید شمارا نیز شناسایی میکند و بدین ترتیب سن، جنسیت و سایر اطلاعات شمارا مشخص میکند.
زمینههای موردعلاقه (Interests)
در این بخش میتوانید در مورد علایق کاربران خود بدانید و با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در سایت خود اعمال کنید.
اطلاعات جغرافیایی (Geo)
در این قسمت شما در مورد مکان و زبان کاربران خود اطلاعات کسب خواهید کرد.
رفتار (Behavior)
این قسمت شامل سه بخش است. در بخش اول (New vs Returning) میتوانید رفتار کاربران جدید را با کاربران قدیمی خود مقایسه کنید. در بخش دوم (Frequency & Recency) میتوانید ببینید که کاربران قدیمی چقدر ممکن است که دوباره به سایت شما سر بزنند و از آخرین بازدید آنها چند روز گذشته است. در بخش آخر (Engagement) نیز میتوانید میزان درگیر شدن کاربران با وبسایت خود و زمانی که در آن گذراندهاند را مشاهده کنید.
فناوری (Technology)
در این قسمت میتوانید در مورد مرورگر، سیستمعامل و شرکت ارائهدهنده اینترنت کاربر بخوانید.
موبایل (Mobile)
در این قسمت میتوانید تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را باهم مقایسه کنید و ببینید که کاربران گوشی و تبلت شما از چه دستگاهی استفاده میکنند.
جریان کاربران (User Flow)
قسمت نهایی این بخش نیز به بررسی مسیرهای حرکت کاربران شما میپردازد. در این قسمت شما میبینید که کاربران چه مسیرهایی را در وبسایت شما طی کردهاند. شما میتوانید در قسمت چپ، ابتدای مسیر را مشخص کنید. مثلاً بر طبق کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید.
شیوه جذب (Acquisition)
در این قسمت شما میتوانید به بررسی روش جذب کاربران بپردازید و ببینید که ترافیک ورودی شما از چه راهی است. شما همچنین متوجه میشوید که کاربران ورودی از هر ترافیک چگونه رفتار کردهاند و چه تعداد از آنها به مشتری و کاربر ثابت شما تبدیلشدهاند. قبل از بررسی بخشهای مختلف این قسمت بگذارید به بررسی عبارات کلیدی آن بپردازیم:
- منابع (Sources): منبع جذب یک کاربر یعنی سایتی که از آن واردشده است. شما میتوانید ببینید که هر سایت چه تعداد بازدیدکننده را برای شما داشته است.
- رسانهها (Mediums): مشخص میکند که کاربران بهصورت طبیعی و از طریق جستجو شمارا پیداکردهاند (Organic)، یا آنکه توسط یک تبلیغ یا لینک به سایت شما ارجاع دادهشدهاند (Referral)، یا که هیچکدام از این دو نبوده است (None).
- کانالها (Channels): منظور از کانال، آن طریقی است که مخاطب شما جذبشده است.
- مستقیم (Direct): کاربرانی که مستقیماً آدرس سایت شمارا وارد کردهاند و به آن واردشدهاند.
- جستجوی طبیعی (Organic Search): کاربرانی که شمارا از طریق نتایج طبیعی (نه تبلیغات) در موتورهای جستجوگر پیداکردهاند.
- ارجاعی (Referral): کاربرانی که از وبسایتهای دیگر (بهواسطه تبلیغ، لینک شما و …) وارد سایت شما شدهاند.
- اجتماعی (Social): کاربرانی که از طریق شبکههای اجتماعی به سایت شما هدایتشدهاند.
- موارد دیگر: همچنین میتوانید آمار کاربرانی که از طریق ایمیل، تبلیغات پولی گوگل، سایر تبلیغات و … وارد سایت شدهاند را نیز مشاهده کنید. بهعلاوه امکان تعریف منابع ترافیکی جدید با دقت بیشتر هم وجود دارد.
اطلاعات کلی (Overview)
به کمک گزینههای بالای این بخش شما میتوانید تعیین کنید که چه اطلاعاتی را میخواهید. در این قسمت میتوان تعیین کرد که آمار کانالها، منابع یا رسانهها نمایش داده شود و هدف موردنظر را نیز تغییر داد.
