نتایج صفحهای جستجوی گوگل پیوسته درحال تغییر بوده است.تکنیکها و تاکتیکهای که گویا تا همین چند وقت پیش از اهمیت بالایی برای کسب رتبه گرفتن در صفحه نتایج جستجو برخوردار بوده با یک تغییر در الگوریتمهای گوگل بهصورت کلی منسوخ میشوند. یکی ازشیوههای بدیع و غیرعادی برای سئو و بهینهسازی سایت ایجاد لینک در مزرعه لینک یاLink Farm است.
از نام مزرعهی لینک میتوان متوجه شد که در دل چیزی میگذرد ما هم در اولین بار پس از شنیدن این نام به فضای پر از لینکهای مختلف فکر کردیم که گمانمان آن میزان هم بهدوراز واقعیت نبوده است. همانگونه که میدانید یکی از برگ خریدهای مهم برای رتبهبندی سایتها در گوگل تعداد و کیفیت لینکهای است از آن خارج یا وارد میشود است.
گوگل بهعنوان اولین موتور جستجو از قابلیت لینک سازی سایتها بهعنوان ملاکی برای محبوبیت و رتبه آنها استفاده کرد بدین ترتیب سایر موتورهای جستجو هم لینک بیلدینگ را بهعنوان شاخصی برای سنجش کیفی خود در نظر گرفتند و صاحبان سایتها را مجاز به استفاده از لینکهای ورودی خود برای تقویت شهرت و رتبه سایتشان کردند .همین مطلب پس از مدتی زمینهای شد برای به وجود آوردن پدیدهای به نام Link Farm یا مزرعه لینک.
در ادامه این مطلب به شما بیان خواهیم بود که مزرعه لینک چیست و استفاده از این مزارع لینک سازی چه تأثیری بر روند سئو و بهینهسازی سایت شما خواهد داشت.
مزرعه لینک چیست؟
مزارع لینک را میتوان بهعنوان یکی از شیوههای سئو کلاه سیاه برشمرد که در آن دستهای از سایتها بهصورت مشترک به هم دیگر لینک دهی میکنند و یا درازای پرداخت پول به یک سایت بهطور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت میکنند.
انگیزه از چنین لینک دهیهای این خواهد بود که با فریب موتورهای جستجو در زمان کوتاهی سایت هدف بهعنوان سایتی محبوب و باکیفیت شناساییشده و درنتیجه در رتبههای بالاتر نتایج صفحه جستجو قرار گیرد.
در حقیقت به تصور اکثر افراد مبتدی مزارع لینک سریعترین روش برای افزایش لینکهای ورودی هستند.با این اوصاف موردی که دور ازنظر میماند این خواهد بود که یک مزرعه لینک تنها کمیت لینکهای وردی یک سایت را افزایش میدهند درحالیکه بر کیفیت لینکها تأثیر مثبتی ندارد.
تغییرات پیوسته الگوریتمهای گوگل سبب شده است که دیگر نتوان مانند گذشته چشمبسته از هر سایتی لینک دریافت کرد بنابراین امروزه موتورهای جستجو بهویژه گوگل استفاده از مزرعه لینک را بهعنوان روشی اسپم شناسایی میکنند و در صورت بهکارگیری پیامدی بهجز جریمه سایت خاطی در پی نخواهد داشت.
چرا باید از بهکارگیری مزارع لینک یا Link Farm اجتناب کنیم؟
همانگونه که میدانیم لینکها به دودسته داخلی و خارجی تقسیمبندی میشوند.زمانی که شما به جستجوی عبارت یا عباراتی میپردازید موتور جستجوی گوگل بر اساس کیفیت و کمیت لینکهای دریافتی توسط صفحات سایت را در رتبهبندی نتایج تأثیر میدهد.در نگاه اول شاید خیال کنید که تعداد لینک بیشتر به معنی قرار گرفتن در جایگاه بهتر نتایج جستجو خواهد بود.اما کیفیت و ارتباط محتوایی سایتهای که به همدیگر لینک میدهند نیز بهاندازه کمیت لینکها اهمیت دارند.
