الگوریتم طرحبندی (Page Layout Algorithm) یا (Top Heavy) در واقعاً انعکاسی به ادمین وب سایت ها است که از تبلیغات سنگین و زیاد در سایت خودداری کنند.هدف از این الگوریتم این است که مدیران سایت متوجه شوند به محتوای خود بیشتر از تبلیغات اهمیت بدهند و در تولید محتوای جذاب کوشا باشند.
الگوریتم Top Heavy به تبلیغات زیاد بالای سایت حساسیت دارد نه به کل تبلیغات وب سایت
هدف این الگوریتم آزار رساندن به ادمین وب سایت ها و کاهش درآمد آنها نیست.عملکرد این الگوریتم در مواجه با سایت ها محتاطانه است و پیام آن دادن رتبه بهتر در کنار سایر المانهای سئو به سایت های است که محتوای که کاربر به دنبال آن است را بهتر و بالاتر و راحت تر به کاربر نشان دهد.
اگر از طریق جستجوی گوگل وارد سایتی شد که تبلیغات زیادی دارد اصلاً تعجب نکنید زیرا طبیعی است گوگل صرف داشتن تبلیغات زیاد در وب سایت ها بیرحمانه بر خورد نمیکند بلکه همه فاکتور ها را در کنار هم قرار میدهد و سپس داوری میکند زمانی سایتی فاکتور های مثبت زیادی دارد،تنها به خاطر داشتن تبلیغات سنگین در بالای سایت آن را جریمه (الگوریتمی) نمیکند.بنابراین تبلیغات زیاد در بالای وب سایت ها تنها یک فاکتور منفی محسوب میشود.
در سایت های که تبلیغات بسیار زیادی ندارند این الگوریتم عملا هیچ تأثیری نخواهد داشت.
نکته: گوگل اعلام کرده است که از بین هر ۱۰۰ سایت ، ۱ سایت مورد هجوم این الگوریتم قرار گرفته است.
معیار تبلیغات زیاد در بالای وب سایت چیست؟
خود را به جای کاربران سایت قرار دهید و ببیند به چه میزان در پیدا کردن محتوای سایت راحت هستید.
اگر به خاطر تبلیغات سنگین و زیاد، دچار افت رتبه شدیم چه کارکنیم؟
بعد از اصلاح ساختار سایت، فقط صبر کنید.ممکن است چند روز تا چند هفته ، بازگشت شما به رتبه قبلی به طول بکشد.
آیا این الگوریتم، با سرعت لود صفحات، ارتباط دارد؟
خیر.هیچ ارتباطی ندارد.سرعت بارگذاری صفحات، یک فاکتور دیگر سئو است.
تعدادی از مدیران وب سایت ها تصور میکنند که چون ۵ الی ۱ بنر در سایت خوددارند در معرض خطر و افت رتبه به خاطر الگوریتم Top Heavy هستند در صورتی که در اشتباه هستند.داشتن تبلیغات بنری در بالای سایت مورد جریمه و این الگوریتم واقع نمیشود بلکه سایز بنر ها و کادرهای تبلیغاتی هم تأثیرگذار هستند و معیار اصلی سردرگم نکردن کاربران به دلیل تبلیغات در بالا سایت و اسکرول زیاد است.