گوگل برای این که بتواند نتایج جستجوی دقیق تری برای کاربران خود ارائه داد از چندین الگوریتم مختلف برای رتبه دهی به صفحات در نتایج جستجو استفاده میکنید. و پیادهسازی قوانین گوگل از طریق همین الگوریتمها است.به همین سبب هر سال بیش از پانصد بار الگوریتمهای خود را بروز رسانی میکند تا کاربران دقیقترین نتایج را از طریق جستجو به دست آوردند.
گوگل پاندا (Google Panda) نام یکی از الگوریتمهای گوگل است که هدف اصلی مقابله با اسپم است.تمرکز اصلی گوگل پاندا بر روی تولید محتوای مناسب برای کاربران بوده و با محتوای بیکیفیت و کپی شده از سایت های مختلف حساس است و سعی میکند سایت های که کیفیت محتوای بالایی دارند در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده شوند.
عوامل موثر بر رتبهبندی سایتها بر اساس الگوریتم گوگل پاندا:
- پایین بود سرعت لود سایت
- داشتن محتوای بیکیفیت و قدیمی
- کپی کردن محتوای دیگر سایت ها
- استفاده بسیار زیاد از کلمات کلیدی
- استفاده زیاد از حد برچسبها (Tags)
- افزایش نرخ خروج (افزایش Bounce Rate)
- استفاده از تبلیغات زیاد در سایت
- استفاده از متاتگ ها و تگهای نامناسب در وب سایت
- وجود لینک های شکسته در سایت مانند خطای 404
گوگل پاندا در بازههای زمانی مختلف به طور کاملاً ناگهانی همه سایت ها را مورد بازبینی قرار میدهند و بر اساس فاکتور های تعین شده رتبه آنها کاهش یا افزایش میدهد.
الگوریتم گوگل پاندا سبب شده نتایج جستجو تا حدودی تغییر پیدا کند و با محتوای تکراری و کپی شده و بیکیفیت به شدت مقابله میکند.در فروردین سال 1391 اثرات این الگوریتم بر روی سایت های فارسیزبان دیده شد و باعث گردید سایت های که متنهای دیگر سایت ها را کپی میکردند در نتایج گوگل با افت محسوسی دچار شوند و یا حذف شوند.
از کجا بدانیم بر روی سایت ما الگوریتم گوگل پاندا اعمال شده است؟
برای دریافت پاسخ باید روندهای زیر را در سایت خود بررسی کنید:
- افزایش زمان ایندکس پستها
- کاهش بازدید کننده ها
- مدت زمان بازدید از سایت با کاهش مواجه است
- پستهای سایت ایندکس شده و در صفحات اول قرارگرفته و بعد از مدتی سقوط میکنند
- پستهای که قبلاً در صفحات اول بودن اما دیگر نیستند
نکته: اگر به مواردی که در بالا بیان کردیم دقت کرده باشید هدف گوگل از ارائه این الگوریتم تنها رضایت کاربران بوده است و مایل است ما برای کاربران محتوا تولید کنیم نه برای گوگل.