با توجه به تغییرات مداوم الگوریتم موتور های جستجو به ویژه گوگل و آپدیت های پیاپی آن بهینهسازی یک سایت (سئو) یک فرآیند مدتدار و دائمی است که سبب میشود یک وبسایت در نتایج جستجو به رتبه مناسبی برسد و بازدید ارگانیگ سایت به میزان زیادی افزایش یابد.
گوگل برای انتخاب بهترین سایت و رتبهبندی سایت ها در نتایج جستجو از الگوریتم های فراوانی استفاده میکند،وبمسترها و افراد متخصص در حوزه سئو با توجه به علم، تجربه و آشنایی که با الگوریتمها دارند تلاش دارند که سایت ها را به گونهای بهینهسازی کنند که بر اساس معیار های گوگل باشند و در صدر نتایج نمایش داده شوند.
در اصول بهینهسازی سایت اشتباه رایج در سئو وجود دارد که باید از آنها پرهیز کرد در ادامه به بررسی آنها و ارائه راهکار مناسب میپردازیم.
محتوای تکراری یا Duplicate Content
به روش های زیر به وجود میآیند :
- کپی کردن مطالب سایت های دیگر
- آدرس های تکراری برای یک مطلب
- نسخه پرینت و نسخه موبایل
- پارامتر های مختلف برای آمارگیری
اتوریتی (authority)
با حذف شدن پیچ رنک (سیستم اعتبار دهی گوگل برای رتبهبندی سایت ها) توسط گوگل اکنون جای خود را مقیاس غیررسمی که توسط شرکت موز ارائهشده داده است.برای بسیاری از مدیران سایت ها داشتن اتوریتی خوب بالاترین الویت است. در صورتی که تفکر و یک اشتباه رایج در سئو است،زیرا گوگل بیش از ۲۰۰ عامل مختلف را برای رتبه دادن به یک سایت بررسی میکند که اتوریتی خوب یکی از آنها شمرده میشود.
بنابراین نباید توجه بیش از اندازهای به آن شود و برای کسب رتبههای خوب باید تمامی فاکتور های موجود را در کنار هم تقویت نمود.
اسپم کردن
محتوای که در سایت قرار میدهید، باید اختصاصی توسط خودتان و مرتبط با حیطه کاری سایت باشد.
تولید محتوا اختراع محتوا نیست اگر به جمله دقت کرده باشید شما اختراعی انجام نمیدهید که سخت باشد. کافی است سعی کنید در مورد تخصصی که دارید بنویسید.
محتوای تولیدشده توسط شما حداقل ۳۰۰ کلمه برای هر مقاله باشد.
ارسال مطالب کوتاه زیر ۳۰۰ کلمه که از سایتهای دیگر کپی شده و از طرفی هیچ ربطی هم به موضوع سایت شما ندارد در بلندمدت باعث از دست رفتن رتبه سایت و اعتبار شما میشود.
عدم استفاده از تگ alt
یکی از نکاتی که در بهینهسازی سایت بسیاری از وبمستر ها به آن توجه کافی نمیکنند.استفاده از تگ alt یا همان متن جایگزین عکس هست. این روش به طور محسوسی روی افزایش ترافیک از طریق جستجوی تصاویر گوگل تأثیر دارد.
بنابراین برای تصاویر سایت خود تگ alt مناسب استفاده کنید و تا حد ممکن کلمه کلیدی مقاله خود را در تگ alt تصاویر هم به کار ببرید.
عدم نامگذاری فایلها
مدیا سایت شما که شامل فرمت های مختلفی از قبیل فیلم،عکس،صوت،کتاب های الکترونیکی است.از نام مناسب استفاده کنید مثلاً اگر مقالهای در رابطه با سئو مینویسید و یک عکس در آن مقاله استفاده کرده باشید باید بجای نام آن عکس (Untiteled01. png) از یک نام متناسب با کلمه کلیدی نوشته مانند (seo.png) استفاده کنید.