در زیر این تنظیمات، شما یک نمودار دایرهای از نوع جذب ترافیک مشاهده میکنید. نمودارهای دوم و سوم نیز نشان میدهند که کاربران جذبشده از طرق مختلف چقدر با سایت شما تعامل داشتهاند و درنهایت چند درصد از آنها فرآیندهای موردنظر شمارا طی کردهاند و به کاربر ثابت یا مشتری تبدیلشدهاند.
در انتهای صفحه نیز اطلاعات متشابهی بهصورت آماری و در جدول برای شما آورده شده است.
تمام ترافیک (All Traffic)
در این قسمت شما میتوانید اطلاعاتی دقیقتر را درباره کانالها، منابع / رسانهها و ترافیک ارجاعی مشاهده کنید و یک نقشه درختی از ترافیک خود را هم ببینید.
ادوردز (AdWords)
این بخش به بررسی ترافیک جذبشده شما از طریق تبلیغات خود گوگل میپردازد و تنها در صورتی به کار شما میآید که بخواهید در این موتور جستجو تبلیغ کنید.
سرچ کنسول (Search Console)
در این بخش شما میتوانید سرچ کنسول خود را به گوگل آنالیتیک متصل کنید و اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی خود کسب کنید. اینکه کاربران جستجوگر ابتدا وارد چه صفحهای از سایت شما شدهاند، از چه کشورهایی هستند و چه دستگاهی دارند.
اجتماعی (Social)
در این بخش به بررسی ترافیک اجتماعی خود میپردازید و آمار مختلف مربوط به آن را مشاهده میکنید.
رفتار (Behavior)
این قسمت از گوگل آنالیتیکس نیز کاربرد بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. از این راه شما میبینید که رفتار کاربران شما چگونه بوده، چطور با سایت شما ارتباط برقرار کردهاند و چهکارهایی را در آن انجام دادهاند. در ادامه به بررسی بخشهای مختلف این قسمت میپردازیم.
اطلاعات کلی (Overview)
در این بخش شما میتوانید اطلاعات کلی در مورد رفتار کاربران را مشاهده کنید. شما میفهمید که آنها چه تعداد صفحه را دیدهاند و چه تعداد از این بازدیدها تکراری نبوده است (Unique Pageviews)، بهطور میانگین چقدر در صفحات شما ماندهاند (Avg. Time on Page)، چقدر از آنها پریدهاند (Bounce Rate) و بیشتر چه صفحاتی را بازدید کردهاند. همچنین میتوانید ببینید که چه نوع تعاملی با شما داشتهاند (Events) و چه عباراتی را در سایت شما جستجو کردهاند (Site Search).
جریان رفتار (Behavior Flow)
در این قسمت شما میتوانید مسیر رفتار کاربران را ببینید. شما میتوانید ابتدای این مسیر را خودتان مشخص کنید و گوگل به شما نشان میدهد که اولین، دومین، سومین و … کاربران با سایت شما چگونه بوده است.
محتوای سایت (Site Content)
در صفحه اول این بخش (All Pages) میتوانید در مورد محتوای سایت خود اطلاعات بیشتری دریافت کنید. یعنی ببینید که هر صفحه و مطلب سایت شما چقدر بازدید داشته، کاربران بهطور میانگین چقدر در آنوقت گذراندهاند، چقدر کاربر پرانده است، چقدر برای شما پولساز بوده است و درنهایت چقدر از طریق آن خارج و داخل شدهاند.
در صفحات دیگر نیز میتوانید اطلاعات دقیقتری را کسب کنید. یعنی ببینید که در هر سطح از زیر دامنهها رفتار چگونه بوده است (Content Drilldown)، صفحات فرود یا ورودی کدامها بوده است (Landing Pages) و صفحات خروجی کدامها (Exit Pages).
سرعت سایت (Site Speed)
این بخش منبع ارزشمندی برای کسب اطلاعات و بهبود سرعت سایت است. در صفحه اصلی شما میتوانید ببینید میانگین زمان بارگذاری صفحه به ثانیه چقدر است. البته سرعت موارد دیگر ازجمله زمان ریدیرکت شدن، زمان پاسخ سرور و … به شما نشان داده میشود. شما همچنین میتوانید بر اساس نوع مرورگر، بر اساس کشور و صفحه نیز سرعت را بررسی کنید.