با توجه به اینکه لینکها به دودسته فالو و نوفالو دستهبندی میشوند.لینکهای فالو مانند امتیازهای هستند که از یک سایت به سایت شما داده میشوند.بنابراین هر چه تعداد لینکهای فالو بیشتری به سایت شما داده شود احتمال کسب امتیاز نیز افزایش خواهد یافت.برعکس لینکهای نوفالو نتیجه متفاوتی دارند و دریافت آنها بهصورت مستقیم سبب افزایش رتبه سایت شما نخواهد شد. اما در معادلات الگوریتمی موتورهای جستجو هر چیز به این سادگی نخواهد بود گاها لینکهای فالو تحت تأثیر عوامل خاصی قادر خواهند بود به شکل معکوس به رتبه سایت شما تأثیر بشدت منفی بگذارند.
گوگل از ملاکی به نام عصاره لینک یا Link Juice برای سنجش قدرت لینکهای خارجی استفاده میکند.در حقیقت زمانی که یک سایت به شما لینک میدهد قسمتی از اعتبار خود را در قالب لینک با شما به اشتراک میگذارد و سبب افزایش اعتبار رتبه شما میشود.
با توجه به شناخت نسبی که کارشناسان سئو از الگوریتمهای گوگل دارند بر این عقیده دارند لینکهای نوفالو ارزشی به سایت مقصد منتقل نمیکنند و تنها لینکهای فالو قادر به افزایش اعتبار سایتها میباشند.از جانب دیگر هر چه تعداد لینکهای خارجی افزایش یابد ارزش عصاره لینک نیز کاهش خواهد یافت.
افزون بر این قسمت بیشتر محتوای مزرعه لینک لیستی بلند از هایپر لینکهای است که به سایتهای دیگر هدایتشدهاند بیشتر این لینکها به شکل تصادفی و کاملاً غیر مرتبط با یکدیگر انتخاب میشوند این فقدان موضوعی میان آنها به همراهی حجم بالای از لینکهای خروجی سایتهای مزرعه لینک سبب میشود که گوگل سایتهای که از این مزرعهها استفاده میکنند را جریمه نماید.
در حقیقت باید بدین اعتراف نمایم که مزارع لینک اگرچه سریعترین شیوه برای دریافت حجم بالای از لینکهای خارجی هستند.اما بدترین و بیکیفیتترین لینکها را برای شما به ارمغان خواهند آورد.
جمعبندی کلی:
ایجاد مزارع لینک یا لینک فارم ها یکی از شیوههای تا بهاندازهای قدیمی و منسوخ به شمار میرود که تنها به هدف افزایش کمیتی لینکهای ورودی به سایتها و فریب سرچ انجین ها ساخته میشود.این مزارع لینک هر بار به شکل و تبلیغات جدید سعی در فریب افراد مبتدی رادارند و با ارائه نتایج رشد موقعیتی تلاش دارند تا کارایی خود را نمایش دهند.
اگرچه در چند سال اخیر با آپدیتهای متوالی الگوریتمهای گوگل و سایر موتورهای جستجو این سایتها با جریمه فراوانی مواجه شدهاند و استفاده از آنها نهتنها فایدهای به همراه نخواهد داشت بلکه به دلیل دریافت میزان زیادی لینکهای خروجی از آنها و عدم ارتباط محتوایی آنها با یکدیگر خسارات سنگینی به سایتهای مذکور وارد خواهد آورد.
بااینحال روشهای وجود دارند که اگرچه به مدتزمان زیاد و مدیریت بیشتری لازم است اما بسیار پایدارتر بوده و لینکهای باکیفیت هم برای سایت شما به همراه خواهد داشت.