در سال گذشته گوگل الگوریتم موبایل گدون را ارائه داد که هدف اصلی این الگوریتم بررسی وب سایت ها به جهت هم راستا شدن و هم خوانی با سیستم مرورگرهای موبایل و تبلت است، یا به اصطلاح بر روی موبایل فرندلی بود و امسال تمرکز گوگل بر روی فریم ورک Accelerated Mobile Pages یا AMP است.
در این نوشته قصد داریم 6 نکته که باید در مورد گوگل AMP بدانید را برایتان بازگو کنیم
فریم ورک گوگل AMP چیست ؟
گوگل با درک اهمیت سرچ موبایل و فرایند های بهینهسازی سایت ها برای موبایل فریم ورکی به نام AMP را ارائه داده است که برنامهنویسان سراسر دنیا میتوانند به کمک آن سایت های بهینهسازی شدهای را برای موبایل طراحی کنند که سرعت بارگذاری بسیار بالایی داشته باشد.
بر اساس متن رسمی منتشرشده در وبلاگ گوگل :
AMP طراحی شده است تا کاربران بتوانند صفحات سایت شامل متن و عکس و فیلم را به صورت آنی مشاهدهکننده و تأخیری در نمایش سایت نداشته باشند و از طرفی این سایتها باید با تمامی دستگاههای هوشمند هماهنگی داشته باشند.
گوگل تمام تلاش خود را دارد که بهترین تجربه کاربری را برای کاربران جستجو کننده فراهم نماید و این کار را با در اختیار گذاشتن اطلاعات له کاربران به صورت انی انجام می دهدو فریم ورک AMP در همین راستا ارائه شده است.
بر اساس آماری که گوگل در مورد تأثیر این فریم ورک منتشر کرده است :
میانگین زمان لود شدن سایتها بدون استفاده از AMP حدود ۲۲ ثانیه است ولی با استفاده از این فریم ورک زمان لود شدن سایتها به ۰٫۷ ثانیه کاهش میابد که واقعاً فوقالعاده است و تحولی در دنیای وب به حساب میآید.
از ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ گوگل رسماً در صفحه نتایج موبایل خود سایتهای برنامهنویسی شده با AMP را به صورت یک اسلایدر در بخش بالایی نتایج نمایش میدهد و این سایتها را با لوگوی مخصوص نمایش میدهد.
در تصویر زیر میتوانید مشاهده کنید:
گوگل AMP چگونه کار میکند؟
اساس کار این فریم ورک بر پایه html5 است که با توابع خود صفحات سایت ها را تا حد ممکن سبک میکند و باکش کردن اطلاعات میتواند سرعت لود سایت را تا حد زیادی بهبود بدهد.
اکثر مدیران سایت ها AMP را با نسخه موبایل (حالت رسپانسیو)اشتباه میگیرند در صورتی که اگر دقت کنیم برای سایت ها سه نسخه مختلف قرار خواهد گرفت که شامل موارد زیر است:
- اول نسخه دسکتاپ که مخصوص رایانههای خانگی است و نسخه اصلی سایت است
- دوم نسخه موبایل که برای سایزهای مختلف صفحه نمایش بهینهسازی شده
- سوم نسخه AMP که کاملاً کم حجم و بهینهشده و از تکنیک کش کردن استفاده میکند
چه سایتهایی باید از فریم ورک AMP استفاده کنند ؟
در مرحله اول تمرکز اصلی این فریم ورک بر روی سایت های خبری است که به طور پیوسته اخبار جدید منتشر میکنند و بالا بودن سرعت ان ها برای کاربران بسیار مهم است.ولی میتوان از این فریم ورک جدید در هر سایتی استفاده کرد.
از جهاتی دیگر سایت های که با AMP بهینهشدهاند قابلیت نمایش تبلیغات را دارا میباشند بنابراین وبمستر ها بهتر است اقدام به بهینهسازی سایت خود با این فریم ورک نمایند چون سایت آنها در صدر نتایج جستجو ظاهر خواهد شد و در نتیجه درامد سایت ها از نمایش تبلیغات تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.
گوگل با چه هدفی فریم ورک AMP را ارائه داده است؟
با توجه به استفاده فراگیر استفاده از تلفن های همراه و انجام کارهای اینترنتی خود با همین گوشی های هوشمند این نیاز وجود داشت که سرعت مشاهده صفحات تا حد زیادی بهبود پیدا کند به همین سبب گوگل AMP را معرفی نمود تا بتواند سرعت سایت ها را برای موبایل بهینهسازی کند.
آیا استفاده از AMP در سئو موثر است ؟
به صورت رسمی هیچ منبع موثقی از جانب گوگل اعلام نکرده است که سایت های که بر پایه AMP بهینهسازی شدهاند در نتایج جستجو رتبه بالاتری خواهند داشت ولی به چیزی که در این میان میتوان پی برد این است که بهبود رتبه سایت های AMP در نتایج است زیرا از گذشته یکی از مهمترین فاکتور های رتبهبندی سایت ها مربوط به سرعت سایت است و این مورد نمود بیشتری در جستجوی موبایل پر رنگ تر میشود و طبیعی است که سایت های AMP چون سرعت بالایی دارند در نتایج جستجو بالاتر نمایش داده میشوند.
از جهت دیگر سایت های AMP نرخ پرش کمتری دارند چون سرعت بارگذاری آنها بسیار زیاد است و برای همین کاربر خروجی کمتری هم دارند که نکته مثبتی از نظر سئو است.
آیا آینده وب در گرو AMP است؟
با توجه به این که دنیای وب به سمت موبایلی شدن سوق پیدا کرده است و امروزه اکثر افراد تمامی کار های خود را با موبایل خود انجام میدهند از چک کردن ایمیلها خرید، فروش،سفاش غذا و حتی تاکسی پس با این نقشی که موبایل در آینده اینترنت خواهد داشت سایت ها باید بتوانند هر چه سریع تر خود رو با شرایط موجود تطبیق دهند و برای این کار استفاده از AMP بهترین راه است.