در صفحات بعدی اطلاعات سرعت حتی جالبتر و دقیقتر میشوند. در صفحه زمانبندی صفحه (Page Timing) شما اطلاعات دقیقی در مورد سرعت هر صفحه پیدا میکنید. در صفحه پیشنهادهای سرعت (Speed Suggestions) نیز شما میتوانید پیشنهادهای خود گوگل برای افزایش سرعت هر صفحه را مطالعه نمایید که واقعاً فوقالعاده است.
جستجوی سایت (Site Search)
با متصل کردن سیستم جستجوی داخلی سایت به گوگل آنالیز، شما میتوانید اطلاعات دقیقی را در مورد جستجوهای انجامشده در سایت خود مشاهده نمایید.
رویدادها (Events)
منظور از رویدادها آن تعاملاتی است که هدف شما اندازهگیری آنها است. برای مثال میتوانید مشخص کنید که با کلیک بروی یک گزینه، رویدادی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید تعداد کلیکهای انجامشده بروی آن گزینه را اندازهگیری و بررسی کنید.
تبدیلها (Conversions)
این آخرین بخش گوگل آنالیتیکس است. همانطور که گفتیم منظور از این کلمه، تبدیلشدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری است. برای این منظور لازم است که شما اهدافی را مشخص کنید و در صورت اینکه کاربر خریدی انجام میدهد، اطلاعات خرید را در اختیار گوگل بگذارید. تنظیمات این قسمت باید از طریق بخش مدیریت گوگل آنالیتیک و به Google Tag Manager انجام شود و بروی سایت پیادهسازی شود (در مطالب بعدی چگونگی این کار را برای شما توضیح خواهیم داد). این قسمت شامل چهار بخش متفاوت است.
اهداف (Goals)
در این بخش آمار مربوط به اهدافی که تعیین کردهاید به شما نمایش داده میشود. هدف شما میتواند بازدید کاربر از یک صفحه مشخص، ثبتنام کاربر در سایت، عضویت کاربر در خبرنامه و … باشد. بهاینترتیب متوجه میشوید که چه تعداد از کاربران و کدامیک از آنها اهداف شمارا تکمیل میکنند و میتوانید پروسههای خود را بهینهسازی کنید.
فروش آنلاین (E-Commerce)
با دادن اطلاعات فروش به گوگل آنالیتیکس، شما میتوانید در این بخش ببینید که چقدر درآمد عایدتان شده است، این درآمد توسط کدام کاربران ایجادشده است، هر کاربر چقدر برای شما سود داشته، کدام کاربران با چه ویژگیهایی بیشتر خرید کردهاند و …
+++
مسیرهای چندکاناله (Multi-Channel Funnels)
در آنالیتیکس، اعتبار تبدیلها و فروشهای شما به آخرین کانال ورودی داده میشود که کاربر از طریق آن واردشده است. اما جستجوها و ارجاعهای قبلی چه نقشی در تبدیل کاربر داشتهاند؟ بین علاقه ابتدایی کاربر تا انجام خرید یا هدف شما چقدر فاصله وجود داشته است. با استفاده از این بخش میتوانید جواب تمام این سؤالها را پیدا کنید. شما میبینید که کاربر دقیقاً چند بار و از چه طرقی وارد سایت شده تا درنهایت تبدیل به مشتری یا کاربر ثابت شود.
اختصاص (Attribution)
در این بخش میتوانید ببینید که هر یک از کانالهای ورودی شما چه مقدار از تبدیلها را به خود اختصاص داده است. سیستم اختصاص دهی به چند صورت در اختیار شماست. شما میتوانید تنها به آخرین کانال ورودی برای تبدیل اعتبار دهید. اولین کانال ورودی را مسئول بدانید. یا آنکه به تمام کانالهای ورودی که کاربر از طریق آنها واردشده است (تا آن زمان که به مشتری یا کاربر ثابت تبدیل شود) درصدی اعتبار بدهید.
جمعبندی کلی:
در این مطلب به بررسی نکات ابتدایی استفاده از گوگل آنالیتیکس و بخشهای مختلف آن پرداختیم. در مطالب بعدی به شما یاد خواهیم داد که چطور اهدافی برای خود تعیین کنید و آنها را اندازه بگیرید، درآمد خود را توسط گوگل آنالیتیک حساب کنید و صفحات شخصیسازیشده برای خودتان ایجاد نمایید. اگر سؤالات و نظرات خود در زمینه تحلیل دیجیتال، آموزش سئو و … را با ما در میان بگذارید. تا در سریعترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید.
بسیار عالی
خیلی عالی و مختصر بود