یکی از موارد ارزشمند اما کمتر توجه شده در آمار و ارقام سایت، بررسی کلمات جستجو شده توسط بازدیدکنندگان سایت است. بررسی این آمار و دادهها میتواند در دو مورد زیر بسیار مفید و ارزشمند باشند:
- کاربران به دنبال چه مواردی هستند. با توجه به این که سایت شما چه نوع سایتی است، دانستن این مسئله میتواند بسیار بااهمیت باشد که کاربرانی که وقت صرف میکنند و در سایت جستجو میکنند را میتوان در دسته کاربرانی قرارداد که واقعاً نیاز به پیدا کردن گزینه مورد نظر خود هستند به مطلب به ویژه در فروشگاههای اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
- بهبود ساختار و منوی اصلی سایت. جستجو هنگامی صورت میگیرد که به دنبال چیزی باشیم که در دید اول آن را پیدا نکنیم. در بسیاری از موارد بررسی این دادهها میتواند منجر به بهبود ساختار و به ویژه منوی اصلی سایت شود.
چگونه آمار جستجوی سایت را داشته باشیم؟
برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل دروپال این امکان را در هسته خوددارند و برخی دیگر مانند سیستم مدیریت محتوای وردپرس با یک جستجوی ساده میتوان افزونههای زیادی در این زمینه پیدا کرد. اما بهترین روش برای بررسی آمار جستجوی سایت استفاده از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است.
شما میتوانید با تنظیم گوگل آنالیتیکس برای نمایش دادن جست جویهای انجامشده توسط بازدیدکنندگان در سایت، به آسانی میتوانید مواردی که کاربران شما بیشتر به آنها علاقمند هستند را شناسایی کنید و راهبُرد محتوای خود را پیوسته بهبود دهید.
راهاندازی آمار جستجوی سایت در گوگل آنالیتیکس
وارد گوگل آنالیتیکس شوید و از منوی ادمین (Admin) در ستون VIEW، گزینه View Settings را انتخاب کنید.
در صفحهای که برای شما به نمایش در میآید، پایین آمده و وضعیت گزینه Site search Tracking را به روشن (On) تغییر دهید (فعال کنید).
پس از آنکه وضعیت Site search Tracking را فعال کردید بخشی با عنوان Query parameter رویت خواهد شد که شما باید نوع پارامتر کوئری جستجو شده در سایت خود را وارد کنید. معمولاً این پارامتر یا حرف q یا s هست. برای مثال برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس همانند تصویر عبارت s را وارد کنید.
بعد از انجام تنظیمات به آسانی عبارات جستجو شده توسط کاربران را به همراه یکسری دادههای مفید دیگر در اختیار خواهید داشت.
همانگونه که در تصویر بالا مشاهده میکنید اطلاعات نظیر میزان کاربرانی که در سایت جستجو نمودهاند، تعداد کلمات جستجو شده، زمان باقی ماندن در سایت بعد از جستجو،تعداد صفحات بازدید شده بعد از جستجو در سایت و البته میزان خروج کاربران از سایت بعد از جستجو (بدون بازدید از صفحات دیگر) را مشاهده خواهید کرد.