یکی از مهمترین متا تگ ها برای بهینه سازی سایت متا تگ توضیحات متا (Meta Description) می باشد،در اصل توضیحات متا چکیده ای از محتوای سایت را پدیدار می کند که از چشم کاربران ناپیدا است و فقط برای درک بهتر گوگل استفاده می شود.
در زیر یک کد نمونه Html برای متا تگ آورده شده است:
<head>
<meta name=”description” content=”این یک کد نمونه است. این جهت نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود”>
</head>
میزان تاثیر توضیحات متا چقدر است؟
درونمایه توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل مشاهده است. هنگامی که کاربری در صفحات گوگل اقدام به جستجو می کند در میان نتایج سایت شما هم به کاربر جستجو کننده نمایش داده می شود، و تنها توضیحات موجود در متا و عنوان صفحه قابل مشاهده است و همین دو فاکتور است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک می نماید.
به عنوان یک نمونه اگر شما به دنبال خرید بلیت هواپیما باشید در میان صفحات نتایج صفحه ای که شامل قیمت باشد به احتمال زیاد گزینه انتخابی شما خواهد بود.
نرخ کلیک یک سایت در صفحه نتایج جستجو فاکتور مهمی در رتبه بندی از دید گوگل می باشد به طوری که هر چه نرخ کلیک سایتی بالاتر باشد در رنکینگ گوگل جایگاه بهتری خواهد داشت. و این امر میزان تاثیر متا تگ توضیحات را بهتر نشان می دهد.
بر اساس تحقیقات جدید که انجام شده است الگوریتم رتبه بندی رنکبرین گوگل اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک قائل است.از سوی اگر نرخ پرش یک سایت از عوامل تاثیر گذار بر رتبه یک سایت است،اگر کاربران بلافاصله پس از ورود به یک صفحه از وب سایت از آن خارج شود و به صفحه نتایج حستجو برگردن برای گوگل تحقق می باید توضیحات متا شما با آن چه در سایت دارید فرق دارد و در رتبه بندی شما تاثیر منفی دارد.
در ادامه نکته های برای بهینه سازی توضیحات متا و افرایش نرخ کلیک به شما معرفی خواهیم کرد.
بی همتا بودن توضیحات متا
بهترین روش برای نوشتن توضیحات متا این است که برای صفحه اصلی سایت و صفحات دیگر سایت به صورت متمایز از یگدیگر است.هنگامی که گوگل با مشابه و یکسان بودن توضیحات متا در چند صفحه سایت می شود آنها را در سرچ کنسول (Search Console) هایلایت می نماید که شما میتوانید این اطلاعات را در این بخش سرچ کنسول مشاهده کنید:
Search Console > Search Appearance > HTML Improvements
طول بهینه برای توضیحات متا
با توجه به این که گوگل تنها 150 تا 170 کلمه را در صفحه نتایج از متا تگ توضیحات یک سایت نشان می دهد.بهتر است کلمه کلیدی خود را در ابتدای توضیحات متا قرار دهید.و بکوشید جملات خود را جذاب بنویسید تا احتمال کلیک کاربران بر روی آنها افزایش یابد.
استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا
هیچ محدودیتی در استفاده از کلمات کلیدی وجود ندارد ولی با این حال توصیه می شود بیشتر از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید.در صفحات نتایج گوگل کلمه کلیدی استفاده شده در تگ توضیحات متا به صورت پررنگ و بولد شده نشان داده می شود که این امر باعث جذب بازیدکننده می شود.
حذف کاراکترهای نقل قول و ریاضی
هر زمان که از کاراکتر های نقل قول یا دابل کوتیشن در توضیحات متا استفاده شود، گوگل آنها را بصورت خودکار حذف می نماید. برای جلوگیری از حذف پیشنهاد می شود کلیه کاراکترهای محاسباتی مثل -، + ، *،/ را از توضیحات متا خارج نمایید.
معیار رتبه بندی گوگل نیست
گوگل بارها اعلام کرده است که متا تگ و متا کلمات کلیدی هیچکدام معیاری برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب نمی شوند. گوگل از آن ها برای نمایش صفحات در نتایج جستجو هنگامی که کلمات کلیدی جستجو می شوند، استفاده می نماید. ولی این توضیحات متا بصورت غیر مستقیم می تواند تاثیر گذار باشد و این بدان معناست که اگر توضیحات مناسب انتخاب شده باشد می تواند در تعداد کلیک کاربران تاثیر گذار باشد و هر قدر نسبت ظاهر شدن صفحه مورد نظر در نتایج جستجو به تعداد کلیک های انجام شده روی آن بیشتر باشد، صفحه مورد نظر از جایگاه های بالاتری در صفحه نتایج برخوردار خواهد بود.
واقعا عالی بود از توضیحاتتون ممنونم کمک زیادی به من کرد
سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه
براتون بشه
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از
دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم
اقا خیلی وبسایتتون عالیه