این کار را برای تمامی مدیا های موجود در سایت خود انجام دهید.با این روش میتوانید برای کلمه کلیدی مورد نظر خود را بهینه کنید و رتبه بهتری کسب نمایید.
عنوان مقالات
یکی از عوامل اصلی که باعث کسب رتبه برای یک مطلب میشود عنوانی است که برای آن مطلب انتخاب میکنید است.
بنابراین عنوانی که برای یک مطلب انتخاب میکنید باید شامل کی ورد مورد نظرتان باشد.خود را به جای کاربر قرار دهید وقتی کلمهای را در گوگل جستجو میکنید در صفحه نتایج فقط به عنوان مطلب نگاهمی کنید و هر میزان این عنوان جذاب باشد و نزدیک به جستجوی او باشد کاربر تمایل بیشتری برای بازدید از آن سایت دارد.
عدم بهروزرسانی مداوم سایت
یکی از تکنیک های مدیران سایت های موفق بروز رسانی مداوم سایت است زیرا موتور های جستجو اهمیت ویژهای به بروز رسانی و تازگی محتوای سایت شما دارند.
برای بهروزرسانی سایت لازم نیست همیشه محتوای جدید تولید کنید.بلکه میتوانید با ویرایش محتوای قدیمی سایت خود و درج چندین بند و لینک سازی داخلی و خارجی در صفحات آن را بهروزرسانی کنید و از دید گوگل سایتی پویا و در حال رشد به نظر برسید.
خرید بک لینک
گوگل به صورت مداوم الگوریتم های خود را اپدیت میکند و هر آپدیت به معنای هوشمندتر شدن و اصلاح ایرادات قبل است مثل گذشته نیست که با خرید فلهای بک لینک در زمان کوتاهی در نتایج بالا آمد،الگوریتم های گوگل تمامی لینک های سایت شما را بررسی میکنند و موارد مشکوک را بررسی میکنند و طرف دیگر هم یک تیم انسانی از افراد خبر لینک های ساختهشده برای سایت ها را به صورت دستی بررسی و کنترل میکنند و در نهایت سایت متخلف با جریمه گوگل مواجه خواهد شد.
لینک سایت شما باید به صورت طبیعی و از سایت های مرتبط با حوزه کاری شما ساخته شود.برای مثال اگر سایت شما پزشکی است نباید از سایت املاک لینک بگیرید، چون ربطی به موضوع سایت شما ندارد.
بالا آمدن به روش تکنیک های سئو کلاه سیاه
فرآیند سئو یکی از زمانبرترین و دشوارترین کارها است و در این راه هیچکسی یک شبه به موفقیت نمیرسد.در این بین مدیرانی هستند که میخواهند این ره صد ساله را یک شبه بروند و در کوتاهترین زمان ممکن به رتبههای اول گوگل برسند
این افراد با استفاده از روشهایی مانند :
- Keyword Stuffing
- Link cloacking
- Redirect chain
و روشهایی از این دست سعی میکنند به نوعی گوگل را دچار اشتباه کنند و با دور زدن قوانین بتوانند رتبه سایت را افزایش دهند که دیر یا زود با پنالتی شدید گوگل مواجه میشوند.
هیچکدام از این روشها در طولانی مدت جواب نمیدهد و همه پایگاههایی که از این روشها استفاده میکنند یک روز با پنالتی به شدت جریمه میشوند و حتی ممکن است برای همیشه از ایندکس گوگل حذف شوند.
مواردی که در این مقاله مطالعه کردید بخشی از اشتباهاتی است که در پروسه بهینهسازی یک سایت ممکن است اتفاق بی افتد.
امید وارم شما با خواندن این مقاله (9 اشتباه رایج در سئو و راه پیشگیری از آنها) در سایت خود به کار ببرید.
مطلب بسیار جالب و مفیدی بود . امیدوارم به کارتون ادامه بدین.